For fjerde løb i træk blev det den forsvarende verdensmester Fernando Alonso, der trak sig ud af et løb som vinder. Han øger dermed afstanden i mesterskabet ned til Michael Schumacher, der sluttede toer med Kimi Räikkönen, som den sidste mand på podiet.
Det blev ellers et løb med masser af dramatik. Alt det kan du læse om i vores fyldige løbsrapport – der blev opdateret løbende under løbet – nedenfor.
Opvarmning:
'Gilles Villeneuve' ligger i Montreal på øen Ile Notre Dame i Montreals flod St. Lawrence, og er en blanding af lange hurtige lige stræk og langsomme sving. Banen er den første i denne sæson hvor en mellem til lav downforce er nødvendig.
Jarno Trulli har indklaget Giancarlo Fisichella overfor kommisærerne fordi han mener italieneren delvist ødelagde hans sidste forsøg. Kommisærerne var dog ikke enige med Jarno Trulli og klagen er blevet afvist.
David Coulthard har derimod skiftet sin motor og han starter som den sidste. Gridden bliver dermed:
Nummer |
Pilot |
Bil |
Dæk |
1. |
Fernando Alonso |
Renault |
(M)
|
2. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
(M)
|
3. |
Kimi Raikkonen |
McLaren-Mercedes |
(M)
|
4. |
Jarno Trulli |
Toyota |
(B)
|
5. |
Michael Schumacher |
Ferrari |
(B)
|
6. |
Nico Rosberg |
Williams-Cosworth |
(B)
|
7. |
Juan Pablo Montoya |
McLaren-Mercedes |
(M)
|
8. |
Jenson Button |
Honda |
(M)
|
9. |
Rubens Barrichello |
Honda |
(M)
|
10. |
Felipe Massa |
Ferrari |
(B)
|
11. |
Jacques Villeneuve |
BMW-Sauber |
(M)
|
12. |
Christian Klien |
Red Bull-Ferrari |
(M)
|
13. |
Nick Heidfeld |
BMW-Sauber |
(M)
|
14. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
(B)
|
15. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso-Cosworth |
(M)
|
16. |
Mark Webber |
Williams-Cosworth |
(B)
|
17. |
Scott Speed |
Toro Rosso-Cosworth |
(M)
|
18. |
Tiago Monteiro |
MF1-Toyota |
(B)
|
19. |
Christijan Albers |
MF1-Toyota |
(B)
|
20. |
Takuma Sato |
Super Aguri-Honda |
(B)
|
21. |
Franck Montagny |
Super Aguri-Honda |
(B)
|
22. |
David Coulthard |
Red Bull-Ferrari |
(M) |
Samme Jarno Trulli skulle i øvrigt være meget tæt på at underskrive en forlængelse af sin nuværende kontrakt med Toyota.
Jarno Trulli undervejs i Canada 2006
BMW Sauber skuffede under kvalen og Ferrari kvalficerede sig desuden kun sommer nummer 5 og 10. Der er spekulationerne i gang om at De Røde eventuelt har meget benzin om bord. Alle tiderne fra kvalifikationen finder du i øvrigt
hér.
Tiago Monteiro har haft problemer med sine nakkemuskler og der har været tvivl om, om han vil stille op, men Midland F1 har nu bekræftet at han stiller Olivier Panis.
FIA har i dag startet deres årlige brugerundersøgelse og inden løbet starter kan du jo overveje selv at deltage ved at klikke
her.
Luften er ventes at være omkring 25 grader varm, medens asfalten ventes at være oppe omkring 40 grader.
Giancarlo Fisichella, Renault R26 og Fernando Alonso, Renault R26 fejrer kvalen i Canada 2006
Starten:
Så er kørerne kørt ud på opvarmningsomgangen, og alle ser ud til at komme fint af sted. Lad os så håbe, der ikke kommer alt for mange problemer med at komme i gennem Senna kurven, hvor der ofte er problemer i forbindelse med starten.
Så tændes de røde lamper – hvem får den bedste start? Vil de to Renaulter som sædvanlig skyde frem og holde de to første pladser? Nej, Fisichella tyvstarter, og i forsøget på at holde sig tilbage mister han andenpladsen til Kimi Räikkönen.
Fernando Alonso foran Kimi Raikkonen og Giancarlo Fisichella i starten af løbet
Ellers mister Michael Schumacher flere pladser blandt andet til Montoya. Nico Rosberg får også en god start, og han kommer op på femtepladsen. Der er dog ikke nogen problemer med at komme ind på en linie. Der er dog gult flag et eller andet sted på banen.
Stillingen efter første omgang
I slutningen af første omgang bremser Rosberg lidt for sent på vej ind i den sidste chikane, hvilket giver Montoya mulighed for at angribe ham. Det bliver til en hård duel ind i Senna-kurven, og resultatet bliver en kollision! Rosberg er ude! Han er ramt ind i muren som resultat af sammenstødet, og sikkerhedsbilen bliver kaldt på banen. Det var Montoya som skrider til venstre efter at have ramt den inderste kerb, og han rammer ind i Rosberg. Den kan Montoya godt gå hen at få skylden for.
Montoya har også lidt skade, og han må ind og have en ny næse på bilen. Det tager 26,4 sekunder at få næsen skiftet og friske dæk på McLaren-raceren. De to Midland-kørere har også haft problemer: Albers meldes stoppet ude på banen, mens Monteiro er tilbage i pitten, hvor han får sin bil repareret.
Efter et par omgange gives løbet frit igen. Perioden med sikkerhedsbil var åbenbart for meget for Franck Montagnys Super Aguri, der er kørt ind til side med kraftig røgudvikling.
Der sker ikke nogen videre forskydninger da løbet genstartes. Montoya er på hastig fremmarch gennem feltet, men det kan blive en kort fornøjelse, idet han overhalede David Coulthard under gult flag. Samtid meldes det, at kommisærerne undersøger Fisichellas tyvstart, og kort efter gives beskeden, at han har fået en drive through straf.
Efter syvende omgang tager Fisichella sin straf, og det sender han ned på femtepladsen efter Trulli og Michael Schumacher, så han slap rimelig billigt.
Fjerde mand til at udgå efter Albers, Rosberg og Montagny er Barrichello, der kører i pit og stopper.
To omgang senere på 13. omgang kræver "Wall of Champions" sit første offer i løbet: Det er Montoya, der strejfer muren og og kort efter er han ude af løbet. Ofte udgår mange biler i Montréal, og det ser ud til, at det også kan blive tilfældet i år.
Jarno Trulli undervejs i Canada 2006
15 omgange:
Efter omgang 15 går Mark Webber i pit. Det ligner et ganske almindelig pitstop, hvilket er overraskende eftersom han kunne tanke som han ville efter at have kvalificeret sig som nummer 17.
Oppe i front er det tæt: Räikkönen er bare ét sekund efter Alonso, som for en gangs skyld ikke er i stand til at trække fra. Til gengæld er der yderligere femten sekunder ned til Trulli, Schumacher og Fisichella, der føljes tæt ad. Schumacher har haft god gavn af, at flere biler er udgået, og at Fisichella tyvstartede.
Rubens Barrichello udtaler til italiensk TV, at han ikke er helt klar over, hvad der gik galt, men han tror, det er noget med motoren.
Der udkæmpes en krig mellem Alonso og Räikkönen. På omgang 20 sætter Alonso hurtigste omgang, men finnen er bare otte hundrededele langsommere. Omgangen efter er Räikkönen hurtigst, og sådan skifter det lidt frem og tilbage.
Samtidig er Michael Schumacher nået op, så han bare er 0,6 sekund efter Trulli. Han har dog kun 0,7 sekund ned til Fisichella – kan nogen af dem overhale?
Flot duel mellem Ralf Schumacher og David Coulthard i kampen om 12. pladsen. Det ligner Coulthard er kommet forbi, men så slår Ralf tilbage i næste sving.
På omgang 22 er det Räikkönens tur til at sætte ny bedste omgang: 1.15.841, og omgangen efter går Alonso i pit, mens Kimi bliver ude – kan han udnytte det til at komme forbi verdensmesteren?
Alonso holder stille i 8,1 sekunder, men det kan også blive afgjort ude på banen. Räikkönen sætter bedste tid af alle i den midterste sektor, hvor han er fire tiendedele hurtigere end Alonso. Efter omgangen har han 19,6 sekunder forspring, men vil det være nok, og hvor længe kan Räikkönen blive ude?
Så er Michael Schumacher kommet forbi Trulli. Det skete ind i det sidste sving på omgang og øjeblikkelig åbner han et stort hul.
Så går Räikkönen i pit!. Han holder stille i hele 12,6 sekunder, så det er ikke nok til at blive i front – tvært imod taber han terræn til spanieren. Det var et problem med højre baghjul, der kostede kostbar tid. Han er 5,5 sekunder efter Alonso på den efterfølgende omgang. Mon han kan kæmpe sig tilbage og angribe igen ved næste pitstop?
Så er Ralf Schumacher af banen, men han får bakket tilbage på banen og tilbage i løbet.
Der er hård kamp mellem Felipe Massa og Jenson Button om fjerdepladsen. Button er bare 0,4 sekund efter Ferrari-køreren, så måske Honda har fundet lidt fart i bilen igen.
På omgang 27 er Michael Schumacher den hurtigste mand på banen. Han er omkring et halvt sekund hurtigere end Räikkönen og Alonso, men selvom han stadig ikke har været i pit, så er han alligevel knap 10 sekunder efter Alonso. Kan han mon være på en ét-stop strategi? Det ville også forklare, hvorfor Ferrari har været så relativ langsomme gennem weekenden. Der mangler syv omgange til halvvejsmærket.
Montoya udtaler til italiensk TV, at han mener Rosberg var skyld i uheldet på anden omgang, da han ikke ville lade ham komme forbi. Til det svarer Rosberg igen med, at han mener, der var nok plads, og at han slet ikke så Montoya komme.
På slutningen er omgang 29 er det Michael Schumacher tur til at besøge "Wall of Champion". Han rammer den dog så let, at han kan fortsætte.
Michael Schumacher, Massa, Villeneuve og Heidfeld har endnu ikke været i pit, og har udnyttet det til at komme på tredje- til sjettepladsen.
Jacques Villeneuve BMW Sauber F1.06 i Canada 2006
30. omgang:
Schumacher henter godt ind på Räikkönen. På omgang 30 var han ét sekund hurtigere, og er nu bare 1,3 sekund efter. Kimi svarer dog lidt igen på den efterfølgende omgang, og det er tvivlsomt, om Schumacher kan komme forbi i en regulær duel.
Så på omgang 32 går Ferrari klar til at modtage Michael Schumacher – er det sent nok til at køre de resterende 38 omgang på denne tankfuld? Nej, sikkert ikke. Han holder kun stille i 7,9 sekunder, og forudsigelsen går på, at det kun er nok til 22 omgange. Dermed mangler han også et pitstop til på samme måde som de to kørere foran ham.
Omgangen efter er det hjemmebanehelten Jacques Villeneuves tur til at få frisk gummi på hjulene og en spandfuld benzin i tanken. Han kommer ud igen på ottendepladsen.
Michael Schumacher er 22,0 sekunder efter Kimi Räikkönen, der igen er 6,7 sekunder efter Alonso. Så det kun se ud til, at Renault endelig efter to år uden noget at skrive hjem om skal have lidt succes på banen. Der kan dog nå at ske meget på de sidste 36 omgange.
Vi er nu halvvejs i løbet, og Felipe Massa er den eneste, der ikke har været i pit, og han går ind efter 36. omgang. Da han kommer ud igen, er han rykket ned på femtepladsen.
Nr. |
Kører |
Hold |
Dæk |
Forskel |
Sum |
Pit |
1. |
Fernando Alonso |
Renault |
M |
38. omg. |
|
1 |
2. |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
M |
+8,7 sek. |
+8,7 sek. |
1 |
3. |
Michael Schumacher |
Ferrari |
B |
+20,0 sek. |
+28,8 sek. |
1 |
4. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
M |
+13,5 sek. |
+42,3 sek. |
2 |
5. |
Jarno Trulli |
Toyota |
B |
+8,8 sek. |
+51,2 sek. |
1 |
6. |
Felipe Massa |
Ferrari |
B |
+8,1 sek. |
+59,3 sek. |
1 |
7. |
Jacques Villeneuve |
BMW |
M |
+2,3 sek. |
+61,6 sek. |
1 |
8. |
Nick Heidfeld |
BMW |
M |
+5,6 sek. |
+67,3 sek. |
1 |
9. |
Jenson Button |
Honda |
M |
+3,1 sek. |
+70,5 sek. |
1 |
10. |
Christian Klien |
Red Bull |
M |
+11,1 sek. |
+1 omg. |
1 |
11. |
David Coulthard |
Red Bull |
M |
+10,0 sek. |
+1 omg. |
1 |
12. |
Scott Speed |
Rosso |
B |
+4,9 sek. |
+1 omg. |
1 |
13. |
Mark Webber |
Williams |
B |
+7,4 sek. |
+1 omg. |
1 |
14. |
Vitantonio Liuzzi |
Rosso |
B |
+41,2 sek. |
+1 omg. |
2 |
15. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
B |
+60,2 sek. |
+2 omg. |
3 |
16. |
Takuma Sato |
Aguri |
B |
+62,0 sek. |
+3 omg. |
2 |
17. |
Tiago Monteiro |
Midland |
B |
+16,3 sek. |
+3 omg. |
2 |
Udgåede kørere |
|
Juan Pablo Montoya |
McLaren |
M |
|
|
1 |
|
Rubens Barrichello |
Honda |
M |
|
|
1 |
|
Franck Montagny |
Aguri |
B |
|
|
1 |
|
Nico Rosberg |
Williams |
B |
|
|
|
|
Christijan Albers |
Midland |
B |
|
|
|
Stillingen efter godt halvdelen af løbet.
Oppe foran øger Fernando Alonso stille og roligt afstanden til Räikkönen. Efter 40. omgang er den oppe på godt otte sekunder. Der er ikke længere nogle rigtig tætte dueller. Samtidig får Alonso at vide over radioen, at han kan regne med, at Räikkönen går i pit på omgang 56.
På RTL udtaler Montoya nu, at han betragter uheldet som en løbshændelse.
Alonso synes at have problemer med overstyring og bagenden ser lidt ustabil ud. Han kører dog stadig nogle tiendedele hurtigere end Kimi Räikkönen per omgang.
På 44. omgang kører Michael Schumacher meget bredt i Casino-hårnålen, og det koster ham 4-5 sekunder. Han har dog ikke nogen problemer med at redde bilen og holde placeringen.
Vitantonio Liuzzi klarede sig godt i kvalifikationen til Canadas Grand Prix
45. omgange:
Næste mand af banen er Kimi Räikkönen – det er i Senna-kurven, men heller ikke han har de store problemer med at komme tilbage på banen. Det giver dog Alonso yderligere et par sekunders luft. Afstanden er nu oppe på 12,2 sekunder, og det bliver meget svært for Kimi at hente det, hvis ikke Alonso løber ind i en eller anden form for problemer.
Jacques Villeneuve lægger stort pres på Felipe Massa. Efter omgang 48 er han bare 0,3 sekund efter. Omgangen efter går Trulli i pit fra femtepladsen, hvilket sender ham ned på ottendepladsen, men han kan nå at vinde nogle af eller alle placeringerne tilbage, når dem foran går i pit.
Så gør Renault klar til deres næste pitstop. Det er Alonso, der går først i pit efter omgang 50. Han holder bare stille i 6,8 sekunder, så endnu et godt pitstop fra Renault-mandskabet. Omgangen efter er han bare 1,8 sekund efter Räikkönen, der var ved at skride ud endnu engang. Så Alonso vil komme forbi igen, når Räikkönen går ind til sit sidste pitstop.
Det er dog ikke kun Michael Schumacher og Kimi Räikkönen, der har problemer med at blive på banen. Ralf Schumacher er spundet mere end én gang i hårnålen, og nu er Alonso også en tur ude og teste grebbet i græsset. Dermed er Kimis forspring oppe på godt to sekunder.
Efter omgang 52 går Fisichella i pit og omgangen efter er det Räikkönens tur – altså én omgang tidligere end forudsagt af Renault. Endnu engang har han problemer, idet motoren stoppede, og pitstoppet varede derfor 14,6 sekunder – det er lige før det koster andenpladsen til Michael Schumacher, der dog endnu ikke har været inde til sit andet pitstop. Schumacher er 0,8 sekund efter Räikkönen.
Oppe foran har Alonso nu mere end 25 sekunders forspring, og det vil sige, at der sågar er plads til et ekstra pitstop.
Michael Schumacher kommer til gengæld endnu tættere på Räikkönen. Nu er afstanden bare 0,3 sekund – mon han vil forsøge at komme forbi, når han alligevel skal i pit om lidt?
Efter omgang 55 går Villeneuve i pit, og omgangen inden var holdkammeraten Nick Heidfeld inde. Dermed er det bare de to Ferrari-kørere samt Coulthard, der kun har været i pit én gang. De ligger på ottende- (Villeneuve) og niendepladsen efter pitstoppene.
Efter omgang 57 går Coulthard og Schumacher i pit, og dermed må alle regulære pitstops være overstået. Schumacher beholder uden sværdslag sin tredjeplads.
Nick Heidfeld har overhalet Villeneuve, og han trækker hurtigt meget fra. Allerede kort efter er han tre sekunder foran canadieren. Der er bare fire kørere på omgangshøjde med Alonso.
Nr. |
Kører |
Hold |
Dæk |
Forskel |
Sum |
Pit |
1. |
Fernando Alonso |
Renault |
M |
58. omg. |
|
2 |
2. |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
M |
+23,4 sek. |
+23,4 sek. |
2 |
3. |
Michael Schumacher |
Ferrari |
B |
+18,5 sek. |
+42,0 sek. |
2 |
4. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
M |
+14,6 sek. |
+56,6 sek. |
3 |
5. |
Felipe Massa |
Ferrari |
B |
+9,4 sek. |
+66,0 sek. |
1 |
6. |
Jarno Trulli |
Toyota |
B |
+12,9 sek. |
+1 omg. |
2 |
7. |
Nick Heidfeld |
BMW |
M |
+5,0 sek. |
+1 omg.. |
2 |
8. |
Jacques Villeneuve |
BMW |
M |
+2,9 sek. |
+1 omg. |
2 |
9. |
Jenson Button |
Honda |
M |
+22,7 sek. |
+1 omg. |
2 |
10. |
Christian Klien |
Red Bull |
M |
+1,5 sek. |
+1 omg. |
2 |
11. |
David Coulthard |
Red Bull |
M |
+1,2 sek. |
+1 omg. |
2 |
12. |
Scott Speed |
Rosso |
B |
+8,9 sek. |
+1 omg. |
2 |
13. |
Mark Webber |
Williams |
B |
+26,4 sek. |
+1 omg. |
2 |
14. |
Vitantonio Liuzzi |
Rosso |
B |
+54,0 sek. |
+2 omg. |
3 |
15. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
B |
+1 omg. |
+4 omg. |
4 |
16. |
Takuma Sato |
Aguri |
B |
+34,3 sek. |
+4 omg. |
3 |
17. |
Tiago Monteiro |
Midland |
B |
+19,1 sek. |
+4 omg. |
2 |
Udgåede kørere |
|
Juan Pablo Montoya |
McLaren |
M |
|
|
1 |
|
Rubens Barrichello |
Honda |
M |
|
|
1 |
|
Franck Montagny |
Aguri |
B |
|
|
1 |
|
Nico Rosberg |
Williams |
B |
|
|
|
|
Christijan Albers |
Midland |
B |
|
|
|
Stillingen med 12 omgange tilbage af løbet.
Så er løbet forbi for Villeneuve! Han skrider af banen og smadrer bilen i væggen ved det første sving. Han understyrer, da han skal forbi Ralf Schumacher, og derved kommer ud i den blanding af gummirester og skidt, der ligger udenfor idealsporet. Derved mistede han kontrollen med BMW Sauberen. Bilen holder delvis ind på banen, og der ligger vragdele på den, så selvfølgelig kommer sikkerhedsbilen tilbage på banen. Dermed kan der komme en rigtig hissig duel på de sidste knap 10 omgange, og dermed er en sikker Alonso sejr pludselig kommet noget mere i fare.
Felipe Massa på "Gilles Villeneuve" 2006
60. omgang:
Alonso har en let omstart, da Trulli og andre ligger mellem ham og Räikkönen, så der er allerede 4 sekunders forspring da de når forbi målstregen med syv omgange igen. Dermed er Alonsos sejr nok ikke i fare, da Räikkönen også skal forbi de langsommere kørere, før han kan starte et angreb.
Netop som sikkerhedsbilen gik ind, kørte Ralf Schumacher i pit, og han er udgået fra en miserabel 15. plads.
Räikkönen er nu kommet fri af trafikken og henter lidt ind på Alonso igen. Til gengæld har Schumacher svært ved at komme forbi Trulli, der ellers er sat med en omgang.
Med fire omgange igen, har Alonso et forspring på 4,3 sekunder til Kimi, og derefter er der 3,0 sekunder ned til Michael Schumacher samt yderligere 3,0 sekunder til Fisichella, så det ser ud til, at podiet er på plads.
Med to omgange igen indsætter Coulthard et hårdt angreb ind på Button, og han kommer forbi.
David Coulthard ved Canadas Grand Prix
Så kører Räikkönen bredt igen!!! Det er i hårnålen, og det betyder, at Michael Schumacher kommer forbi, og dermed rykker han op på andenpladsen. Dermed fik sikkerhedsbilen betydning for resultatet, da det ikke ville have lykkedes uden den.
Løbet er slut, og Fernando Alonso tager sin første sejr i Canada med Michael Schumacher på en andenplads, der blev sikret i sidste øjeblik. Sidste mand på podiet er Kimi Räikkönen, der efterfølges af Fisichella og Massa.
Et rigtig flot løb af den forsvarende verdensmester, der i det store hele ikke satte en fod forkert i hele løbet.
Vi vil senere i dag og i morgen vende tilbage med reaktioner på løbet. I mellem tiden kan du se hele resultatet i vores
resultatoversigt.
Fernando Alonso fejrer sejren i Canada 2006
Optakt
Vil du vide mere om Silverstone så tag et kig på vores
omfattende optakt, der går i dybden med den aktuelle situation, teknik, banen og dens historie.
TV-tider:
Da Canada ligger i en anden tidzone, kommer de