Formel 1 er taget en tur til Italien for at køre på den legendariske bane ‘Autodromo Nazionale di Monza’. Banen blev bygget tilbage i 1922, så der er masser af historie forbundet med den populære bane. Monza blev bygget fra maj til juli samme år, så det gik utroligt stærkt med at få strikket banen sammen. Det tog 110 dage. Det tog dog også 3500 arbejdere at få det til at lykkedes.
I 1922 var banen den tredje i verden, som udelukkende blev bygget til motorløb, kun overgået af Brooklands i England og Indianapolis i USA.
Formel 1-feltet er glade for banen. Derfor har de også kigget kigget forbi, siden Formel 1-mesterskabet startede tilbage i 1950 - med undtagelse af en enkelt smutter i 1980.
Kvalifikation fredag og sprintløb lørdag
Løbets officielle navn er ‘Formula 1 Heineken Gran Premio D’italia 2021’, så den populære ølproducent har sneget sig med i navnet.
Banen er med sine 5,793 km og 11 sving en vaskeægte højhastighedsbane. Derfor er den elsket af de fleste kørere. Samtidig er det en populær destination for tilskuere. Dog hersker der ikke nogen tvivl om, at hjemmebaneheltene fra Ferrari er publikumsfavoritten på Monza.
Løbet vil vare 53 omgange, det betyder at bilerne tilbagelægger 306,72 km, efter de røde lamper slukker på søndag.
Nyt i den her weekend er samme format som blev testet tidligere i år. Det betyder, at der køres træning 1 og kvalifikation fredag, træning 2 og sprint-kvalifikation lørdag, og så løb søndag.
Det er anden gang, ud af tre planlagt, at Formel 1 tester dette nye format af. Det gør de for at spice tingene lidt mere op.
Banerekorden (løb) er sat i 2004, da Rubens Barrichello kørte sin Ferrari-racer ind på toppen af tabellen i tiden 1:21.046.
Monza er faktisk også den bane på kalenderen, hvor der er kørt med højest gennemsnitsfart over en hel omgang. Den blev sat af Juan Pablo Montoya i 2004, hvor han kørte en omgang med gennemsnitligt 260,6 km/t i en Williams.
Italiens Grand Prix 2020. Starten
Copyright Mercedes AMG
Banen består næsten udelukkende af langsider, og bilerne giver maks gas 80 % af omgangen.
Derfor er det også normalt, at kørerne kører med minimalt downforce, for at få højest muligt topfart.
Derfor er det også meget populært at få et “tow”, da det giver en højere hastighed.
Problemet med de høje hastigheder er også, at dækkene bliver afkølet af vinder på langsiderne, så det kan godt drille, når kørerne skal køre ind i svingene.
Pirelli har færre dæk med
Dækkene til weekendens løb er de hårde C2, medium C3 og bløde C4. Det er præcis samme dæktype, som Pirelli har valgt de senere år.
Normalt har hver kører 13 sæt tørvejrsdæk til rådighed, men lige som da F1 testede det nye weekendformat i England, så vil hver kører kun have 12 sæt den her weekend.
Det er fordelt på to sæt hard, fire sæt medium og seks sæt soft.
For en sikkerheds skyld har Pirelli også seks sæt intermediate og tre sæt regnvejrsdæk til rådighed til hver kører.
Normalt har kørerne frit dækvalg under kvalifikationen, men med det nye format er kørerne påtvunget at bruge softdæk til fredagens kvalifikationsrunde. Resten af weekenden er der frit dækvalg.
Dæktrykket har Pirelli fastsat en minimumsgrænse på 1,65 bar for og 1,48 bar bag. Samtidig er cambervinklen fastsat, så den ikke må overstige -3,0 grader foran og -2,0 grader bagved.
Sidste års vinder var Pierre Gasly, hvilket skabte enorm jubel blandt de italienske fans, da Gasly kører for hjemmebaneholdet Alphatauri. Årene før hed vinderne Charles Leclerc i Ferrari, og Lewis Hamilton i Mercedes. Så det bliver spændende om Red Bull kan fortsætte i front, når mængden af downforce bliver mindre, og langsiderne længere.
Italiens Grand Prix 2020. Lewis Hamilton på pole position
Copyright Pirelli