• Forside

Belgiens Grand Prix - Live. Hamilton snupper sejren - Kimi ude!

Endnu en gang er det blevet søndag og på denne tid af året, er det ensbetydende med Formel 1 på en af de mest historiske og krævende baner på kalenderen. Vi skal en tur i spa, undskyld på Spa, og banen, der er den længste med sine massive 7 kilometre, hører på alle punkter til i den tunge ende af skalaen.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: (@bmf1.dk) d. 7/9 2008 klokken 13:09

Selve banen ligger smukt i Ardenner-skoven, og den har med tiden fået et næsten menneskeligt udtryk over sig.

Den står som en af de mest ærefrygtindgydende og skræmmende oplevelser, en F1 pilot kan komme i gennem.

En omgang er som sagt lige omkring de 7 kilometer og når starten går, handler det om tre ting: Placering, placering og placering. La Source, det første skarpe hårnålesving, har altid drillet kørerne, og hvem husker ikke duellerne i det første sving mellem datidens største navne?

Hvis bilerne overlever La Source, er det højrefoden ned. Der skal trykkes til, skal der, for turen går ned af bakke mod endnu et berømt sving, eller rettere en kurve, nemlig Raidillon Eau Rouge.

Fremragende udtænkt i 1939, giver det stadig hårdføre kørere gåsehud, når de første gang skal gennem det. Man rammer først bunden lige inden selve kurven, hvor det meget hurtigt herefter går gennem den legendariske kurve op af bakke igen.

Og Jacques Villeneuve, der om nogen var en hellraiser i sin storhedstid, udtalte ofte med et djævelsk smil, at der kun er én måde at komme gennem Eau Rouge på, og det er flat out.

Nu kommer et langt stykke, hvor topfarten snildt kan komme op over 320 km/t. Og for de historie-interesserede kan vi nævne Hakkinen´s sublime overhaling af Schumacher i 2000 ned mod Malmédy Les Combes.

Hakkinen kom bedst ud af Eau Rouge og havde skygget Schumacher længe. Ned af det lange stykke, ser man Schumacher der forsøger at blokere for Hakkinen, men i stedet for at sætte farten ned, benytter den finske mester sig af et utrolig smalt stykke asfalt, til højre for Ricardo Zonta, som ikke rigtig kan gøre meget ved situationen.

Han kommer forbi og snupper også Schumacher i det der er kaldt, verdens bedste overhaling. Se den her:


Andre sværger til Mansell vs. Berger i 1990, eller Senna vs. Piquet i Ungarn 1986, som kan ses her:


Efter højre-venstre kombinationen, er det ned mod Bruxelles. Ja svinget, altså. Derefter Double Gauche, et dobbeltsving, der har et lille stykke lige asfalt midt mellem to sving.

Fjerde gear ned til endnu en højre-venstre kombi og så er det Stavelot, endnu et dobbeltsving, men et mere regulært af slagsen.

En lang blød højre, så en blød venstre op mod Blanchimont der tages med godt og vel 300 km/t, derefter start/mål stykket, og det var en omgang på Spa. 44 af slagsen skal kørerne i gennem, men lad os lige tage kvalifikationen først.

Sebastién Bourdais var klart hurtigste mand i Q1, faktisk over et halvt sekund hurtigere end dagens hurtigste af alle, men ham vender vi tilbage til senere.

Heikki Kovalainen og Felipe Massa kom ind på de næste pladser, mens Kimi Räikkönen ser træt ud. Lewis Hamilton brugte kun tre omgange til at sætte sin fjerde bedste tid, og hos Renault var Piquet klart hurtigere end Alonso.

Toyota-kørerne, Glock og Trulli, haltede dog lidt bagefter og det blev til nogle beskedne placeringer som henholdsvis 12 og 13, teamets dårligste start-resultat i år. Ærgerligt at se, for der har været meget positivt at skrive om teamet de seneste løb.

I Q2 var det Kovalainen der satte hurtigste tid, mens Hamilton endnu en gang holdt sig cool. Med færreste omgange, igen, var han toer, og Räikkönen var treer. Heidfeld forbedrede sig fra Q1, hvor han var 14 og blev dermed 4.

Begge Toro Rosso-racere var også med i Q2, mens det var tidlig fyraften til Toyota.

I Q3 fortsatte Hamilton med de få omgange, men det virkede åbenbart, for han var klart hurtigst af alle. Felipe Massa klarede frisag efter en ærgerlig bremsefejl i slutningen af sessionen, da lå han femmer, men fik rettet op i en sidste flot omgang, der satte ham foran Heikki Kovalainen, som til gengæld starter med Kimi Räikkönen ved sin side.

Verdensmesteren jagter sin fjerde sejr i træk på banen. Finnen har ikke imponeret i kvalifikationerne over året, men en fjerdeplads er bestemt ikke et ringe udgangspunkt.

Heidfeld og Alonso på de næste pladser, godt at se tyskeren med fremme igen efter et dyk i performance gennem de seneste løb.

Bag Heidfeld og Alonso ser vi Webber, i en lettere ustabil Red Bull racer i de senere løb, mens Kubica, der havde store problemer med opsætningen i denne weekend, starter nummer otte, mens Vettel og Bourdais slutter top ti af.

Sidste nyt omkring de altid skiftende vejrforhold er, at der er tørt til starten, men der kan måske forekomme let regn senere i løbet. Nogle steder er banen lettere fugtig, men for det meste hel tør.

Mere nyt fra paddocken. Vijay Mallya har udtalt, at kører line-uppen for 20009 kan ændres, men Giancarlo Fisichella ventes at fortsætte. "Teamet har brug for hans erfaring, har haft behov for den og når vi starter på den nye bil til 2009, vil vi få endnu mere brug for den," lyder det fra team-ejeren Mallya.

Omvendt var der ikke noget nyt omkring Sutil, til gengæld blev der hintet gevaldigt til den indiske kører Karun Chandhok som mulig testkører, men endnu ikke noget fast sæde til ham.

Warm-up er i gang og vi tager lige stillingen i top seks. Hamilton 70, Massa 64, Räikkönen 57, Kubica 55, Kovalainen 43 og Heidfeld 41.

Hamilton starter fra pole, Massa ved siden af. Derefter Kovalainen og Räikkönen. Spændende skal det blive, og vi er snart klar til at løbet starter.

Stort set alle kørere starter på tørre dæk, med undtagelse af Nelson Piquet der er på intermediates.

1
Super start for Hamilton, der bare er kørt. Massa og Räikkönen er toer og treer, mens Alonso er firer. Bourdais er femmer.

Hamilton har allerede over et sekund ned til Massa.

Räikkönen har overhalet Massa. Trulli er sekser, Piquet er syver, Webber er 8 og Glock er 9.

2-3
Trulli mister placeringer i det våde. Der ligger stadig regn omkring start/mål-stykket, og der er flere biler der skøjter rundt.

Ned af langsiden efter Eau Rouge presser Kimi på og kommer smukt forbi Hamilton. Kongen af Spa har taget føringen og en meget sulten finne, kan smile lidt bredere med den overhaling.

2 omgange er kørt, og Räikkönen er forrest med Hamilton lige i hælene. Vi ser at Kovalainen der startede som treer, er nu tier.

I slow ser vi starten igen. Bourdais får en flot start men rammer Trulli bagfra og der kan være sket skade på begge biler.

Kovalainen indenom Heidfeld.

4-5
Barrichello forsøger et angreb på Trulli, der ligner en såret kriger. Dog følger han fint med, men er nu nummer 15. Button er nummer 18.

Kovalainen forbi Piquet i Blanchimont, i en udvendig manøvre. Smukt sat af finnen.

Hamilton har svært ved at følge med den iskolde Iceman i front. Finnen vil så gerne snart vinde igen. Sidste sejr var i Spanien i Barcelona, så bestemt en sulten herre vi ser.

Heidfeld er 10 og ligger og skygger Piquet. Tyskeren er klart hurtigere og har hentet masser af tid ind på brasilianeren, men bliver det til noget?

Hamilton hænger på Kimi, og er hurtigere i flere sektorer end finnen.

Dér kommer beviset. Hamilton hurtigst med 1.50:364.

Imens er Heidfeld kommet forbi Piquet og er nu 9´er.

6-7
Blå flag til Fisichella, der er bagerste mand i feltet.

Hvis Räikkönen vinder i dag, er han kun den tredje der vinder fire gange her, inklusive Ayrton Senna og Jim Clark.

Massa er treer med over fem sekunder op til Hamilton. Omvendt er Räikkönen og Hamilton i deres egen lille verden, for det handler om meget mere end de umiddelbare placeringer.

Begge de forreste, kører tider under 1.50 og skiftes til at være hurtigst.

Kubica er 7, med Kovalainen lige efter. Heikki forsøger sig via slipstrømmen, men Kubica forsvarer sig flot.

8-9
Raïkkönen, Hamilton, Massa med god plads ned til Alonso der er flot kørende i dag. Herligt at se. Efter ham kommer Bourdais der åbenbart ikke fik betydelige skader på bilen efter mødet med Trulli i starten.

Kovalainen tager endelig Kubica, mens Sutil lige er ude og sondere terrænet. Han kommer ud igen, selvom sandkassen er godt fuld med vand. Kovalainen er nu på jagt efter Webber.

Sidste tre omgange øger Räikkönen, men tiderne er meget ens mellem de to førende.

1.48:892 til Hamilton, og kun 7/10-dele mellem ham og Kimi. Pitstop bliver afgørende i dag.

Rosberg er 13, Barrichello 14, Trulli 15, Coulthard 16, Button 17, Nakajima 18, Sutil 19 og Fisi 20.

10-11
Uha! Dum fejl af Kovalainen! I sit forsøg på at overhale Webber indenom, rammer han australieren, der vender siden til. Ikke nogen god måde at gøre det på. Det kan koste mere end bare et par placeringer, han er nu syv, for han smuttede over en kurb.

Hamilton i pit ret tidligt og han fortsæter på de bløde dæk.

Dér kommer beskeden om, at Kovalainen får en drive-through straf for sin fadæse med Webber. Ærgerligt at se for den finske kører der havde kæmpet sig op gennem feltet efter sin ringe start.

12-13
Räikkönen i pit, også et tidligt stop til ham.

Hamilton er endt bag sin kollega og også bag Räikkönen, så det lykkedes altså ikke at vinde tid for briten denne gang.

Massa kører i pit, og meget ens strategier for de to Ferrari.

Räikkönen overhaler Massa, mens brasilianeren er i pit, og Alonso kommer også i pit. Det samme gør Kovalainen, der kommer ud på bløde dæk.

Kubica under pres på tredjepladsen fra Hamilton.

14-15
Piquet er ude! Han rammer barrieren efter han taber bagenden ind i en kurb. Han er ok, men bilen er færdig for denne dag. Gult flag ude.

Bourdais er nu toer, men har dog ikke været i pit. Kunne være spændende at se om det sker snart. Men rigtig godt kørt.

Dér kommer stoppet til Bourdais. Kubica også inde, de to er i direkte kamp mod hinanden. Og tæt kørsel ud af pitten! Bourdais når lige netop at komme ud foran Kubica. Mon ikke de to kommer til at lege lidt mere sammen over de næste par omgange?

16-17
Räkkönen, Hamilton og Massa. Sådan ser top tre ud lige nu, hvor der er kørt 16 omgange.

Kovalainen har haft sin drive-through straf og ligger godt nede i feltet nu. Han har Barrichello foran sig og Button lige i hælene.

Räikkönen igen hurtigste mand, mens Vettel går i pit til et relativt sent stop i forhold til de andre. Der bliver stillet en smule på frontvingen. Det giver lidt højere topfart, da man liger vingen mere ned, efterhånden som baneforholdene bliver bedre.

Heidfeld og Glock ned mod Les Combes. Heidfeld bruger slipstrømmen og suser forbi Glock og smækker derefter med døren. Sådan skal den sidde.

18-19
Hamilton er 5,7 sekunder efter Räikkönen, mens han har et par sekunder ned til Massa på tredjepladsen.

Kubica på sjettepladsen, presser Bourdais oppe foran. Polakken er hurtigere og han kan bruge den højere topfart på langsiderne til at hente franskmanden.

Fisichella i klemme. Han har haft travlt med at kigge i spejlene, for han bliver overhalet bagfra hele tiden. Ikke nogen god dag for teamet.

Kubica mangler lige det sidste til at hente Bourdais. Ifølge Kubica´s radio, kører Bourdais en omgang mindre på det brændstof han har, så måske han vil vente og tage ham i pitten.


Slut for Barrichello, der har parkeret i garagen.

Alonso stadig godt med fremme, der faktisk kan køre sit eget løb. Masser af tid op til Massa, og også pæn tid ned til Bourdais bag ham.

Kimi og Lewis er der nøjagtig seks sekunder mellem.

Feltet er meget spredt nu og der er ikke rigtig gang i de tætte dueller mere. Men med anden pitstop runde snart op over, i hvert fald for dem der piede tidligt, kan der komme til at ske mange spændende ting i feltet.

Vettel stadig syver og holder stadig Heidfeld bag sig. Glock har Rosberg efter sig og de to tyskere skiftes lidt til at være den hurtigste, dog er det Glock der har mest held i sprøjten lige for tiden.

22-23
Halvvejs i løbet og Coulhard i pit for første gang. Spørgsmålet er, hvornår de førende kommer ind. For det første stop kom tidligt, men hvis de alle kører et langt stint, kan det godt tænkes, at man venter endnu længere, før vi starter anden pitstop runde.

Stadig Räikkönen forrest med 5,5 sekunder foran Hamilton.

24-25
1.47:930 til Räikkönen, og klart den hurtigste omgang.

Hamilton misser lige et gear, men redder den hurtigt igen.

Hamilton hentede lige omkring et sekund på sidste omgang.

Kimi i pit til sit andet stop. Der kommer hårde dæk på, og dér kommer hamilton ind. Fem sekunder var der mellem dem, før stoppet.

Räikkönen kommer ud først, som ventet, med Hamilton bag sig. Ikke nogen nævneværdig forskel da de kom ud. Rosberg pitter for første gang, et meget langt stint til ham. LIdt skal der reddes ra den dårlige kval.

Massa fører nu.

Halløj! Melding om regn indenfor tyve minutter! Se, det skal nok blive interessant!

26-27
Glock i pit fra en niendeplads, imens skal Hamilton bare køre noget tid ind, mens der er plads. Ingen direkte foran, ingen direkte bagved.

Tre sekunder mellem Kimi og Lewis.

Alonso i pit for anden gang fra fjerdepladsen og får de hårde dæk på.

I slow ser vi lige Alonso gentage smutteren fra Valencia, hvor han kom meget langt ind over det afmærkede område ved pitindkørslen.

28-29
Massa i pit. Räikkönen på opløbsstrækningen, Hamilton lige efter. Trulli hentet med en omgang, Massa er treer, mens Kimi og Lewis har taget deres placeringer tilbage. Kovalainen presser Webber, igen, og det er en hård dag på kontoret for finnen.

Sådan. Dér afslutter Kovalainen overhalingen og denne gang bliver det gjort på en ordentlig måde.

Räikkönen stadig forrest, men Hamilton er under to sekunder efter. Nu presser Hamilton på og vi ser ham flat out i eau Rouge.

Bourdais har tre omgange til stoppet, og får at vide, at han bare skal presse så meget på som han kan. Masser af overskud fra franskmanden på fjerdepladsen og herligt at se Toro Rosso-raceren deroppe.

30-31
1,867 sekunder mellem Räikkönen og Hamilton. Hamilton presser rigtig på nu, men kan ismanden holde hovedet koldt?

Massa er 6,3 sekunder efter Kimi og kan måske komme til at spille en lidt større rolle senere....

Selvom Hamilton presser, kan Räikkönen stadig svare igen med omgangstiderne. Ikke meget, men det er marginalerne det handler om i dag på Spa.

Heidfeld i pit til sit stop og han pitter fra en 8. plads.

32-33
Bourdais i pit. Han kommer du som nummer 8, men Vettel og Kubica, der begge ligger foran, skal også i pit.

Alonso er syver og har seks sekunder til Vettel foran sig.

Vettel og Kubica i pit. Laaaangt stop til Kubica, der kiksede stoppet. En elendig weekend til polakken, der lige fik gjort hele oplevelsen endnu værre.

Bourdais er foran Vettel. Sikke en præstation af de to kørere og deres team. Begge biler i pointene, og begge en solid præstation. Flot weekend af d´herrer Sebastian og Sebastién.

34-35
Heidfeld er syver nu, lige efter Vettel med kun 1,2 sekund efter. Kubica er efter Heidfeld med et par sekunder.

Og vi bliver lige mindet om at der stadig er chance for regn i slutningen af løbet.

Räikkönen er 2,3 sekunder foran Hamilton, der ikke rigtig presser så meget nu som før. 5,4 sekunder fra Massa op til Hamilton.

36-37
Stadig et par sekunder mellem de to førende, dog er Hamilton lige en anelse hurtigere, men det er marginalt.

Massa er lige pludselig meget hurtig nu. Han har hentet meget ind på Hamilton og er bare 3,2 sekunder efter Hamilton.

Hamilton svarer igen, denne gang et hak i tuden til Kimi. 1,6 sekunder mellem dem. Et halvt sekund hentede Hamilton på sidste omgang.

Nakajima ligger mellem dem og kan koste Hamilton tid.

Med syv omgange igen, melder Alonso at der er faldet et par dråber regn helt ude i den fjerneste ende af banen.

38-39
Webber på 11. pladsen har hentet meget ind på den forankørende Glock. Hele 1,5 sekunder har han hentet på de sidste tre omgange.

Webber vil også gerne lige ryste den uheldige poplevelse af sg, da han blev ramt tidligt af Kovalainen.

Små dråber regn kan ses på det lille tv-kamera på enkelte af kørernes biler, men endnu ingen officielle meldinger.

Fem omgange igen og skyerne trækker sig truende sammen.

Hamilton helt oppe i røven af Räikkönen. En direkte duel mellem dem, og første gang vi ser en direkte duel mellem dem i år.

40-41
Et sekund mellem Kimi og Lewis. Lige hvad vi havde brug efter den lidt kedelige affære i Valencia. Skyerne er meget mørke nu.

Massa kan derimod ikke rigtig gøre noget ved de to forrestes pace. Hamilton har hentet et sekund på de seneste to omgange.

Bremsefejl fra Hamilton, lige ved indgangen til start/mål. Han mistede et sekund og med tre omgange igen, er det en dyr fejl.

Stadig meget tæt kamp oppe foran. Det har fra start været en kamp mellem Räikkönen og Hamilton.

Regnen er tydelig nu, især ude ved Stavelot.

Dér kom angrebet! Hamilton forsøger sig men døren bliver lukket. Side om side ned mod opløbssvinget, Kimi presser, men når det ikke. Hamilton tager føringen!

Nu er regnen et faktum.

42-44
Kaos! Regnen spiller dem alle et puds, for først ryger Kimi af banen, men redder den. Hamilton er ude og slå græsset, og kommer ind igen.

Men der er det slut! Kimi er ude! Han skøjtede af banen og smadrede bilen i væggen. Sikke ærgerligt for finske Räikkönen.

Sidste omgang lister Hamilton bilen rundt på banen. Massa vil gerne, men ingen tør presse bilen, for det er som brun sæbe at køre på lige nu. Udsynet er minimeret drastisk og regnen står op i kaskader fra bilerne.

Der bliver svedt inde i McLarens garage, for intet er sikkert endnu.

Dér kører Hamilton først over stregen til endnu en fantastisk sejr.

Massa er toer, mens Bourdais fantastisk nok er treer, nej det bliver utrolig nok Heidfeld der har taget fusen på dem alle. Heidfeld og Alonso har taget et tredje stop, for at få regndæk på. Snedigt tænkt.

Sikke et løb og sikke en sejr for den hårdt kæmpende brite.

Og Kovalainen nåede det ikke. Han måtte udgå få hundrede meter før det ternede flag.

Ærgerligt at Kimi ikke lige nåede i hvert fald en andenplads, men regnen var endnu en gang en uberegnelig spiller, som ingen kunne gøre noget ved.

Herligt at se begge Toro Rosso-bilerne i pointene, super godt kørt af de to.

80 point til Hamilton og sikke en sejr. Det er samtidig 40 år siden at McLaren vandt teamets første sejr her, så en rigtig god dag for teamet.

72 point til Massa, Kubica er nu forbi Räikkönen med 61 mod Räikkönens 57.

Vi slutter lige med en breaking news. For stewards vil undersøge en episode mellem Kimi Räikkönen og Lewis Hamilton. Det kunne sagtens være, da de rørte hinanden lige inden Kimi røg ud. Men hvilken betydning får det?

Hold øje med siden, vi vender tilbage med både en komprimeret rapport og i morgen kan du læse dagen derpå. Tak fordi du læste med.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T22:59.394 2 10
3. 1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T23:09.894 2 6
8. 7. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T23:42.094 2 1
10. 3. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
43 omg. 2 0
11. 14. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
43 omg. 2 0
12. 15. Nico Rosberg Williams Racing
P
43 omg. 2 0
14. 19. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
43 omg. 2 0
18. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
42 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)