Dagen derpå er altid dagen, hvor tankerne om gårsdagens løb falder på plads.
Der er ingen tvivl om, at Lewis Hamilton er en mand på en mission. Et helt igennem fantastisk løb af briten, der nu også har overtaget føringen i kampen om verdensmesterskabet, efter hans 4. sejr ud af 5 mulige.
Nico Rosberg er helt sikkert en glimrende kører, der også gør det rigtigt godt i den suveræne Mercedes, men Hamiltons tilgang til løbene og vilje til at vinde, kan Rosberg bare ikke hamle op med.
Mens der ikke var så meget nyt at sige om Mercedes, er det anderledes med Red Bull, der i denne weekend viste, at de er tilbage, og at de også snart er klar til at udfordre Mercedes i front.
Ricciardo kvalificerede sig som nummer 3 og sluttede som nummer 3, mens Sebastian Vettel startede som nummer 15 men sluttede som nummer 4 efter et utroligt stærkt løb, hvor han dog var meget tæt på at sætte det hele over styr på en af de første omgange, da han kolliderede med Kevin Magnussen, efter at Kevin kortvarigt havde været af banen.
Sebastian Vettel har fundet formen. Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Pirelli havde på forhånd forventet, at mange teams ville gå efter en 3- stops strategi, men i løbet var der mange, der valgte at nøjes med 2.
Hos Ferrari var det dog tydeligt at se, at 3 stop var det rigtige, da Alonso, som gennem hele weekenden havde halset efter Räikkönen, blæste forbi finne efter sit sidste stop af 3 stop.
Jenson Button fik en rigtig skidt start på løbet, samtidig med at Kevin Magnussen fik en af de bedre starter.
Det betød, at Kevin faktisk kom forbi Jenson, men Jenson kom tilbage og fik presset Kevin af banen, hvilket kostede Kevin nogle placeringer. Personligt tror jeg, at Kevin ville have sikret McLaren point, hvis Jenson havde ladet ham komme forbi, for det var tydeligt, især i den sidste del af løbet, at Kevin var den klart hurtigste af de to.
McLarens nye næse fanget af BMF1 i pitten
McLaren har dog fortsat en del hjemmearbejde, inden de for alvor kan melde sig ind i kampen igen, selvom teamet under de frie træninger viste gode takter. Igen med Kevin Magnussen som den stærkeste af de to.
Hos Lotus var der en helt anden stemning end hidtil i sæsonen. De havde kvalificeret sig godt og var i en stor del af løbet med fremme. Så den lidt skæve bil ser ud til at begynde at fungere, hvilket er meget interessant.
Igen var det Grosjean, der markerede det positive for holdet, mens Maldonado fik flere strafpoint på kontoen efter en lidt for voldsom nærkamp med Ericsson i Caterham.
Romain Grosjean. Copyright Lotus F1
Marco Sørensen var med som reservekører i Spanien. Hvor længe han står som 1. reserve ved vi ikke, men skulle Maldonado ende med løbskarantæne, kan det meget vel betyde Formel 1 debut for Marco, hvorved vi for første gang kan have 2 danskere i formel 1 på samme tid.
Williams havde også en af de bedre weekender. Især Bottas viste gode takter, mens Massa virkede som om at han kæmpede mere med materiellet.
Spaniens Formel 1 Grand Prix var markant mere underholdende end det, vi så i Kina, men vi savner stadig lidt mere kamp om de første placeringer, hvilket ikke ser ud til at være lige op over.
Dagens Hot or Not kommer her:
Hot:
Sebastian Vettel for fantastisk kørsel op gennem feltet. Ricciardo bliver presset fra næste løb.
Bottas for at vise den smukke Williams racer frem på bedste vis.
Hamilton for et utroligt stærkt og veldisponeret løb.
Not:
Jenson Button for ringe start og ringe indsats gennem løbet.
Maldonado for igen at vise total mangel på overblik.
Felipe Massa for at klare sig så ringe i forhold til Bottas.
Jeg kunne have tilført Jenson Button under HOT for at kunne følge Mercedes racerne, da han var blevet taget med en omgang.
Eller Kevin Magnussen for at køre markant hurtigere end Button i den sidste del af løbet og for hans helt igennem modne kørsel.
Eller McLaren under Not, for ikke at levere den bil, de havde lovet op til løbet.
Men der er kun tre i Hot og tre i Not. Kom gerne med jeres bud.