Kovalainen fik sin Formel 1 debut som testkører i 2004 for Ranault, som han også fik sin rigtige Formel 1 debut for, som Grand Prix kører tilbage i 2006.
I 2007 lykkedes det for Kovalainen at komme på podiet for første gang, i den dengang meget stærke Renault racer.
2008 blev året hvor McLaren igen ville have en finsk kører, som afløser for Kimi Raikönen, der valgte at rykke over til Ferrari. Valget faldt på Kovalïnen der fik sin hidtil bedste sæson i Formel 1, med 1 sejr, 3 podie placeringer, 1 pole position og 2 hurtigste omgange.
2009 var et svært år for Kovalaïnen og McLaren, hvilket medførte at finnen ikke fik forlænget sin kontrakt og mange forventede at den ellers lovende finne, nu var historie i Formel 1.
2010 lykkedes det dog for Kovalaïnen at få en kontrakt på plads med Lotus, der også havde hyret den erfarne Jarno Trulli.
2011 blev et godt år for Lotus, der dog måtte se navnet forsvinde fra dem, da Renault holdet havde stærkere bånd til det hvorfor holdet stiller til start som Caterham i 2012.
Personligt | |
---|---|
Nationalitet | Finsk |
Fødseldato og sted | 19/10/1981 i Suomussalmi, Finland |
Højde | 1.72m |
Vægt | 66kg |
Favoritmusik | Nightwish (finsk rockband) |
Hobby | Vægttræning, cykling, cross-country ski, golf |
Hjemmeside | www.heikkikovalainen.net/eng/ |
Karriere | |
---|---|
Kovalainen startede sin professionelle motorsportskarriere i 1999, hvor han deltog i det europæiske Formel A gokart mesterskab. Her sluttede han på en samlet 3. plads. | |
I 2000 fortsatte Kovalainen karrieren i Formel A, hvor han blev nummer tre i verdensmesterskabs-løbet og nummer tre i Monaco. | |
I 2001 skiftede den hurtige finne til Formel Renault, hvor han samlet blev nummer 4. | |
I 2002 skiftede han endnu engang serie og var der at finde i Formel 3, hvor han blev nr. 3 i det britiske mesterskab. | |
2003 startede Kovalainen i Nissan World Series og fik en samlet 2. plads. | |
I 2004 kom mesterskabet i hus Nissan World Series. | |
I 2005 deltog han i GP2, hvor det blev en samlet placering som nr. 2. Det var med til at sikre ham pladsen som Renaults trediepilot i 2006. | |
I 2006 kom der endnu en finne til Formel 1, og det var Heikki Kovalainen. En god sæson i GP2 sikrede ham et sæde som tredjeviolin hos Renault. | |
I 2007 avancerede Kovalainen til et fast sæde hos det franske team, og han kvitterede med at slutte som nr. 7 i mesterskabet og halede oven i købet en podieplacering hjem. | |
I 2008 skrev finnen kontrakt med McLaren, der var temmelig forhippede på at få en rolig teamkammerat til Lewis Hamilton. Teamet havde i 2007 haft en frustrerende sæson med ulidelig rivaliseren imellem Fernando Alonso og Hamilton. Med den afbalancerede finne i truppen skulle der nu ro på, og det kom der. | |
Kovalainen sluttede 2008 på en ufarlig 7. plads med 3 podieplaceringer og en pole position. Finnen er på ingen måde konkurrent til Hamilton, og er netop derfor et godt match til verdensmesteren, men der er heller ikke mere oktan i finnen. Til gengæld er idylen genskabt hos McLaren. | |
I 2009 vil vi sandsynligvis finde Kovalainen i midten eller øverste halvdel af gridden. |
Diverse oplysninger | |
---|---|
Nationalitet | Finne |
Fødselsdag | 19/10 1981 |
Antal sejre | 2 |
Antal pole positions | 2 |
Antal point i karrieren | 210 |
Antal startede grand prix'er | 201 |
År | Rolle | Team | Motor | Bil nr. | VM placering |
---|---|---|---|---|---|
2006 | Testkører | Renault | - | ||
2007 | Kører | Renault | 4 | 7 | |
2008 | Kører | McLaren Formula 1 Team | 23 | 7 | |
2009 | Kører | McLaren Formula 1 Team | 2 | 12 | |
2010 | Kører | Lotus | 19 | 20 | |
2011 | Kører | Lotus | 20 | 22 | |
2012 | Kører | Caterham | 20 | 22 | |
2013 | Kører | Lotus F1 | 7 | 20 |
Nr. | Løb | Team | Placering | Årsag | Point |
---|---|---|---|---|---|
I alt i 2024 | 0 |