• Forside

Kvalifikation: Tyrkiet - Massa hurtigst igen.

Vi gør hermed klar til lørdagens kvalifikation på Istanbul Park i Tyrkiet. Ferrari kan godt bruge et godt resultat her, og Kimi Räikkönen har lovet os, at han vil gøre sit absolut bedste. Se om det lykkedes her.

Af: (@bmf1.dk) d. 25/8 2007 klokken 12:08

De 22 kørere er varmet op og klar efter en tre ugers sommerferie. Dog har sommerferien for de fleste, handlet om at optimere bilerne og for nogle endda afprøve nye tiltag indenfor aerodynamiske dimser.

Spionsagen er lagt på hylden og nu handler det om at koncentrere sig om de resterende seks løb på kalenderen. Og det er nogle spændende løb der venter feltet. Tyrkiet i morgen, Italien om to uger, Belgien ugen efter og så Kina, Japan og Brasilien som lukker og slukker.

Mens Hamilton, Räikkönen og Felipe Massa (Ferrari) har skiftes til at udfordre hinanden, så har den sidste mesterskabskandidat Fernando Alonso (McLaren) ligget lidt længere tilbage. Det skal derfor bliver spændende at se, om det er fordi, han har lurepasset, eller om han ikke er helt oppe i samme omdrejninger, som de tre andre i denne weekend.

Både Hamilton og Räikkönen havde problemer i formiddagens træning, men da de endelig kom i gang var de hurtige nok. Du kan læse mere om det i vores rapport fra træningen.

Her er varmt, godt 34 grader og banen er endnu varmere.

Her følger vores live-resumé:

Q1

Som sædvanlig så starter Q1 med at kørere fra den tungere del af feltet kører ud, for at få sat en tid og testet opsætningen. Weekendens succeshistorie, Ralf Schumacher er også på banen. Som minutterne går, så er det meste af feltet ude, dog undtaget toppen, der som sædvanlig venter på fri bane.

Efter halvdelen af Q1, der har alle biler været ude, ikke alle har sat en tid, men alle har kørt deres installationsomgang, top 3 er: Rosberg, Kovalainen og Coulthard.

Som sædvanlig, så er spændingen til at overse i Q1, det største spørgsmål er om det endnu en gang skal lykkes Honda at undgå Q2, for med 5 minutter igen, så er det "the usual suspects" der ligger nederst i tabellen og som ikke får mere banetid i dag.

Felipe Massa er blændende hurtig, han har sat bedste sektor tid i sektor 1 og 2 og 3 - det er dog ikke nok, da både Alonso og Räikkönen gentager succesen bag ham, de 3 ligger pt. i top 3.

"Best of the rest" er særdeles tæt i Q1 - der er under et sekund mellem nummer 5 og nummer 16.

Efter tiden er udløbet, der kæmper Schumacher ihærdigt for at nå me di Q2, efter de frie træninger, så vil det være en stor skuffelse hvis han ryger ud af Q1. Det lykkes ikke, en placering som 18, under 1/10-del sekund fra Q2 ryger han ud af dagens kvalifikation, meget stor skuffelse for Toyota og Schumchacer, til gengæld, så lykkes det Honda at hive begge biler med i Q2 for en gangs skyld.

Ude er Liuzzi, Schumacher, Vettel, Yamamoto, Sutil og Sato.

6 tusindedele afgør om man er med i Q2, så Rubens Barrichello må trække et lettelsens suk, over at være nået med i Q2.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1:27.294 4
1. Fernando Alonso McLaren 1:27.328 3
5. Felipe Massa Ferrari 1:27.488 4
2. Lewis Hamilton McLaren 1:27.513 3
10. Robert Kubica BMW Sauber 1:27.997 3
9. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:28.099 3
4. Heikki Kovalainen Renault 1:28.127 7
14. Nico Rosberg Williams 1:28.275 3
16. Anthony Davidson Super Aguri 1:28.304 6
3. Giancarlo Fisichella Renault 1:28.313 7
11. Jarno Trulli Toyota 1:28.318 7
15. Alexander Wurz Williams 1:28.360 6
7. Jenson Button Honda 1:28.373 6
12. David Coulthard Red Bull 1:28.395 6
13. Mark Webber Red Bull 1:28.500 6
8. Rubens Barrichello Honda 1:28.792 6
Ikke kvalificeret til næste afdeling
17. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:28.798 9
18. Ralf Schumacher Toyota 1:28.809 7
19. Takuma Sato Super Aguri 1:28.953 8
20. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:29.408 6
21. Adrian Sutil Spyker 1:29.861 9
22. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:31.479 7

Stillingen efter Q1


Q2

Q2 vil afgøre hvem af lykkeridderne fra den lavere del af feltet, der kan og vil ende i Q3. Som toppen af feltet er kørende, så er der få pladser, som kan optages af dem - Q2s mest overraskende kører er nok Anthony Davidson i Super Aguri.

Knap halvdelen af Q2 er overstået og Räikkönen er weekendens første mand under 1.27 med 1.26.902

Räikkönen, Massa og Hamilton er i top 3, imens Alonso gør klar til at sikre sig videre deltagelse, de fleste har åbenbart lært en del af at man ikke har kunne få eventuelle fejl rettet til at nå med i Q3.

Med under 5 minutter igen, der er der få ledige pladser i den endelige kvalifikation, Ferrari, BMW Sauber og McLaren Mercedes har overladt det til de 10 andre piloter at slås om de sidste 4 pladser i Q3, med over et halvt sekund mellem nummer 6 og 7, så virker top 6 sikret.

I øjeblikket er det Red Bull og Renault, der sidder på de 4 pladser, men som vi har set gennem hele året, så skifter placeringerne lynhurtigt i de sidste minutter af kvalifikationsomgangene.

Davidson, Coulthard, Webber, Wurz, Button og Barrichello blev taberne i Q2, mens Trulli og Rosberg endte med succes, Rosberg er endnu en gang i top 10 og er foran Toyota, på en 7. plads, som den bedste af de resterende kørere udenfor toppen.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Fernando Alonso McLaren 1:26.841 6
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:26.902 7
3. Lewis Hamilton McLaren 1:26.936 6
4. Felipe Massa Ferrari 1:27.039 7
5. Robert Kubica BMW Sauber 1:27.253 6
6. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:27.253 6
7. Nico Rosberg Williams 1:27.750 9
8. Heikki Kovalainen Renault 1:27.784 13
9. Jarno Trulli Toyota 1:27.801 13
10. Giancarlo Fisichella Renault 1:27.880 13
Ikke kvalificeret til næste afdeling
11. Anthony Davidson Super Aguri 1:28.002 12
12. Mark Webber Red Bull 1:28.013 12
13. David Coulthard Red Bull 1:28.100 12
14. Rubens Barrichello Honda 1:28.188 12
15. Jenson Button Honda 1:28.220 12
16. Alexander Wurz Williams 1:28.390 14

Resultatet af den anden udskilning


Som sædvanlig holdes der i kø, som på Køgebugt motorvejen for at være klar til Q3, et af de mere utiltalende træk ved udelukkelseskvalifikationen er afbrændingen af benzin, for at være klar til morgensdagens løb, den er ikke specielt spændende. Til gengæld, så kan vi se frem til endnu en spændende kvalifikation, med under et sekund mellem de 10 deltagere i Q3, så må det forventes at der bliver hård kamp om pole. Massa? Alonos, Hamilton eller Räikkönen, det er de 4, der afgør kampen om pole, det vil være usandsynligt at tro at en BMW kan komme i spidsen for morgendagens løb.

Ligeså spændende er det blandt de sidste 4, hvem skal have den bedste placering? Trulli? Rosberg, der virkelig har være flyvende eller en af de 2 Renault'er?

Med 8 minutter igen, så kan vi forvente at se de første seriøse forsøg på at sætte en konkurrencedygtig tid. Det meldes ud at begge dæktyper er velegnede og konkurrencedygtige, så der er frit valg. Begge Ferrarier pitter netop for at forsøge deres første gældende omgang.

5 mninutter tilbage og både Trulli og Heidfeld blander sig i toppen, men bedste mand er pt. stadig Räikkönen.

4 minutter igen - der er åben slagudveksling, hurtigste mand er Massa, foran Räikkönen - Hamilton og Alonso slås åbent om de næste 2 pladser.

2½ minut igen - der er kun tid til en tællende omgang mere, med mindre at man bliver blokeret i pitten. Der skiftes dæk hele vejen rundt og så er det afsted, for at få det afgjort - skal det blive Massa igen?, han har været knivskarp på den sidste omgang i årets løb.

Både Ferrari og McLaren har valgt de blødeste dæk til sidste omgang, med under 45 sekunder mellem de 4 førende i VM stillingen rundt på banen, så kan det blive ufatteligt spændende - Alonoso og Truli ruller over stregen med under 5 sekunde tilbage på klokken - 1½ minut og vi har afgjort dagens kvalifikation. Massa er pt. hurtigste mand på 1. sektor. Räikkönen laver en fejl og mister pole.

Kampen er kogt ned til Massa-Alonso, Massa er hurtigste mand og ender med pole, foran Hamilton, Räikkönen og Alonso, der endnu en gang må starte et stykke nede i feltet.

Sidste år tog Massa sin første pole og første sejr i Istanbul, det kan se ud til at han vil gentage den succes, en virkelig god kvalifikation af Massa endnu en gang.

Bag de første 4, der slog Kubica Heidfeld, Kovalainen blev nummer 7, foran Rosberg og Trulli, mens Fisichella indtog 10. og sidstepladsen.

Dagens pole position er Massas 5. i år, ud af 12 løb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:27.329 18
2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:27.373 17
3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:27.546 18
4. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:27.574 17
8. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:28.501 20
12. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:28.013 12
13. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:28.100 12
16. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:28.390 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)