Renault til teams: Tag vore unge talenter

I fremtiden vil Renault Sport F1 gøre mere for at få sine kundeteams til at ansætte fabrikkens unge talenter. Det skal være en del leveranceaftalen med kundeteamet.

Christian Lundgaard . Copyright BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/1 2018 klokken 11:01

Igennem årene har Renault hjulpet flere unge talenter fra sit Sport Academy til et sæde i det forjættede Formel 1-land, herunder bl.a. Robert Kubica og Heikki Kovalainen.

Nu vil fabrikken stramme skruen for at finde plads til flere af F1-teamets åbenlyse talenter, hvilket ikke mindst kan få en afgørende betydning for danske Christian Lundgaard (billedet øverst).

”Hvis vi har den rette person, som har, hvad der skal til, bliver vi nødt til at sikre os, at vi er i stand til at få ham ind i F1,” udtaler Renaults CEO Cyril Abiteboul til Motorsport.com.

”Efter min mening vil et vigtigt element i det være, hvordan vi udnytter vores motorleveringsaktiviteter. Hvis man f.eks. ser, hvordan Mercedes gør, kan man se en tydelig forbindelse mellem motorlevering og kørerudviklingsstrategi.”

Cyril Abiteboul i samtale med Peter Hartig fra BMF1.
Copyright BMF1


De seneste år har Mercedes’ strategi betydet at kørere som Esteban Ocon (nu hos Force India) og Pascal Wherlein (sidste sæson hos Sauber F1) fik et sæde. Dog måtte Wehrlein overlade sit Sauber-sæde til et andet ungt talent, Charles Leclerc fra Ferraris talentprogram.

Det er således tydeligt, at motorkontrakterne frem over kommer til at afspejle ønsket om at give plads til de unge talenter i Formel 1, hvilket Abiteboul erkender gavner alle parter.

”I vores tilfælde har det hjulpet os i år, fordi adgangen til Carlos Sainz (tidligere Toro Rosso, red.) kom i stand på baggrund af en større aftale med Red Bull Racing, hvilket blev sparket i gang på grund af den aftale vi har indgået med McLaren.”

Red Bull fortsætter med motorer fra Renault i 2018, samtidig med at McLaren har afsluttet sit problemfyldte ægteskab med Honda og derfor fortsætter med Renault som motorleverandør.

Renault Sport Academy. Christian Lundgaard
Copyright Renault Motorsport


”Så der er allerede en forbindelse, og i fremtiden vil vi også sørge for, at dette bliver til fordel for en fyr, som kommer fra vores akademi,” lød det fra Renault-bossen.

Set med danske briller er Abitebouls plan gode nyheder, idet Christian Lundgaard var den eneste fra Renault Sport Academy, som vandt mesterskaber i 2016. Således vandt den 16-årige dansker det Nordeuropæiske FIA SMP Formel 4 NEZ-mesterskab med 10 sejre og det spanske Formel 4-mesterskab med 7 sejre. Fra 2018 går Lundgaard en klasse op og skal køre Formel Renault 2.0 Eurocup

Abiteboul er dog stadig bevidst om, at det er meget unge kørere, som teamet har ansvaret for.

”Det kommer til at tage noget tid. Jeg ved jo, at vi er i en verden, hvor alle forventer resultater med det samme, men når du arbejder med unge mennesker, hvor de yngste kun er 16 år, er det normalt, at ting tager tid,” sagde Renaults øverste chef.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kommer Renault først? Efter en time på jobbet: Honda sparket på porten »