Mens Nico Rosberg kørte en virkelig flot kvalifikation, så gik det helt galt for Mark Webber, der ikke engang kom forbi den første udskilning, inden hans eftermiddag var ovre.
Rosberg nåede ikke bare igennem det første nåleøje, men også det andet. I super-polen til sidst formåede han at slutte bare 5 hundrededele efter Jarno Trulli (Toyota) på fjerdepladsen.
Mark Webber blev på den anden side generet af trafik, da han skulle prøve at forbedre sin tid i den første udskilning, og det medførte, at han ikke kom længere frem en 17. pladsen, hvilket lige nøjagtig ikke var nok til at komme videre. Det er andet løb i træk, at det sker.
Her følger de vigtigste reaktioner fra Williams-lejren:
Selvom Keke Rosberg ikke selv havde de store resultater i Montréal, kan han godt give gode råd til sin søn.
Sam Michael (Teknisk direktør):
"Det var naturligvis frustrerende for Mark ikke at komme forbi den første afdeling. Vi ændrede vores plan fra én flyvende omgang til to, og det betød, at bilerne klumpet meget tæt sammen uden den normale adskillelse på 30 sekunder, men vi kunne ikke beholde afstanden på grund af den tid, der var tilbage af sessionen, og Mark led fra trafik med Nico på sine flyvende omgange.
Det var en god dag for Nico, som missede top fire med bare en halv tiendedel. Vi vil nu overveje vores strategi startende fra forskellige dele af gridden."
Nico Rosberg havde grund til at være tilfreds.
Nico Rosberg (6. plads, 1:16.012):
"Min kvalifikation gik ganske godt i dag, selvom den var fuld af begivenheder. På min hurtigste omgang i den første afdeling, ramte jeg muren! Min far opmuntrede mig til at bruge enhver tilgængelig millimeter, og det var det, jeg gjorde, men måske overdrev jeg en smule – jeg var heldig at slippe af sted med det, men kom til at fungere fint.
Jeg er meget tilfreds med at slutte oppe på sjettepladsen, da jeg tror, det giver mig en god chance for at gøre det godt for holdet i morgen."
Mark Webber
Mark Webber (17. plads, 1:16.985 i første udskilning):
"Bilen var selvfølgelig hurtig nok til at komme til den næste gruppe, og jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at opnå det, men det var meget frustrerende at blive fanget bag min holdkammerat på baglangsiden, hvilket kostede mig ind i det sidste sving. Det var en skam at tabe så meget tid, men det er den vej, det går, og jeg er ikke her for at give en indkøbsliste over undskylninger."