Er der en fremtid for større motorer?

Formel 1 går mod en grønnere fremtid, men nit når brændstoffet bliver grønt i 2026, kan man så ikke bare genindføre de meget savnede V8-motorer?

Spaniens GP . Copyright Williams F1 Team

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/7 2023 klokken 16:07

Formel 1 er motorsportens kongeklasse, og derfor er de foregangsmænd for ny teknologisk udvikling. Et af de områder Formel 1 har fokuseret på, siden introduktionen i 2014, det er V6-hybridmotorerne.

Da motorerne blev introduceret i 2014 blev de skældt ud fra nærmest samtlige Formel 1-fans, for over natten forsvandt den fedeste motorlyd, og ind kom stille og uholdbare symaskiner.

Sidenhen er lyden blevet bedre, og holdbarheden er nærmest blevet for god, men weekendens spændings- og lydkurve er betragteligt øget hen over årene. I 2026 skal der nye boller på suppen, og det er ikke nogen nyhed i sig selv, for det er allerede godkendt, at der kommer 1,6 liters V6 hybridmotorer uden MGU-H, men med mere batteripower.

Under fredagens pressemøde for teamchefer, der bliver de fire udvalgte spurgt, om Formel 1 skal gå tilbage til V8 motorer, eller endda de fantastiske skrigende V10-motorer.

Christian Horner mener, at der skal findes en balance mellem den teknologiske udvikling og underholdning for fansene. For den ene kan ikke leve uden den anden.

Den enorme tiltrækning i Formel 1 og det nye spændende motorreglement har været et trækplaster for at tiltrække flere store spillere indenfor motorverdenen den senere tid. Og der har syntetisk brændstof været en stor magnet, der har tiltrukket Audi, Ford og Honda - Honda der ellers havde meldt sig ude for at imødekomme en grønnere profil.

Forbrændingsmotoren var ellers erklæret uden fremtid, og Eu pressede også kraftigt på, så de kunne blive forbudt i femtiden. Formel 1 har dog haft den store hjertestarter fremme og vist, at fremtiden også involverer forbrændingsmotorer, der kører på miljørigtigt brændstof.

Alessandro Alunni Bravi udtaler, at Formel 1 er en testbænk for bilfabrikanterne, hvor de har mulighed for at udvikle teknologi, der er ny.

Derfor er det vigtigt for Alessandro, at Formel 1 hele tiden har fremtiden i tankerne. Formel 1 er nemlig, hvor de har værktøjerne til at konkurrere i en verden, hvor teknologisk udvikling gavner gadebilerne senere hen.

Günther Steiner mener også, at forbrændingsmotoreren gør et comeback med den grønnere profil, bare ikke i den form, de fleste fans ønsker. Steiner mener dog, at Formel 1 er med til at holde forbrændingsmotoreren i live.

Så kan man diskutere, hvad skulle forskellen være på at køre med 2026’s V6-hybridmotor og en potentiel V8-hybridmotor? Ingenting.

Den teknologiske udvikling er ikke anderledes i en V8 eller V6 motor, for motorerne er ens. Der er bare to flere cylindre.

Vægten er dog højere på en V8-motor, da den som sagt er større end V6-motoren.

Noget andet der har været kritik af, det er at V6-hybridmotorerne kører med lavere omdrejninger end de tidligere V8 og V10-motorer, hvilket har stor indflydelse på lydbilledet. Det som ofte blev omtalt som fedt af fansene, var netop de skrigende motorer med tusindvis af omdrejninger.

Så kan man ikke bare skrue op for omdrejningerne i 2026-motorerne? Sagtens! Men det har man ikke gjort.

Det ville ikke have nogen indflydelse på den teknologiske udvikling af motorerne. Princippet i motoren er det samme, så derfor vil det ikke ændre på teknologien, som motorleverandørerne udvikler.

Så i princippet er der ikke nogen hindring for at gå op i antallet af cylindere eller mængden af omdrejninger, og dermed kan man slå to fluer med et smæk og gøre Formel 1, motorfabrikanterne og fansene glade på samme tid. Kom igang!

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvordan kommer Haas tilbage på sporet? Østrigs GP: sprintløbet »