Af: (@bmf1.dk) d. 7/9 2008 klokken 18:09
Startende fra pole, så det ud til, at Lewis Hamilton skulle føje enndu en sejr til rækken i sin korte karriere.
Men en sulten finne ville det anderledes, for Kimi Räikkönen kom foran briten på anden omgang i La Source, efter en lidt uheldig fejl af Hamilton.
Herefter førte Räikkönen an i løjerne og det var en forandret verdensmester vi så. Beslutsom, aggressiv og voldsom hurtig var han, men Hamilton formåede at holde en fornuftig afstand og slap aldrig helt finnen af syne.
Det springende punkt i løbet, kom helt til sidst. Tre omgange før det ternede flag, faldt regnen så endeligt, hvilket tvang Räikkönen til at tage farten af, noget der naturligvis fik Hamilton helt op og fylde Kimi´s spejle.
To omgange før mål, forsøgte Hamilton sig udenom i det der tidligere hed Bus Stop, men Räikkönen havde racing line, så Hamilton kom en tur i det grønne.
Briten er frygtløs når han sætter sig noget for, så hrtigt var han tilbage og da de strøg over stregen med kun en enkelt omgang tilbage, slog Hamilton til.
En ren overhaling i La Source, og de to kæmpede bravt for placeringen som nummer et. Midtvejs, med mindre end en omgang igen, spandt Nico Rosbergs Williams lige foran dem, regnen var meget kraftigere nu, og det betød at Hamilton var en tur i græsset, mens Kimi Spandt. Begge kom de dog tilbage.
Men så kom katastrofen for Kimi og for Ferrari. De lumske forhold gjorde, at han spandt af banen igen, denne gang kunne den ikke reddes, og Kimi bragede direkte ind i muren, kort før det ternede flag var i sigte.
Hamilton havde tungen lige i munden på den glatte bane, men kom over stregen som første mand, mens Felipe Massa, der under hele løbet kun spillede en sekundær rolle til de to førende, pludselig fik en andenplads i skødet og 8 point på kontoen. Brasilianeren startede ellers fra anden startposition, men dagen tilhørte Räikkönen og Hamilton.
Hos Nick Heidfeld og BMW Sauber, er der også grund til at ånde lettet op. Efter en beskeden indsats i løbet, fandt man de vise sten frem og pittede tyskeren sent i løbet, mens man udstyrede ham med intermediate-dæk. Denne strategi virkede perfekt, for Quick-Nick var voldsomt hurtigere end de førende. Havde løbet haft en omgang mere, kunne han sagtens have vundet det hele.
Situationen var næsten den samme for Alonso, der dog gjorde betydeligt mere væsen af sig, end hans tyske kollega hos BMW. Alonso fik en rigtig god start og lå længe og kæmpede med Vettel og Bourdais, stort set til det sidste. En brøkdel af et sekund skilte Alonso og Vettel ad, men en fjerdeplads er bestemt bestået til den tidligere dobbelte verdensmester.
Hvor Nick Heidfeld tidligere har virket lidt træt og det har været Robert Kubica der har stået for resultaterne, var det lige omvendt i dag. Kubica havde en rigtig dårlig weekend, men han kæmpede flot og sikrede sig en værdifuld sjetteplads. De tre point varmede sikkert i lommen, for nu er Kubica bare to point efter Kimi.
Sebastién Bourdais var også i fin form i dag. Han havde en drømmestart og havde længe Alonso foran sig. Franskmanden lå lige til det sidste til en podieplads, og vi mangler stadig lidt information omkring, hvorfor han mistede placeringer til Vettel og Kubica. De gode nyheder for teamet er dog, at de er kravlet foran Honda i konstruktørernes mesterskab, en ikke ubetydelig fjer i hatten for det tidligere Minardi-team.
Timo Glock var dagens mand hos Toyota med sin ottendeplads, men Trulli, der havde en forrygende start hvor han overhalede adskillige biler, blev ramt bagfra af Bourdais. Skaderne forblev under hele løbet og Trulli havde problemer med at styre resten af løbet.
Mark Webber sluttede foran Heikki Kovalainen, hvilket nok har fet smilet frem hos den australske kører. Tidligere forsøgte Kovalainen sig med en overhaling, hvor han ramte Webber i siden og sendte ham ned i rækkerne.
Kovalainen selv, der startede treer men fuldstændig glippede starten, fik en drive-through straf for dåden. På sidste omgang spandt han af banen og han kommer til Monza næste uge, uden at have forøget sine point.
Veteranen David Coulthard sluttede som nummer 11 i den anden Red Bull, foran Nico Rosberg i den førende Williams. Bestemt ikke en dag de to vil skrive hjem om.
Adrian Sutil var 13 foran Kazuki Nakajima i den anden Williams, mens Jenson Button var 15, Jarno Trulli blev 16, og endelig Rubens Barrichello der måtte parkere bilen i garagen før løbet sluttede.
Med kun en uge til det næste løb på Monza, husk vi har udsendte medarbejdere med dernede, ser det ud til at Kimi Räikkönens chancer for at gentage mesterskabet fra 2007, er meget små.
Hamilton har 80 point, hvilket er 23 mere end finnen. Samtidig er Felipe Massa helt klart bedste udfordrer til Hamilton med 72, og med Kubica der ånder Räikkönen i nakken, er der i virkeligheden tale om to kørere der kan tage titlen i år.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)