Så er der igen Formel 1 Grand Prix og åbningsløbet køres i Australien. I den anledning præsenterer vi igen vores optakter.
I år bliver optakterne i år opbygget en lille smule anderledes, idet vi i løbet af vinterpausen har lavet en banemenu som du finder i venstre side.
Udover en generel indledning kommer vores personlige betragtning af den nuværende situation. Vi præsenterer kort banen og dens historie sammen med de vigtigste data. Vi har taget et lille kig på vejrudsigten og hører Fernando Alonsos mening om banen og endeligt giver vi vores bud på vinderne af løbet.
Indledning
Vi skal altså endeligt til det igen. Der er løb i Formel 1 efter at den lange vinterpause er slut. Årets første løb er igen i år på Albert Park i
Melbourne, Australien. Det er det første af dette års 17 løb og da det foregår i en anden tidszone kunne det være en fordel for dig at tjekke
TV-tiderne.
Til denne sæson er der kommet en række
nye regler. Disse handler først og fremmest om fastfrysning af motoren, et nyt weekendformat, nye dækregler hvor blandt andet begge typer dæk skal benyttes og nye sikkerhedskrav, der også involverer Safety Car.
Banekort for Albert Park
Løbet foregår som sagt på Albert Park i Melbourne, der er en offentlig tilgængelig park, hvor der ikke køres løb til daglig. Dette betyder banen er meget glat og beskidt i starten hvilket betyder der meget dårligt greb. Som weekenden skrider frem og der køres mere gummi ned i asfalten afhjælpes dette problem dog en del.
Banen er af typen stop-and-go hvor der enten køres med speederen i bund eller der bremses. Med hensyn til det aerodynamiske karakteriseres banen som værende fra medium til høj downforce. Stemningen på banen er altid meget god og de fleste piloter elsker banen og byen. Banen er naturligvis speciel for Mark Allan Webber fra Red Bull, da det er hans hjemmebane.
Fernando Alonso, Renault R26 vandt sidste år
Den aktuelle situation
Normalt drejer denne del af vores optakt sig om, hvad der er foregået siden de røde lygter sidst blev slukket og starten gik på det seneste løb. Da vi nu starter på en frisk, endda i mere end en betydning, så vil vi kaste et blik på, hvad der er sket siden sidst over en bred kam.
Michael Schumacher har indstillet karrieren, og det prægede de sidste løb i 2006 og det vil helt klart komme til at præge en god del af 2007. Kongen har abdiceret og der vil udbryde en bitter kamp blandt de håbefulde kronprinser.
Der er 3 åbenlyse kandidater til pladsen på toppen af Formel 1: Fernando Alonso, der allerede har 2 mesterskaber, Kimi Räikkönen, der længe har været favorit til at gå hele vejen, men som har været plaget af en upålidelig McLaren Mercedes og endelig det seneste skud på stammen, Felipe Massa, der i 2006 endelig fik vist noget af det, som mange havde forventet lå i ham.
Jenson Button, Australiens Grand Prix 2006.
At udpege en verdensmester for nuværende er svært, men det må forudses at det bliver en benhård kamp og sandsynligvis til sidste løb.
Alonso er måske i den dårligste position. Han er skiftet til et andet og anderledes hold og de færreste ved hvor McLaren Mercedes reelt står, efter en katastrofal 2006 sæson.
Räikkönen er også skiftet, men til et af de mest pålidelige hold på gridden, hvor tekniske uheld ikke er standarden og hvor de fleste formoder, at en af feltets bedste biler befinder sig.
Finnens holdkammerat, Filipe Massa, er nu på andet år i Scuderia Ferrari og det er helt sikkert, at han har ikke tænkt sig at finde sig i en rolle i skyggen af Räikkönen, så der vil være en hård duel i det team som måske er det stærkest besatte team i feltet.
Er 2007 Felipe Massa's år?
Lige under de tre ligger en lille håndfuld håbefulde kørere, der alle håber at de kan gøre sig gældende og komme på podiet i år, men hvor tingene skal gå mere end almindeligt godt, før at de bliver verdensmestre: Giancarlo Fisichella, Heikki Kovalainen, Jenson Button og Nick Heidfeld.
Fischella har denne sæson til at bevise, at han har det som skal til, for at blive verdensmester. Sidste år stod han i skyggen af Alonso, og det er ikke sikkert at Kovalainens manglende erfaring gør ham mindre farlig. Ikke mindst set i lyset af, at man allerede nu hører jungletrommer om at Fisichella risikerer at blive erstattet med den anden store coming man i teamet, nemlig Piquet Junior.
Button og Honda fik sidste år deres første sejr sammen, men det er svært at se, at de skulle blive en seriøs udfordrer til mesterskabet.
BMW Sauber har været særdeles stærke i testene, før sæsonstarten, men pålideligheden har været en udfordring og det er sjældent noget godt tegn – ”to finish first, first you have to finish” som det så smukt siges. Derfor så kan BMW ikke være andet end udfordrer til mere eller mindre regelmæssige podieplaceringer.
Hvor hurtige er BMW Sauber?
I det hele taget er posen med Formel 1 rystet godt og grundigt op til denne sæson. Af 11 startende teams er der kun 3, som har uændret kørerbesætning i forhold til sæsonstart 2006: Torro Rosso, Toyota og Honda, og af dem er det kun Toyota der heller ikke har skiftet hverken motor eller dæk. Resten har skiftet ud, byttet og blandet på godt og ondt og med mere end 10 nye ansigter på gridden, enten i form af faste piloter eller kørere, så er der masser af nyt blod.
Spørgsmålet er så, hvor meget der er tilbage efter denne sæson.
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Melbourne. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
Træninger |
Fredag - 1. |
Anthony Davidson |
Honda |
1:28.259 |
Fredag - 2. |
Anthony Davidson |
Honda |
1:26.822 |
Lørdag |
Nick Heidfeld |
Sauber-BMW |
1:35.335 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Jenson Button |
Honda |
1:25.229 |
Hurtigste omgang |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:26.045 |
Vinder |
Fernando Alonso |
Renault |
1:34:27.870 |
Referat |
På grund af den sene afvikling af løbet i 2006 var der betydeligt koldere end normalt og flere af holdene havde problemer med at få varme nok i dækkene. Jenson Button havde overraskende sat pole foran Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella i de to Renaulter der var afsted med mere benzin om bord.
Fisichella kom ikke væk fra gridden og på opvarmningsrunden skred Montoya af banen. Kimi Räikkönen kom hurtigt forbi Jenson Button og det var så ham der skulle kæmpe imod Fernando Alonso. Safety Car kom på banen fire gange og med en serie af hurtigste omgange lykkedes det for Kimi at komme indenfor en afstand af 1.8 sekunder. Spanieren havde dog løbet under kontrol og vandt. Jenson Button endte hurtigt nede på femtepladsen og få meter inden målstregen gik hans motor op i røg.
Det var en skidt dag for Ferrari. Felipe Massa smadrede bilen under kvalifikationen og Michael Schumacher klarede den ikke til Superkvalifikationen. Alligevel lykkedes det Schumi at slutte som nummer fire. Vores fulde referat af løbet finder du her. |
1: Alonso 2: Räikkönen 3: R. Schumacher 4. Heidfeld 5. Fisichella 6. Villeneuve 7. Barrichello 8. Coulthard |
Sidste år i Melbourne
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:25.843 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:27.173 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:24.408 |
2005 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
3:01.460 |
2006 |
Jenson Button |
Honda |
1:25.229 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:28.541 |
2003 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:27.724 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:24.125 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:25.683 |
2006 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:26.045 |
Vinder |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:35:36.792 |
2003 |
David Coulthard |
McLaren |
1:34:42.124 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:24:15.757 |
2005 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:24:17.336 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:34:27.870 |
De seneste fem år i Melbourne
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Albert Park |
By |
Melbourne |
Tidszone |
10 timer foran Danmark |
Første Grand Prix |
10. marts 1996 |
Antal Grand Prixer |
11 |
Rekorder |
Banerekord - Pole |
1:24.408 (Michael Schumacher, 2004) 226,172 km/t |
Banerekord - Løb |
1:24.125 (Michael Schumacher, 2004) 226,933 km/t |
Hurtigste løb |
1t24:15.757 (Michael Schumacher, 2004) 219,011 km/t |
|
|
Flest sejre |
4 (M. Schumacher) 5 (Ferrari) |
Flest poles |
3 (M. Schumacher/M. Häkkinen) 4 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
3 (M. Schumacher/K. Räikkönen) 4 (Ferrari/McLaren) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,303 km |
Omgange i løbet |
58 |
Løbsdistance |
307,574 km |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.grandprix.com.au |
Banebeskrivelse |
Bil Magasinet F1 |
TV-tider |
Bil Magasinet F1 |
Løbs- og banedata
Vejret
Vejrudsigten, som den er nu, tyder på at det bliver regnvejr om fredagen med temperaturer imellem 19 og 24 grader. Lørdag skulle det blive bedre, dog stadig med mulighed for en byge eller to først på dagen, og temperaturer mellem 16 og 23 grader. Søndag får fint vejr og op til 25 grader.
|
Fredag |
Lørdag |
Søndag |
|
Få byger, primært om formiddagen |
En byge eller to, derefter opklaring |
Fint vejr |
Min |
19°C |
16°C |
14°C |
Max |
24°C |
23°C |
25°C |
Opdateret |
Fredag klokken 06:10 |
Kilde |
Australian Bureau Of Meteorology |
Vejrudsigten
Fernando Alonso om banen:
Sidste års vinder i Melbourne har denne beskrivelse af banen i Albert Park:
"Albert Park er en meget lang bane med en omgang, der i snit ligger på omkring et og et halvt minut og inkluderer 16 sving; de fleste af hvilke er "stop og kør". Der er et stort antal chikaner, og som resultat deraf er bremserne meget vigtige, hvilket betyder banen er meget hård ved bremserne, og vi kører med det hårde bremsemateriale her i lighed med Bahrain og Monza.
Det er også ganske hårdt for bagdækkene her, da der er masser af acceleration ud af andet gear fra chikanerne. Det er en medium til høj downforce bane for os. Det sværeste sving for mig på hele omgangen er Sving 11 og 12, hvilket er en virkelig højfartschikane, en venstre-højre kombination som tages i femte gear. Der er en ganske lang langside bagefter, så det er nødvendigt at holde fremdriften gående for at få den maksimale hastighed ud af Sving 12.
Den sidste sektor er meget vigtig, selvom den primært består af anden og tredje gears sving, da den involverer meget af omgangstiden. Da det er en ganske lang omgang, er det vigtigt også at bruge kerberne, fordi chikanerne er ganske langsomme, og man kan altid køre over den første inderste kerb.
Så bremserne, vejgrebet og evnen til at køre over kerberne er de vigtigste faktorer for en god omgang rundt i Albert Park."
Afslutning
I løbet af den kommende weekend vil vi bringe kvalifikationen og løbet LIVE fra Grand Prixet, og inden begge begivenheder varmer vi op med de seneste nyheder i timerne op til løbet. Derudover vil du kunne finde alle tiderne og mange udtalelser fra holdene efter de forskellige dele - alt krydret med de nyeste billeder.
Her på BMF1 gætter vi på en ét-to Ferrari sejr med Massa som vinder og skulle du have lyst til at diskutere dette, eller det kommende løb generelt med andre Formel 1 fans, kan du eventuelt gøre dette hos vores venner fra
Safetycar