Kortere DRS-zoner i Miami

Miami er kendt for solrige strande og store palmer, men i weekenden handler det om Formel og en massevis af overhalinger. F1 har dog formentlig gjort det sværere at opfylde det sidste ønske denne søndag.

Alfa Romeo i Miami . Copyright Alfa Romeo F1 Team ORLEN

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 5/5 2023 klokken 16:05

Sidste weekend, i Baku, var der færre overhalinger, end sporten har set de andre år på den populære bybane med den enorme langside.

Størstedelen af skylden kan især tildeles, ifølge kørerne selv, at DRS-zonen på langsiden var blevet forkortet med 100 m. En kortere DRS-zone betyder nemlig, at fartoverskuddet, der er nødvendigt for at udføre en overhaling, bliver mindre. Dermed mister den bagfrakommende bil det stærke kort, det er at køre med en åben bagvinge.



Det er dog ikke nogen overraskelse for Formel 1-sporten, at F1 ville spice tingene lidt mere op og indføre disse justeringer af DRS-zonerne i flere af årets første løb.

Denne weekend er der så blevet skruet på knapperne igen. Formel 1 har valgt at forkorte to af DRS-zonerne til Miamis Grand Prix denne weekend, det skriverMotorsport.com.

Det drejer sig om de to første zoner, nemlig dem mellem sving 9-11 og sving 16-17.

Den første DRS-zone er blevet forkortet med 75 meter, så bagvingen først åbner 105 m efter sving 9, mens zonen i den anden DRS-zone også er forkortet 75 m, så vingen først åbner 525 m efter sving 16.

Om det igen får indflydelse på mængden af overhalinger i den her weekend, det må de forventningsfulde fans vente med at se til på søndag, når de røde lamper slukker.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Optakt til Miamis Grand Prix Miamis GP: 1. Frie træning »