Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 1/9 2012 klokken 14:09
Efter et par våde træninger i Ardennerne - som sædvanlig kan man sige - så var 3. træning i tørvejr og Fernando Alonso satte bedste tid, så han virker klar til kvalifikationen.
Efter sommerferien, så er det selvfølgelig et åbent spørgsmål, hvem der kommer bedst tilbage, men mon dog ikke vi ser de samme i toppen af poppen i dag.
Under alle omstændigheder, så er vi klar igen efter, for lang, sommerferie.
Q1
Så er vi i gang. Marussia er de første biler på banen.
Med knap 2 minutter pr. omgang, så er Spa en af de baner, hvor strategi har meget at sige. En gældende omgang varer reelt tæt på 7 minutter, når man tæller ind/ud omgang med, derfor, så har man kun 3-4 forsøg i en 20 minutters kvalifikation.
di Resta er bedste mand her efter 5 minutter.
Der satses. Efter 8 minutter har kun halvdelen af feltet sat en tid.
9 minutter igen.
Perez, Hamilton, Alonso i front. Webber, Vettel & Raikkonen har endnu ikke sat en tid.
Alonso slår igen og sætter bedste tid - men her i Q1, der er det ikke altafgørende, men et fint fingerpeg om dagens resultat. Omvendt, så ligger Massa som nummer 12.
Vettel, Webber og Raikkonen er nu på banen, der er et eller to forsøg til dem.
Raikkonen kommer ind som nummer 3, Webber som nummer 6, Vettel ind på 6. pladsen.
4 minutter igen.
Karthikyean, de la Rosa, Kovallainen, Pic, Glock, Petrov og MS er i "Dropzone".
Massa kører sig op, MS er inde igen. Det efterlader Riccardio i bunden, Rosberg svæver lige over cuttet. Webber er i pit, men det ser mørkegråt ud for hans chance for Q2.
Rosberg har fået flag og er på sidste chance, pt. er han ude. Rosberg stopper sidste forsøg.
Karthikyean. de la Rosa, Pic, Glock, Petrov, Kovallainen og Rosberg er ude efter Q1.
Reklamepause og så er vi klar til Q2.
Utroligt nok, så skinner solen fra en nærmest skyfri himmel over Spa-Franchorchamps.
Q2
Så er vi startet igen - ikke den store lyst til at komme på banen.
Webber brugte færrest omgange i Q1 - 4, mens Senna og Rosberg brugte flest - 10 stks.
10 minutter igen.
Perez, Kobayashi og di Resta i front og de 3 eneste med en tid.
Alonso sætter bedste tid foran Webber og Grosjean. Vettel kører sig ind på en 6. plads.
Hamilton er meget hurtig, sammen med Raikkonen.
5 minutter igen.
Button, Raikkonen, Hamilton i front. Senna. Maldonado, Riccardio, Vergne, Massa, di Resta og MS ligger til at ryge ud.
3 minutter igen - der lægges op til sidste forsøg for dem som ikke har en god nok tid. Button er trekvart sekund foran nummer 2 i øjeblikket.
Button og Raikkonen er de eneste der ikke tager et sidste forsøg.
Massa kører sig ind som nummer 10.
Senna, Vergne, Riccardio, Hulkenberg, Vettel, MS og Massa overlever ikke til Q3.
Vettel starter 11, Massa 14, MS 13.
Q3
Spa's længde gør Q3 meget interessant. Der er 2 muligheder for at sætte en tid - 6 minutter for første omgang, et lynhurtigt dækskift/justering af bilen og så et sidste skud i bøssen. Vi glæder os.
Med udfaldet af Q2, så er topkandidaterne til P1 barberet ned til Hamilton, Alonso og Button. Webber kan tage P1, men rykkes 5 pladser baglæns og Raikkonen er højest en dark horse.
De sidste 10 minutter er i gang.
Webber, Alonso, Kobayashi og Perez er endnu ikke kørt ud.
Det kan se ud til Webber pga. sin straf satser på et enkelt forsøg.
Button er bedste mand indtil videre. 1.47.686
Raikkonen er nummer 2 og de eneste der har sat en tid med 5 minutter igen.
4 minutter igen. Nervespillet kører for fuld skrue.
Ingen biler på banen pt.
Tik-tak - tik-tak.
3 minutter igen og der er stadig dækvarmere på de fleste biler.
De mindre hold starter sidste forsøg. De bliver hurtigt fulgt af resten af pitten med 2½ minut igen - Hamilton overhaler på vej ud af pitlane........
1 minut igen, før det ternede flag.
De sidste 10 tider vil komme som perler på en snor - Perez vil være sidste mand.
Kobayashi er færdig, Maldonado er færdig, di Resta er inde, Raikkonen er pt. 4'er. Webber er nede som nummer 5, Alonso er ny 5'er, Button er bedst, Hamilton ender som nummer 7, Perez sætter ny 5. bedste tid.
Button, Kobayashi, Maldonado, Raikkonen, Perez, Alonso, Webber, Hamilton, Grosjean, di Resta er resultat af Q3.
Vi vender tilbage i morgen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)