Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 30/6 2023 klokken 14:06
Første træning i denne weekend er måske vigtigere end ved så mange andre weekender, da der kun er en træning som følge af sprintformatet.
Verstappen fortsatte sin dominans i sin Red Bull-racer, hvor han var hurtigste mand med 0.241 til Sainz. Hollænderen kørte endda sin hurtigste tid på medium-dækket.
I modsætning til Sainz og Leclerc, der kørte deres hurtigste tider på soft-dækket.
Hamilton sluttede sessionen som P4 efter Leclerc. Dog var Hamilton hurtigste mand i store dele af træningen, da briten kørte på det hårdeste dæk. Men på det blødeste dæk, blev han skubbet lidt længere tilbage.
Endnu længere tilbage kunne man finde Hamiltons holdkammerat, Russell som endte på en niendeplads med over 0.400. op til Hamilton.
Aston Martin gjorde ikke det store væsen ud af sig, hvor Stroll kørte sjettehurtigste tid med 0.598. op til Verstappen. Alonso kørte slet ikke på det bløde dæk, hvilket nok forklarer, hvorfor den dobbelte verdensmester kun kunne køre den ottendehurtigste tid.
Magnussen lå i lang tid udenfor top 10, men i slutningen af træningen formåede danskeren alligevel at køre en god omgangstid, der gjorde, at Haas-køreren endte på syvendepladsen.
Hülkenberg havde problemer med at matche Magnussen, og han sluttede nede som P13.
Albon satte tidligt i træningen en tid på soft-dækket, som endte med at betyde, at Thai-englænderen sluttede P11. Men hvis han havde kørt omgangen senere i træningen, kunne man godt forestille sig, at han ville have sluttet i top 10.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)