Renaults tidligere teamchef Fred Vasseur er en ret lige-til-fyr. Det vil alle som har mødt ham i paddocken nikke genkendende til. Franskmanden siger tingene lige ud af posen uden så mange dikkedarer og som regel med et smil på læben.
Som bekendt forlod Vasseur i 2016 jobbet som teamchef hos Renault, efter sigende på grund af stigende uenighed med Renault Sports CEO Cyril Abiteboul om teamets fremadrettede strategi. Der gik dog ikke mange uger, før det daværende Sauber F1 (nu Alfa Romeo Sauber F1) slog en klo i den erfarne mand.
Og hvad gør man normalt på sin første dag på jobbet? Korrekt, man holder sig lidt i baggrunden og iagttager, hvorefter man langsomt begynder at markere sig i organisationen. Men sådan arbejder Vasseur ikke.
Fred Vasseur (th).
Copyright Sauber F1
Efter kun en time på gangene i Saubers hovedkvarter i Hinwil, Schweiz, smed franskmanden papirerne med udkastet til den kommende motoraftale med Honda i papirkurven. Så var Vasseur ligesom i gang på jobbet.
”Jeg ankom d. 17. juli kl. 9:00, og mødet var kl. 10:00,” smilede Vasseur under et interview med Autosport, hvor han fortalte om sit comeback til Formel 1.
”For mig var det vigtigt. Det er aldrig nemt at skifte motorleverandør som det første, men Honda var ikke i specielt god form. Plus, og nok mest vigtigt for mig, var, at vi var koblet til McLaren med gearkassen og absolut uden nogen form for interne ressourcer til at producere vores egen.”
"Da jeg havde kontakter hos McLaren, vidste jeg, at de var i gang med at gøre alt hvad de kunne for at smutte (fra Honda, red.). Så det kunne jeg ikke risikere. Forestil dig, at jeg skulle anmode om Honda-gearkassen fra McLaren. Det ville blive et absolut mareridt.”
"Da vi allerede var i gang med at arbejde på vores 2018-bil, kunne vi derfor ikke udsætte beslutningen," lød det fra Vasseur.