Belgiens GP - Løbet: En sejr til Button

Efter endnu en spændende og overraskende kvalifikation i år starter Button på pole for første gang siden 2009. Kimi er rykket op som 3'er på sin yndlings bane og er helt sikkert sulten efter at få sin første sejr.

Jenson Button . Copyright McLaren Media

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 2/9 2012 klokken 13:09

Maldonado, Webber og Rosberg har alle fået straffe. Maldonado fik sin for at spærre vejen for Hülkenberg, medens Webber har skiftet gearkasse og Rosberg havde en 5 placerings straf i forvejen.

SPA banen er flere af kørernes yndlings bane, men hvem kan gøre det bedst? Se med, når vi dokumenterer løbet LIVE herunder.

Alle i top 10 starter på Medium dækket, der er det blødeste dæk i denne weekend.

Perez' bil ryger voldsomt inden starten.

Omgang 1-5
VOLDSOMT crash i første sving - Hamilton, Alonso og Grosjean er ude.
Safety car er ude nu. Alle kørere er ok.


Flere af kørerene går i pit allerede nu. Sandsynligvis for at undgå punktering efter sammenstødet i sving 1.

Replay af starten viser Maldonado, der laver en enormt hurtig start (tyvstart?), men hvor Grosjean og Hamilton får lavet et sammenstød, så Grosjean flyver over Alonsos bil.

Safety car er stadig ude, medens stumperne fra bilerne bliver fjernet. Button, Räikkönen, Hülkenberg, di Resta og Schumacher leder feltet. Perez er også udgået.

Team radio til Vettel lyder på, at der er masser af benzin i tanken til, at han kan give gas, når løbet sættes i gang igen.

Kovalainen ligger oppe som 10'er - Foran både Massa og Vettel.

Safety Car er kørt ind og løbet sættes i gang igen.
Maldonados frontvinge er faldet af, og han er kørt ud til siden. Hans løb er også slut.

Hülkenberg har taget 2. pladsen fra Kimi kort efter løbets igangsættelse. Stewardsne vil undersøge Maldonados start, som tidligere skrevet tyder på at være en tyvstart.

Omgang 6-10
Schumacher er gået foran di Resta.

1. Button
2. Hülkenberg
3. Räikkönen
4. Schumacher
5. di Resta
6. Ricciardo
7. Vergne
8. Senna
9. Webber
10. Massa

Samtlige kørere ned til Massa har mulighed for at åbne DRS nu.

Kovalainen lavede en kørerfejl og spinnede rundt i et sving, hvorfor han mistede sin 10. plads og er nu helt nede som 16'er.¨

Vettel laver en flot overhaling på Massa i chikanen inden start-mål. Webber forsøger sig samtidigt på Senna, men selv med DRS lykkes det ikke.

Nico Hulkenberg under træningen i Belgien Copyright Sahara Force India

Hülkenberg sørger stadig for at holde Räikkönen bag sig. Flot kørt af den unge tysker.

Ricciardo forsøger sig på di Resta uden held. Feltet er endnu utroligt tæt. Vettel udtaler også over radioen, at det er svært at overhale, når alle kan bruge deres DRS, nu de ligger så tæt. Lige efter lykkes det ham dog at komme forbi Webber.

Omgang 11-15
Button har nu 5,6 sekunder ned til Hülkenberg, der fortsat kun har 1.1 sekund ned til Räikkönen.

Schumacher går også forbi Räikkönen. Finnen lever ikke op til sit ry som Iceman lige nu.

Kimi vælger at gå i pit og kommer ud som 10'er. Webber følger ham og er ude som 13'er.
Glock pitter også og er ude som bagerste mand. Han er ude på medium dækket.

Team radio til Räikkönen - Han skal virkelig presse på nu.

Massa pitter fra 9. pladsen. Petrov følger fra 13. placering. Han holder stille utroligt længe, inden han sætter igang.

Hülkenberg pitter medens Button sætter hurtigste tid. Buttons tid bliver dog hurtigt slået af Räikkönen, der tyder på at have fulgt team radioens forslag.
Hülkenberg er ude igen som 8'er.

Kimi har hentet ind på Rosberg, der er øjeblikkeligt 6'er. Begge kører på det hårde dæk. ½ omgang senere er Kimi flot forbi Rosberg.

Vettel er oppe som 4'er efter at have overhalet Senna. De første 6 kørere mangler dog stadig at pitte.

Omgang 16-20
I pitten får Caterhams lollipop mand givet Kovalainen fri for tidligt, og der sker et mindre sammenstød med De la Rosa.

Senna får at vide over radioen, at han skal til at køre i pit. Han ligger lige nu 4'er. Pitstoppet er en anelse langsomt, og han er ude som 12'er.

Webber og Ricciardo ligger og kæmper om 6. pladsen. Webber ser ud til at have svært ved at komme foran Torro Rosso'en.

1. Button
2. Schumacher
3. Vettel
4. Räikkönen
5. Hülkenberg

Top 3 mangler dog stadig at pitte. Räikkönen henter 7 tiendedele på Button per omgang. Dog er der stadig 23 sekunder mellem dem.

Kampen om 9. pladsen: Rosberg, Di Resta og Vergne ligger alle inden for 1 sekund samlet. Rosberg kæmper virkelig for at holde de to andre bag sig. Indtil videre er det lykkes, men han mister ca. 1 tiendedel pr. sektor.

Schumacher går i pit og overlader 2. pladsen til Vettel, der ellers var godt klar til at overhale inden Schumacher kørte ind i pitten.

Button, Vettel og Rosberg er de eneste, der endnu ikke har været i pitten.

Omgang 21-25
Button smutter i pit til 21. omgang. Et fantastisk pitstop på 2.6 sekunder sikrer ham, at han endnu er ude som førende af løbet. Schumacher er derimod helt nede som 8'er.

1. Button
2. Vettel
3. Räikkönen
4. Hülkenberg
5. Webber

Rosberg har pittet og er ude som 11'er, så kun Vettel mangler nu. Pitstoppet tages nu på 22. omgang. Hans pitstop er et helt sekund langsommere end Buttons. Han er ude som 6'er og overlader derfor 2. pladsen til Räikkönen.

Hülkenberg for at vide over radioen, at de forankørende nok kører 1-stops strategi, hvorfor de er nødt til at forsøge sig med en to-stopper.

Michael Schumacher under træningerne Copyright Daimler-Benz

6. Vettel
7. Ricciardo
8. Schumacher
9. Vergne
10. Di Resta
11. Senna
12. Kobayashi
13. Rosberg
14. Petrov
15. Glock

Det meddeles, at stewardsne vil undersøge hændelsen hvor Schumacher gik i pit med Vettel presset næsten ud af banen.

Vettel sætter hurtigste omgang, medens Kobayashi tager sit 3. stop i løbet. Hans bil ser ud til at være godt skadet efter uheldet i starten af løbet.

Omgang 26-30
1. Button
2. Räikkönen
3. Hülkenberg
4. Webber
5. Vettel

Glock P15 og di Resta P11 foretager begge deres andet pitstop. Samme gør Petrov - Hermed starter anden pitrunde for alvor. Hvor mange har en 1-stops strategi? Red Bull gætter i hvert fald over radioen på, at Button holder hjem, men at Räikkönen og Hülkenberg begge skal stoppe en gang til.

Både Hülkenberg og Webber pitter. De bliver begge på det hårde dæk. Det samme gør Massa.

4. Hülkenberg
5. Webber
6. Schumacher
7. Massa

Räikkönen pitter og er ude som 4. efter et pitstop i en standard tid. Også han bliver på det hårde dæk.

Senna og Massa ligger og skiftes til at være hhv. 9'er og 10'er.

Omgang 31-35
Det bliver undersøgt, om Webber fik lavet samme trick som Kovalainen i pitten. Samtidigt får vi at vide, at Schumacher ikke får nogen straf for at have presset Vettel udad tidligere.

I bunden af feltet ligger Pic, Glock, de la Rosa, Karthikeyan og Kovalainen og kører deres eget ræs. Som jeg skrev dette, kører Karthikeyan dog ud i gruset og holder stille.

Räikkönen P3 har under et sekund ned til hhv. Schumacher, Hülkenberg og Webber. Schumacher er den første til at overhale Räikkönen. Kan de andre følge ham? - Det ser ikke ud til, at de har farten til det endnu. Derimod presser Räikkönen Schumacher - En spændende kamp.

Räikkönen snupper Schumacher med lethed i Eau Rouge. Kort efter snupper Webber Hülkenberg. Hülkenberg tager revanche og overhaler både Webber og Schumacher i et hug. Schumacher tager dog hurtigt placeringen tilbage, medens Massa langsomt sniger sig op til at være med i kampen.

Omgang 36-40
Schumacher får at vide, at de skifter til plan B.

1. Button (14 sekunders forspring)
2. Vettel
3. Räikkönen
4. Schumacher
5. Hülkenberg

Schumacher pitter og er ude som 7'er - Lige efter Massa og Webber, der har byttet placering i mellemtiden.

Kontakt mellem Rosberg og Vergne, under Vergnes overhaling - Men ikke noget, der får nogen konsekvenser. Rosberg vælger at gå i pit herefter.

Nico Rosberg under træningerne Copyright Mercedes AMG

Button, Vettel, Senna og Glock er de eneste, der kun har pittet 1 gang i løbet.

Vergne smutter foran Senna til 8. pladsen. Samtidigt sætter Rosberg hurtigste tid fra P12. Ricciardo smutter ligeledes forbi Senna, og Torro Rosso's pit er tydeligvis tilfredse.

Senna vælger at gå i pit herefter. Hans dæk må være slidte.

41-44
Button har stadig et forspring på 14.3 sekunder. Det ser det ikke ud til, at nogen kan gøre noget ved.

Der kommer en melding om, at Schumacher har mistet 6. gear i bilen - Han ligger øjeblikkeligt 7'er med 9,4 sekunder ned til Vergne.

Selv med følgende stilling i løbet vil Alonso beholde sin førsteplads i kørernes mesterskab.

Kimi får at vide, at han skal køre stærkere de sidste omgange, hvortil han svarer "Giv mig fuld kraft så!" - Han har 12.4 sekunder op til Vettel og 3.1 sekunder ned til Hülkenberg.

Button kører nu ud på sidste omgang.

1. Button
2. Vettel
3. Räikkönen
4. Hülkenberg
5. Massa
6. Webber
7. Schumacher
8. Vergne
9. Ricciardo
10. di Resta
11. Rosberg
12. Senna
13. Kobayashi
14. Petrov
15. Glock
16. Pic
17. Kovalainen
18. De la Rosa

Alt i alt et udmærket løb med godt ræs og en glad Button på førstepladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T29:08.530 1 25
2. 10. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T29:22.130 1 18
5. 14. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T29:38.330 2 10
6. 12. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T29:39.730 2 8
7. 13. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T30:01.830 2 6
11. 23. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T30:13.630 2 0
12. 17. Bruno Senna Williams Racing
P
1T30:20.030 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 6. Pastor Maldonado Williams Racing
P
4 omg. 1 0
22. 5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
0 omg. 0 0
23. 7. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
0 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Startopstilling til Spa og dagens straffe. Grosjean får hård straf »