• Forside

Løbsoptakt: Australiens Grand Prix

Så er det ved at være tiden. Vi skal i gang med det igen. Den lange ventetid er forbi. Den kommende weekend er der igen Formel 1, og dermed er det tid til vores verdensberømte løbsoptakter.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 14/3 2007 klokken 08:03

Så er der igen Formel 1 Grand Prix og åbningsløbet køres i Australien. I den anledning præsenterer vi igen vores optakter.

I år bliver optakterne i år opbygget en lille smule anderledes, idet vi i løbet af vinterpausen har lavet en banemenu som du finder i venstre side.

Udover en generel indledning kommer vores personlige betragtning af den nuværende situation. Vi præsenterer kort banen og dens historie sammen med de vigtigste data. Vi har taget et lille kig på vejrudsigten og hører Fernando Alonsos mening om banen og endeligt giver vi vores bud på vinderne af løbet.

Indledning
Vi skal altså endeligt til det igen. Der er løb i Formel 1 efter at den lange vinterpause er slut. Årets første løb er igen i år på Albert Park i Melbourne, Australien. Det er det første af dette års 17 løb og da det foregår i en anden tidszone kunne det være en fordel for dig at tjekke TV-tiderne.

Til denne sæson er der kommet en række nye regler. Disse handler først og fremmest om fastfrysning af motoren, et nyt weekendformat, nye dækregler hvor blandt andet begge typer dæk skal benyttes og nye sikkerhedskrav, der også involverer Safety Car.

Banekort for Albert Park

Løbet foregår som sagt på Albert Park i Melbourne, der er en offentlig tilgængelig park, hvor der ikke køres løb til daglig. Dette betyder banen er meget glat og beskidt i starten hvilket betyder der meget dårligt greb. Som weekenden skrider frem og der køres mere gummi ned i asfalten afhjælpes dette problem dog en del.

Banen er af typen stop-and-go hvor der enten køres med speederen i bund eller der bremses. Med hensyn til det aerodynamiske karakteriseres banen som værende fra medium til høj downforce. Stemningen på banen er altid meget god og de fleste piloter elsker banen og byen. Banen er naturligvis speciel for Mark Allan Webber fra Red Bull, da det er hans hjemmebane.

Fernando Alonso, Renault R26 vandt sidste år

Den aktuelle situation
Normalt drejer denne del af vores optakt sig om, hvad der er foregået siden de røde lygter sidst blev slukket og starten gik på det seneste løb. Da vi nu starter på en frisk, endda i mere end en betydning, så vil vi kaste et blik på, hvad der er sket siden sidst over en bred kam.

Michael Schumacher har indstillet karrieren, og det prægede de sidste løb i 2006 og det vil helt klart komme til at præge en god del af 2007. Kongen har abdiceret og der vil udbryde en bitter kamp blandt de håbefulde kronprinser.

Der er 3 åbenlyse kandidater til pladsen på toppen af Formel 1: Fernando Alonso, der allerede har 2 mesterskaber, Kimi Räikkönen, der længe har været favorit til at gå hele vejen, men som har været plaget af en upålidelig McLaren Mercedes og endelig det seneste skud på stammen, Felipe Massa, der i 2006 endelig fik vist noget af det, som mange havde forventet lå i ham.

Jenson Button, Australiens Grand Prix 2006.

At udpege en verdensmester for nuværende er svært, men det må forudses at det bliver en benhård kamp og sandsynligvis til sidste løb.

Alonso er måske i den dårligste position. Han er skiftet til et andet og anderledes hold og de færreste ved hvor McLaren Mercedes reelt står, efter en katastrofal 2006 sæson.

Räikkönen er også skiftet, men til et af de mest pålidelige hold på gridden, hvor tekniske uheld ikke er standarden og hvor de fleste formoder, at en af feltets bedste biler befinder sig.

Finnens holdkammerat, Filipe Massa, er nu på andet år i Scuderia Ferrari og det er helt sikkert, at han har ikke tænkt sig at finde sig i en rolle i skyggen af Räikkönen, så der vil være en hård duel i det team som måske er det stærkest besatte team i feltet.

Er 2007 Felipe Massa's år?

Lige under de tre ligger en lille håndfuld håbefulde kørere, der alle håber at de kan gøre sig gældende og komme på podiet i år, men hvor tingene skal gå mere end almindeligt godt, før at de bliver verdensmestre: Giancarlo Fisichella, Heikki Kovalainen, Jenson Button og Nick Heidfeld.

Fischella har denne sæson til at bevise, at han har det som skal til, for at blive verdensmester. Sidste år stod han i skyggen af Alonso, og det er ikke sikkert at Kovalainens manglende erfaring gør ham mindre farlig. Ikke mindst set i lyset af, at man allerede nu hører jungletrommer om at Fisichella risikerer at blive erstattet med den anden store coming man i teamet, nemlig Piquet Junior.

Button og Honda fik sidste år deres første sejr sammen, men det er svært at se, at de skulle blive en seriøs udfordrer til mesterskabet.

BMW Sauber har været særdeles stærke i testene, før sæsonstarten, men pålideligheden har været en udfordring og det er sjældent noget godt tegn – ”to finish first, first you have to finish” som det så smukt siges. Derfor så kan BMW ikke være andet end udfordrer til mere eller mindre regelmæssige podieplaceringer.

Hvor hurtige er BMW Sauber?

I det hele taget er posen med Formel 1 rystet godt og grundigt op til denne sæson. Af 11 startende teams er der kun 3, som har uændret kørerbesætning i forhold til sæsonstart 2006: Torro Rosso, Toyota og Honda, og af dem er det kun Toyota der heller ikke har skiftet hverken motor eller dæk. Resten har skiftet ud, byttet og blandet på godt og ondt og med mere end 10 nye ansigter på gridden, enten i form af faste piloter eller kørere, så er der masser af nyt blod.

Spørgsmålet er så, hvor meget der er tilbage efter denne sæson.

Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om Melbourne. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.

Træninger
Fredag - 1. Anthony Davidson Honda 1:28.259
Fredag - 2. Anthony Davidson Honda 1:26.822
Lørdag Nick Heidfeld Sauber-BMW 1:35.335
Kvalifikation og løb
Pole position Jenson Button Honda 1:25.229
Hurtigste omgang Kimi Räikkönen McLaren 1:26.045
Vinder Fernando Alonso Renault 1:34:27.870
Referat
På grund af den sene afvikling af løbet i 2006 var der betydeligt koldere end normalt og flere af holdene havde problemer med at få varme nok i dækkene. Jenson Button havde overraskende sat pole foran Fernando Alonso og Giancarlo Fisichella i de to Renaulter der var afsted med mere benzin om bord.

Fisichella kom ikke væk fra gridden og på opvarmningsrunden skred Montoya af banen. Kimi Räikkönen kom hurtigt forbi Jenson Button og det var så ham der skulle kæmpe imod Fernando Alonso. Safety Car kom på banen fire gange og med en serie af hurtigste omgange lykkedes det for Kimi at komme indenfor en afstand af 1.8 sekunder. Spanieren havde dog løbet under kontrol og vandt. Jenson Button endte hurtigt nede på femtepladsen og få meter inden målstregen gik hans motor op i røg.

Det var en skidt dag for Ferrari. Felipe Massa smadrede bilen under kvalifikationen og Michael Schumacher klarede den ikke til Superkvalifikationen. Alligevel lykkedes det Schumi at slutte som nummer fire. Vores fulde referat af løbet finder du her.
1: Alonso
2: Räikkönen
3: R. Schumacher
4. Heidfeld
5. Fisichella
6. Villeneuve
7. Barrichello
8. Coulthard

Sidste år i Melbourne


År Kører Hold Tid
Pole Position
2002 Rubens Barrichello Ferrari 1:25.843
2003 Michael Schumacher Ferrari 1:27.173
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:24.408
2005 Giancarlo Fisichella Renault 3:01.460
2006 Jenson Button Honda 1:25.229
Hurtigste Omgang
2002 Kimi Räikkönen McLaren 1:28.541
2003 Kimi Räikkönen McLaren 1:27.724
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:24.125
2005 Fernando Alonso Renault 1:25.683
2006 Kimi Räikkönen McLaren 1:26.045
Vinder
2002 Michael Schumacher Ferrari 1:35:36.792
2003 David Coulthard McLaren 1:34:42.124
2004 Michael Schumacher Ferrari 1:24:15.757
2005 Giancarlo Fisichella Renault 1:24:17.336
2006 Fernando Alonso Renault 1:34:27.870

De seneste fem år i Melbourne


Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores banemenu.

Banen
Banenavn Albert Park
By Melbourne
Tidszone 10 timer foran Danmark
Første Grand Prix 10. marts 1996
Antal Grand Prixer 11
Rekorder
Banerekord - Pole 1:24.408 (Michael Schumacher, 2004)
226,172 km/t
Banerekord - Løb 1:24.125 (Michael Schumacher, 2004)
226,933 km/t
Hurtigste løb 1t24:15.757 (Michael Schumacher, 2004)
219,011 km/t
   
Flest sejre 4 (M. Schumacher)
5 (Ferrari)
Flest poles 3 (M. Schumacher/M. Häkkinen)
4 (Ferrari)
Flest hurtigste omgange 3 (M. Schumacher/K. Räikkönen)
4 (Ferrari/McLaren)
Årets Løb
Omgangslængde 5,303 km
Omgange i løbet 58
Løbsdistance 307,574 km
Vigtige Links
Hjemmeside www.grandprix.com.au
Banebeskrivelse Bil Magasinet F1
TV-tider Bil Magasinet F1

Løbs- og banedata


Vejret
Vejrudsigten, som den er nu, tyder på at det bliver regnvejr om fredagen med temperaturer imellem 19 og 24 grader. Lørdag skulle det blive bedre, dog stadig med mulighed for en byge eller to først på dagen, og temperaturer mellem 16 og 23 grader. Søndag får fint vejr og op til 25 grader.

Fredag Lørdag Søndag
Få byger,
primært om formiddagen
En byge eller to,
derefter opklaring
Fint vejr
Min 19°C 16°C 14°C
Max 24°C 23°C 25°C
Opdateret Fredag klokken 06:10
Kilde Australian Bureau Of Meteorology

Vejrudsigten


Fernando Alonso om banen:
Sidste års vinder i Melbourne har denne beskrivelse af banen i Albert Park:

"Albert Park er en meget lang bane med en omgang, der i snit ligger på omkring et og et halvt minut og inkluderer 16 sving; de fleste af hvilke er "stop og kør". Der er et stort antal chikaner, og som resultat deraf er bremserne meget vigtige, hvilket betyder banen er meget hård ved bremserne, og vi kører med det hårde bremsemateriale her i lighed med Bahrain og Monza.

Det er også ganske hårdt for bagdækkene her, da der er masser af acceleration ud af andet gear fra chikanerne. Det er en medium til høj downforce bane for os. Det sværeste sving for mig på hele omgangen er Sving 11 og 12, hvilket er en virkelig højfartschikane, en venstre-højre kombination som tages i femte gear. Der er en ganske lang langside bagefter, så det er nødvendigt at holde fremdriften gående for at få den maksimale hastighed ud af Sving 12.

Den sidste sektor er meget vigtig, selvom den primært består af anden og tredje gears sving, da den involverer meget af omgangstiden. Da det er en ganske lang omgang, er det vigtigt også at bruge kerberne, fordi chikanerne er ganske langsomme, og man kan altid køre over den første inderste kerb.

Så bremserne, vejgrebet og evnen til at køre over kerberne er de vigtigste faktorer for en god omgang rundt i Albert Park."

Afslutning
I løbet af den kommende weekend vil vi bringe kvalifikationen og løbet LIVE fra Grand Prixet, og inden begge begivenheder varmer vi op med de seneste nyheder i timerne op til løbet. Derudover vil du kunne finde alle tiderne og mange udtalelser fra holdene efter de forskellige dele - alt krydret med de nyeste billeder.

Her på BMF1 gætter vi på en ét-to Ferrari sejr med Massa som vinder og skulle du have lyst til at diskutere dette, eller det kommende løb generelt med andre Formel 1 fans, kan du eventuelt gøre dette hos vores venner fra Safetycar