Red Bull havde fuld fokus på Daniel Ricciardo under denne anden træning, som Sebastian Vettel var nød til at sidde over, som følge af problemer med elektronikken, hvilket den unge hurtige australier nød godt af, da han hurtigt fik sat Red Bull raceren op til at være blandt de bedste racere på banen.
Noget andet der var interessant, var et Tweet fra Lotus, der åbent skriver til Charlie Whiting, at de har en ny form for ”blown rear wing downforce booster” og om den er lovlig. Det var dog nok ment som en joke fra holdets side.
Denne anden træning viste også, at Kevin Magnussen havde fået bedre fat i McLaren raceren, da han efter få omgange, lå lige i hælene på Button. Kun en enkelt tiendedel adskilte de to i starten af træningen, hvor de begge var i top.
Kevin Magnussen Copyright McLaren Media
Det var dog tydeligt i denne anden træning, at Magnussen var ude for at teste de nye komponenter, frem for kun at kører hurtigt, mens Button havde fået til opgave at teste hvor hurtig McLaren var blevet med de nye komponenter, hvilket betød at Kevin fik kørt en del omgange.
De markant flere omgange til trods, var det Kevin der var den hurtigste McLaren pilot, halvvejs inde i træningen, med en placering oppe som nummer 6, lige foran Button.
Kevin havde på dette tidspunkt tilbagelagt 18 omgange, mod 11 til Button. Kun Maldonado i Lotus havde kørt mere på dette tidspunkt, med 22 omgange.
Og selvom der blev kørt rigtigt mange omgange med de to McLaren racere, var det længe Kevin der var den hurtigste af de to, men mod slutningen skiftedes de lidt frem og tilbage omkring 6. pladsen, som endte med at tilfalde Kevin Magnussen. Meget opløftende at se, at McLaren lader til at være tilbage i kampen med Ferrari og Red Bull, mens Force India og Williams lader til at have tabt lidt af pusten.
Noget der er værd at bemærke efter disse træninger, er hvor relativt dårligt Force India har klaret sig. Holdet der pressede så hårdt på i Kina, lader til totalt at have tabt pusten i Spanien.
Hos Ferrari kan det på en måde siges, at det går bedre. Men bedre er stadig mere end et sekund langsommere end Mercedes og nu er der tilmed meget der tyder på, at Red Bull er rykket forbi og nu må betegnes som det næstbedste hold på gridden.
Alonso var fortsat den bedste af de to, men Räikkönen var lige i hælene på spanieren.
Under den første træning, blev der kun kørt med de hårde dæk, men i den anden frie træning, blev de bløde fundet frem. De bløde er betegnet som Medium dæk, mens de hårde er betegnet som Hårde dæk. At Pirelli har valgt at anvende netop de to relativt hårde dæktyper, skyldes at Barcelona banen er meget ru og derfor meget hård ved dækkene.
Der er en tidsforskel på de to dæktyper på omkring 1,5 til 2 sekunder.
Pirelli har yderligere meldt ud, at de forventer at søndagens Grand Prix bliver med 3 stop. Så der bliver arbejde til mekanikrene på søndag, hvis det holder stik.