Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/6 2023 klokken 17:06
Formel 1 er en sport der aldrig står stille.
Holdene bruger timevis i vindtunnellerne for at finde de få hundrededele af sekunder, der kan gøre den store forskel på asfalten. Weekenden i Østrig er der også massere af opdateringer med, og her er en oversigt over dem alle sammen.
Red Bull har ændret deres bagerste affjedring. Planen med dette er, at Red Bull vil øge den performance, der er lokalt lige der.
Ferrari har en ny frontvinge med for at øge performance fra det flow, der kommer der. Faktisk er det alle elementerne af forvingen, der er blevet modificeret, nemlig både mainplanen, flappen og selve endplaten.
Ferrari har også modificeret selve gulvet på raceren. Modificering på gulvet er faktisk en kombi af opgraderingen med vingen. Vinden løber jo derfra og hen over gulvet. Det nye gulv er bygget for at mindske det tab, der kommer, når vinden løber hen over der. Samtidig hjælper det med at distribuere den load, der kommer på gulvet.
McLaren har haft den helt store trailer med dugfriske dele på.
Sidepoden er blevet ændret, for at øge performance og dermed skabe bedre flow. Det er faktisk selve sidepodens form, der er ændret.
Haloen har også fået en tur, med f.eks. en ny kåbe, så luften nemmere flyver hen over bilens bodywork. Gulvet er også opgraderet, hvor kanten og diffuseren er bygget om. Dermed får bilen en bedre aerodynamisk belastning. Cola-formen, hvilket i daglig tale er selve motor-coveret, det er blevet ændret, hvilket forbedrer luftflowet for gulvet.
Sidste nye ting på McLaren-raceren er selve kølelamellerne, som har fået en tur for at sikre tilstrækkelig køling. Det er for at imødese de problemer, som forskellige temperaturer medfølger.
Haas har opdateret næsen, nærmere betegnet den pitot-sensor, der sidder foran. Den bruges, så teamet kan indsamle præcise data, der skal bruges i forbindelse med udvikling af raceren, bl.a. i vindtunnellen. Haas har valgt både at skifte selve komponenten, men også den instrumentering, der bruges. For at forklare det nærmere, så er et pitot-rør en sensor, der måler luftmængden. Den stikker op på toppen af bilen mellem forhjulene.
AlphaTauri har også haft gang i udviklingen og italienerne har medbragt en ny bagvinge. Her har de ændret den måde, vingeelementet går ind i endplaten på. De har også ændret beam-vingen, som sidder bagerst på bilen ved udstødningen.
Sidst har AlphaTauri ændret deres kølelameller, hvilket vil sige dem der sidder ovenpå racerens motorskjold. Så meningen med de nye kølelameller er, at de skal øge rækkevidden for køling, hvilket er nødvendigt på baner som den her.
Williams er det sidste hold, der har opdateringer med. Helt nøjagtigt, så er det floor-fences, der er skiftet på Williams-raceren.
Floor fences er de elementer der sidder foran på gulvet i hjørnerne. Williams har også givet køletragten foran en ny profil, så den passer bedre om dæk-kanten.
Begge modificeringer er lavet for at kunne generere en smule mere belastning, hvilket konkret vil sige ekstra downforce.