Daniel Ricciardo er kendt for sit brede smil og var en af de første første store superstjerner i Netflix’ Drive To Survive, som gav Formel 1 en hidtil uset popularitet.
Uden Ricciardo ville der måske slet ikke have været noget ”Drive to Survive”, udtalte producenten Paul Martin til
The New York Post.
USAs Grand Prix 2018. Daniel Ricciardo i lokalt inspireret tøj
Copyright Red Bull Contentpool
Australierens smil er nu stivnet, efter australieren blev uofficielt fyret op til Singapores Formel 1-grandprix, mens den officielle og lidt uværdige fyring fulgte få dage efter.
Så spørgsmålet er: Hvad gik galt for Ricciardo?
For at få svar på det spørgsmål, skal vi helt tilbage til 2018, hvor Daniel Ricciardo overraskende nok valgte at forlade Red Bull til fordel for Renault.
Før det havde Ricciardo meget vind i sejlene i starten af sin karriere: Han virkede hurtigere end Red Bulls 4-dobbelte verdensmester Sebastian Vettel, men det ændrede sig ret hurtigt, da Max Verstappen kom til Red Bull i 2016 og vandt sit første F1-grandprix i første løb for Red Bull, selv om Ricciardo formåede at køre lige op og forbi Verstappen i flere løb.
Daniel Ricciardo og Max Verstappen.
Copyright Red Bull Contentpool
Måske vidste Daniel Ricciardo allerede dengang, at han ville få meget svært ved at slå Verstappen i de kommende sæsoner – og måske derfor tog han flugten til Renault.
En af de medvirkende årsager for australierens skifte til Renault har nok også været, at Ricciardo følte sig forfordelt med Max Verstappen som sin teamkammerat hos Red Bull: Verstappen var den nye superstjerne, og kollisionen mellem Verstappen og Ricciardo var det afgørende punkt for Ricciardo, da han følte, at han blev svigtet af Red Bull.
Problemet med at skifte til Renault var bare, at Ricciardo havde lovet den nu afdøde Red Bull-chef Dietrich Mateschitz, at han ville fortsætte hos Red Bull – hvilket ikke skete.
Daniel Ricciardo
Copyright BMF1
Og ifølge et interview med
Helmut Marko har Red Bull aldrig rigtig tilgivet, at Ricciardo brød sit løfte.
Den udtalelse vender vi tilbage til…
Åbenbart brugte Ricciardo sin færdigforhandlede kontrakt med Red Bull til at forhandle en højere løn hos Renault.
Efter bruddet med Red Bull nåede Ricciardo aldrig rigtig at komme tilbage på samme niveau, som han havde haft hos Red Bull.
Renault var ikke hurtige nok, og på trods af to ture på podiet med Renault, ville Ricciardo væk og skiftede 2021 til McLaren, hvor han blev teamkammerat med Lando Norris.
Vintertest 1 - McLarens kørere, Lando Norris og Daniel Ricciardo
Copyright McLaren
Men heller ikke skiftet til McLaren fik Ricciardo tilbage på ret køl. Nuvel, han vandt en løb for McLaren på Monza i 2021, men det var mere held end forstand, og McLaren pressede langsomt Ricciardo ud og ophævede australierens kontrakt til fordel for en anden australier, nemlig Oscar Piastri.
Dermed stod Daniel Ricciardo uden job – indtil han blev reservekører for Red Bull og fik lov til at overtage cockpittet hos RB efter Nyck de Vries.
Men heller ikke her gik det videre godt: Ricciardo brækkede hånden under Hollands F1-grandprix i 2023 og blev erstattet af Liam Lawson, der gjorde en fornuftigt indtryk.
Da Ricciardo vendte tilbage senere på sæsonen i Austin, havde han igen svært ved at følge med sin japanske kollega Yuki Tsounoda i de efterfølgende løb.
Daniel Ricciardos bil i svøb
Copyright BMF1.dk
Og torsdag eftermiddag meldte RB og Red Bull så endelig officielt ud, at Daniel Ricciardo ville blive erstattet resten af sæsonen af netop Liam Lawson.
Liam Lawson udtalte til
New Zealand Herald, at han vidste hans skulle erstatte Ricciardo allerede før løbet i Baku.
Hvis Liam Lawson allerede kendte til fyringen af Ricciardo et par uger op til Singapores grandprix, har beslutingen været taget på forhånd af RB og Red Bull.
Der spekuleres i øjeblikket i at Liam Lawson har haft en klausul i sin kontrakt om, at han skulle køre en bestemt antal løb i 2024, ellers ville han være fri på kørermarkedet.
Italiens Grand Prix 2023. Liam Lawson erstatter igen Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool
Men hvis man allerede vidste, at Ricciardo ville få sparket efter Singapore, hvorfor meldte RB og Red Bull så ikke bare klart ud, så alle Ricciardos og andre F1-fans vidste, at det ville blive hans sidste løb? Ville det ikke have været fair?
Måske skal forklaringen findes i netop det løftebrud, som Ricciardo lavede, da han lovede Dietrich Mateschitz og Helmut Marko at ville køre for Red Bull i 2019 – en slags tak for sidst.
Ruslands Grand Prix 2018. Daniel Ricciardo er stor fan af West Coast Eagles - det lokale fodboldhold (Australsk Fodbold) fra Perth
Copyright Red Bull Contentpool
Måske sagde Red Bull ikke noget officielt for at "straffe" Ricciardo for hans løftebrud tilbage i 2018, eller måske mente man virkelig, at det vile være den bedste og mest "diskrete" måde at løse problemet med Ricciardo på.
Man kan selvfølgelig mene, at det var et fejt træk af Red Bull ikke at give Ricciardo et officielt afskedsløb.
På den anden side gav RB og Red Bull Ricciardo en ekstra chance for at finde den form, som han ikke rigtig havde haft hos hverken Renault og slet ikke hos McLaren.
Racing Bulls er også tænkt som Red Bulls juniorteam, og derfor giver det ikke mening at have en kører på langt over 30 år (Ricciardo er 35 år i skrivende stund), så hvad er meningen med at have en så erfaren kører i et juniorteam?
Ungarns Grand Prix 2024. Daniel Ricciardo og Yuki Tsunoda i pitten
Copyright Red Bull Contentpool
Så hvad nu for Ricciardo?
Ifølge
Der Spiegel skulle Daniel Ricciardo have modtaget et tilbud om at blive mærkeambassadør for Red Bull.
Helmut Marko mener ikke, at vi får Ricciardo at se i andre løbsserier som IndyCar eller LeMans, men østrigeren vil selvfølgelig heller ikke udelukke noget.
Om ikke andet siger vi farvel til en af de mest populære kørere i Formel 1 gennem tiderne, der med sit smittende smil og sin glade personlighed satte et blivende præg på Formel 1, både på uden for banen.
Kinas Grand Prix 2018. Daniel Ricciardo vinder og drikker Shoey på podiet
Copyright Red Bull Contentpool
Daniel Ricciardo vil blive savnet i F1.