Spaniens GP: 3. frie træning. Rosberg hurtigst

Den tredje og sidste træning er kørt i Spanien, og Mercedes dominerede, som de nu har ry for at gøre konstant. Mercedes er det gamle Red Bull.

Nico Rosberg . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicolai Hald Jepsen (nhj@bmf1.dk) d. 10/5 2014 klokken 13:05

Dagens træning bragte ingen alvorlige problemer med sig for de store teams. De eneste som lige måtte en tur ud i gruset var Max Chilton og Kamui Kobayashi.

Første mand på banen i denne træning, var Vergne, denne gang med alle hjul fastspændt på bilen. Han blev dog kort efter efterfulgt af næsten hele feltet, som alle begav sig ud på banen, med det hårde dæk. Vi skulle 45 minutter hen i træningen, før det første sæt mediumdæk kom på banen.

Jean-Eric Vergne Copyright Pirelli

Efter godt 5 minutters tid i 3. Træning, var Felipe Massa og Kevin Magnussen de eneste to, som ikke havde været ude på installationsomgangen endnu.

Hamilton måtte også forholdsvis tidligt i træningen, melde tilbage til pitten, at hans rat sad skævt. Denne melding kom kort efter at Rosberg lige havde meldt tilbage at hans DRS ikke virkede. Nogle problemer som Mercedes hurtigt kunne klare.

Kevin Magnussen Copyright McLaren Media

Ca. 8 minutter inde i træningen satte Kevin den første tid, i hele feltet, til trods for at han var den anden sidste ude på banen. Alt så ud til at virke på McLaren-bilen. Noget tyder på den unge dansker har fået en bil han kan arbejde med. Button meldte tilbage til pitten kort efter, at hans vejgreb er minimalt, selvom Britten på daværende tidspunkt var på fjerde pladsen.

Maldonado nåede kun kort ud på banen, før han måtte en tur udenfor de hvide streger - ikke overraskende må man vidst begynde at sige.

Kimi Raikkonen Copyright Ferrari Media

Raikkonen kom hurtigt ud på banen, og strøg til tops i Ferrarien. Han blev efterfulgt af Alonso, som satte ny hurtigste tid foran finnen. Rosberg svarede hurtigt igen, og viste at Mercedes stadig kan køre fra de andre, når de har lyst. Han satte over et sekund ned til Alonso. Hamilton kort efter med en hurtigere tid end Rosberg, som Rosberg slog igen få sekunder efter.

Vi så ikke meget til Bottas og Massa i den første halve time af træning, det blev kun til én omgang i de første 30 minutter. De tog dog hul på den sidste halve time med stil. Massa tog hurtigt tredje pladsen, som til slut endte med en fjerde plads, så Williams har endelig fået fart i bilen.

Felipe Massa Copyright Williams F1

Med godt et kvarter tilbage af 3. Træning i Spanien, så det endelig ud til at diverse teams ville sende bilerne ud på medium dækkene. Med medium dækkene på bilerne, ville tiderne selvfølgelig blive hurtigere. Allerede på første omgang på dækkene, tager Rosberg over et halvt sekund af hans førhen hurtigste tid.

Først til slut i træningen oplevede vi den første bil i gruset. Denne gang var det Max Chilton, som senere fik selskab af Kamui Kobayashi.

Med 2 minutter igen, var både Hamilton og Rosberg ude af bilen, de virkede sikre til kvalifikationen.

Slutresultatet for denne træning, viste at begge McLaren biler samt Williams bilerne kommer til at vise tænder i kvalifikationen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:25.887 + 0.000 16
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:26.756 + 0.869 9
3. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:27.188 + 1.301 15
4. Felipe Massa Williams Racing
P
1:27.223 + 1.336 10
6. Kevin Magnussen McLaren Formula 1 Team
P
1:27.806 + 1.919 16
7. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:27.808 + 1.921 12
8. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:28.006 + 2.119 11
10. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:28.085 + 2.198 20
11. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1:28.101 + 2.214 12
14. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:28.419 + 2.532 16
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Spaniens GP: 2. frie træning. Hamilton tager endnu Spaniens Grand prix Kval - LIVE Lewis på pole. »