Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 10/5 2014 klokken 13:05
Som i de foregående løb har Mercedes været i front i de frie træninger. Denne gang fortrinsvis udfordret af Ferrari og McLaren, mens Red Bull stadig kæmper med deres bil, ikke mindst den nuværende verdensmester.
Q1
Så er vi i gang, og som sædvanlig er starten mildt sagt afdæmpet.
Så er første mand ude - Maldonado har parkeret bilen i lettere defekt tilstand.....
Ren kørerfejl af Maldonado, der endnu en gang parkerer bilen i barrieren. Det må være tvivlsomt, om han holder sæsonen ud, og om han får kontrakt næste år.
13.31 tilbage af Q1 og vi venter på, at Maldonados bil fjernes, så vi kan starte igen.
Så prøver vi forfra. 13.31 tilbage af Q1, og kun 4 biler har sat en tid.
10 min tilbage. Rosberg solidt i front. Ricciardo nummer 3.
7 minutter tilbage. Rosberg, Hamilton, Vettel, Massa, Kvyat på de første 5 pladser.
Grosjean, Kobayashi, Ericsson, Chilton & Bianchi er de 5, der er i bunden pt.
Vi nærmer os afslutningen af Q1, og der er ikke de store ændringer. Magnussen har leget lidt med at ryge ud, men han klarer sig fint videre.
Kimi, Button og Sutil slås om Jumbo-pladsen, men Button er sikker.
Ericsson, Sutil, Maldonado, Kobayashi Bianchi & Chilton er ude efter Q1.
Q2
Vi er ved at være klar til endnu en omgang - denne gang er der større spænding om, hvem der skal videre.
Q3 bør som udgangspunkt bestå af 2x Mercedes og 2x McLaren, og så er der frit spil mellem resten, hvor Ricciardo, Alonso og Massa må være de 3 sikre kort.
Hülkenberg er ganske stærk i dag - man må undre sig over, at Sutil forlod Force India.
9 minutter tilbage. Bottas, Hulken og Perez i top.
7 min. Rosberg, Hamilton, Kimi, Massa, Bottas - eller kort sagt - ren Mercedes-motor i front.
5 min igen. Vergne & Magnussen har ikke sat en tid endnu. Perez, Button & Guttierrez er de 3 andre i dropzone.
Magnussen træder ud af raceren - der er tekniske problemer, og han vil starte som nummer 16 i morgen. Bad luck.
2 minutter igen - de fleste afventer sidste runde.
Det ternede flag nærmer sig.
Vergne er ude af bilen, han er p.t. nummer 16, Magnussen er nummer 15, også Hulken er færdig - han er nummer 9, men flere tider er på vej.
Bottas og Button skubber Hulken ud.
Taberne i Q2 er Hülkenberg, Kvyat, Guttierrez og Perez. Ganske overraskende, men det er gerne det, som sker i første Europæiske løb.
Q3
Sidste omgang. Udover en Mercedes i top, er det svært at spå om, hvem der ender hvor.
De fleste er på banen.
Gult flag - Vettel har parkeret bilen. Det gule flag erstattes med et rødt. Vettel har mistet gearkassen.
Gentagelsen viser at der allerede i pitten er problemer med bilen, den kommer i gang igen men stopper så ude på banen.
Vi venter på genstart af Q3.
Så er vi klar igen. 7 minutter tilbage - hele strategien for Q3 skal gentænkes.
4 minutter igen. Mercedes i front foran Ricciardo og Alonso. Som en kammerat skrev til mig om Ricciardo: "He came in like a wreckingball......"
3 minutter igen, og der er stadig kun 4 kørere, som har sat en tid, de sidste 5 afventer sidste skud i bøssen.
2 minute warning. Alle 9 kørere er på banen.
1 minut - ingen ændringer.
Kimi kører sig ind som nummer 4, på trods af seriøs fishtailing i sidste sving.
Rosberg & Hamilton i seriøs kamp om pole.
Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Bottas, Grosjean, Kimi, Alonso, Button, Massa og Vettel er dagens resultat i top 10.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)