• Forside

3. frie træning i Istanbul: Hamilton hurtigst

Lewis Hamilton sluttede efter nogle startproblemer som den hurtigste foran Felipe Massa da den sidste træning forud for Tyrkiets Grand Prix blev afviklet i Istanbul. Kimi Räikkönen havde også store problemer.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 25/8 2007 klokken 10:08

Det blev en dag, hvor to af favoritterne til sejren i morgen havde store problemer tidlig i træningen men sluttede som de hurtigste. Allerede inden han nåede ud på selve banen, stoppede Lewis Hamiltons McLaren-racer, og han måtte bruge en del tid i pitten, inden den var klar igen. Til gengæld så viste han stor fart, da han endelig kom ud på banen, og han sluttede som den hurtigste.

Kimi Räikkönen (Ferrari) lå længe som en af de allerlangsomste. Det er uvist, hvad der var skyld i det, men det var først efter mere end 40 minutter, at han fik sig løftet væk fra sidstepladsen. Han sluttede imidlertid på en trejdeplads, så farten fejler ikke noget.

Mellem de to sluttede Felipe Massa (Ferrari), som bare var 41 hundrededele efter Hamilton, og Fernando Alonso (McLaren) tog fjerdepladsen.

Det varr igen en solrig dag i Istanbul med 33 graders varme (40 grader varm asfalt), så kørerne havde ikke problemer med at holde varmen.

Her følger vores live-resume:




Den grønne lampe for enden af pitlanen har ikke været grøn i mange sekunder før Sakon Yamamoto (Spyker) er ude på banen. Han bliver efterfulgt af Adrian Sutil (Spyker) samt mange af de andre kørere. Alle starter med en installationsomgang for så at returnere til pitten. Efter seks minutter er alle tilbage, og de eneste, der ikke har kørt en omgang er Kimi Räikkönen og Felipe Massa (Ferrari) og Lewis Hamilton (McLaren).

Netop Hamilton kom faktisk ud af garagen og kørte ned af pitlanen, men han gik så i stå. Det vides endnu ikke, hvad der skete, men det var tilsyneladende et eller andet mekanisk problem. Heldigvis for ham skete hendelsen i pitlanen, så han kunne blive skubbet tilbage til garagen, hvor mekanikerne er i gang med at kigge på bilen.

Sutil er første mand til at komme ud til omgang nummer to og straks efter følger Yamamoto og lidt senere Ralf Schumacher (Toyota). Dagens første tid sætter Sutil og den er 1:32.158. Schumacher har dog ikke problemer med at matche den tid med 1:29.819.

Toyota fortsætter her i starten de fine takter fra i går, hvor Schumacher sluttede som nummer tre. Nu er Jarno Trulli rykket frem som den hurtigste omkring et halvt sekund hurtigere end sin holdkammeret, der så et par omgange senere svarer igen med 1:28.984, hvilket er omkring et sekund langsommere end Kimi Räikkönens tid fra første frie i går.

Efter knap 20 minutter er Nico Rosberg ude på sin første hurtige omgang, og den er meget hurtig – den hurtigste af alle indtil nu med 1:28.620.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Nico Rosberg Williams 1:28.620 4
2. Ralf Schumacher Toyota 1:28.984 6
3. Alexander Wurz Williams 1:29.518 4
4. Jarno Trulli Toyota 1:29.528 6
5. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:29.529 7
6. Takuma Sato Super Aguri 1:29.953 5
7. Jenson Button Honda 1:29.959 4
8. Anthony Davidson Super Aguri 1:30.241 5
9. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:30.357 7
10. Adrian Sutil Spyker 1:30.856 8
11. Giancarlo Fisichella Renault 1:31.457 7
12. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:31.918 8
13. Nick Heidfeld BMW Sauber   3
14. Robert Kubica BMW Sauber   3
15. Heikki Kovalainen Renault   3
16. Lewis Hamilton McLaren   2
17. Fernando Alonso McLaren   2
18. Mark Webber Red Bull   2
19. David Coulthard Red Bull   1
20. Rubens Barrichello Honda   3
21. Kimi Räikkönen Ferrari   2

Stillingen efter 20 minutter


Den tid for dog ikke lov at stå i ret lang tid, da Fernando Alonso (McLaren) sætter sin første tid, hvilken er 1:28.005. Lewis Hamilton har også været ude på banen igen, men kørte med det samme tilbage i pitten.

De to Ferrari-kørere har også sat deres første tider, men Raikkonens rækker kun til en 20. plads, hvilket er næstlangsomt af alle dem, der har sat en tid. Felipe Massa rykkede til gengæld op på andenpladsen med sin første tid, og omgangen efter forbedrede han sig til 1:27.867, hvilket er den hurtigste tid i denne weekend indtil nu. Alonso har også forbedret sig, så han er under 1:28-mærket.

Massa bliver ved med at forbedre sig. Han har lige kappet yderligere et halvt sekund af sin tid og er dermed nede på 1:27.366. Omgangen efter går han i pit, så det var et kort stint på fem omgange på de hårde dæk.

Så er Hamilton efter knap en halv time for første gang på vej rundt på en flyvende omgang. Räikkönen er for tiden i pit – efter seks omgange har han nu langsomste tid af alle. Hamilton derimod er flyvende: bare fire tiendedele efter Massa på sit første forsøg.

Efter 32 minutter er Hamilton den eneste i top 15, der er ude på banen.

Nico Rosberg her været godt kørende i dag. Efter 37 minutter ligger han på en fjerdeplads knap et sekund efter Felipe Massa.

Efter knap 40 minutter kommer Räikkönen tilbage på banen. Lad os se, om han kan forbedre sig, så han kan komme væk fra sidstepladsen.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Felipe Massa Ferrari 1:27.366 6
2. Lewis Hamilton McLaren 1:27.758 6
3. Fernando Alonso McLaren 1:27.986 6
4. Nico Rosberg Williams 1:28.302 12
5. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:28.383 10
6. Robert Kubica BMW Sauber 1:28.603 12
7. Ralf Schumacher Toyota 1:28.636 13
8. Jarno Trulli Toyota 1:28.658 12
9. Alexander Wurz Williams 1:28.787 10
10. David Coulthard Red Bull 1:28.871 6
11. Jenson Button Honda 1:28.970 7
12. Mark Webber Red Bull 1:29.207 9
13. Heikki Kovalainen Renault 1:29.222 9
14. Giancarlo Fisichella Renault 1:29.354 12
15. Anthony Davidson Super Aguri 1:29.468 9
16. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:29.507 13
17. Rubens Barrichello Honda 1:29.508 11
18. Takuma Sato Super Aguri 1:29.682 11
19. Sebastian Vettel Toro Rosso 1:29.766 12
20. Adrian Sutil Spyker 1:30.319 14
21. Sakon Yamamoto Super Aguri 1:31.011 13
22. Kimi Räikkönen Ferrari 1:31.657 8

Stillingen efter 40 minutter


Räikkönen forbedrer sig klart, og han rykker op på andenpladsen knap to tiendedele efter sin holdkammerat, der også er ude på banen. Hamilton forbedrer sig også og indtager dermed tredjepladsen. På den næste omgang ser Hamilton ud til at kunne forbedre sig, og det gør han: 1:27.325 er nu den tid, der skal jagtes.

Gult flag med 12 minutter igen. Det er Takuma Sato, der er kørt af banen og sidder fast i gruset. De fleste af kørerne benytter muligheden for at komme i pit og gøre sig klar til det sidste forsøg på at sætte en tid i kvalifikationsopsætning.

Ifølge f1-live.com er Nico Rosberg den første til at prøve de bløde dæk i denne træning. Det tyder på, at kørerne i høj grad satser på at køre en stor del af løbet på de hårde dæk. Han forbedrer sig to tiendedele, men det er ikke nok til at rykke frem i stillingen, hvor han er på en femteplads.

Det lader til de fleste foretager det sidste forsøg på de bløde dæk. Lad os se, hvad det betyder for tiderne. Giancarlo Fisichella (Renault) springer ti pladser frem i stillingen. Blandt de allerforreste er der imidlertid ikke nogen ændringer. Tværtimod spinder Lewis Hamilton af i sving syv.

Dermed er træningen ovre, og det blev altså Lewis Hamilton, der sluttede som den hurtigste skarpt forfulgt af Felipe Massa. Lidt længere tilbage finder vi Kimi Räikkönen og Fernando Alonso, og dermed er det altså som sædvanlig McLaren og Ferrari, der tager de fire forreste pladser.

Vi vender tilbage med kvalifikationen, som starter klokken 13 dansk tid – husk, det er en time tidligere end sædvanligt!

Du kan se alle tiderne fra træningen her.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:27.325 + 0.000 12
2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:27.366 + 0.041 15
3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:27.506 + 0.181 16
4. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:27.743 + 0.418 13
5. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:28.056 + 0.731 16
9. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:28.337 + 1.012 15
11. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:28.413 + 1.088 16
12. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:28.448 + 1.123 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)