Grand Prixet i Australien er blevet afviklet og det er tid for det andet Grand Prix i denne sæsonen. Løbet afvikles på Sepang International Circuit. Vil du være velforberedt til løbet så læs her vores omfattende optakt. Optakten er stadig under udarbejdelse, men du finder alligevel nyttige informationer på dette tidspunkt.
Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 19/3 2007 klokken 16:03
Indledning
Kommer senere.
Banekort for Sepang
Den aktuelle situation
Ferrari, Ferrari og atter Ferrari. Så kort kan årets debutløb beskrives. En sovende Kimi Räikkönen cruisede sig til en komfortabel debutsejr i Melbourne. Pole position blev fulgt op af et løb, hvor han kun veg fra førstepladsen i forbindelse med 2 perfekt udførte pitstop, hvor andre kortvarigt fik lov til at føre løbet. Holdets anden kører, ikke andenkører, men den anden pilot i teamet, Felipe Massa, havde en lørdag han nok helst vil glemme. Først stod gearkassen af, det betød at han skulle starte som nummer 16, så valgte man logisk nok at skifte hans motor, det betyder 10 pladser længere nede på gridden og absolut bagerste placering til en af Räikkönens største konkurrenter. Men søndag viste Massa hvorfor han og Ferrari nævnes som nogen af favoritterne til årets mesterskaber. Fra 22 til 6 og sidste mand på omgangshøjde med Räikkönen og med en hårdt presset Giancarlo Fisichella foran sig.
class="bl">
style="height: 298px; width:
450px;">
Kimi Räikkönen, cruiser sin Ferrari F2007, til en sikker debutsejr i Melbourne, Australien 2007.
Ganske som forudsagt på denne plads, så var det Ferrari og Fernando
Alonso, der kom til at slås om sejren, dog med det tvist at rookie Lewis Hamilton i den grad viste Alonso hvor skabet skal stå. På podiet i hans første Formel 1 løb, efter et løb hvor han endda rettelig havde fortjent en andenplads, men hvor han på mirakuløs vis, fik skiftet den placering i forbindelse med det sidste pitstop. Alonso kæmpede hårdt hele løbet, med at holde trit med Hamilton.
class="bl">
style="height: 300px; width:
450px;">
Fernando Alonso og Lewis Hamilton fejrer deres 2. og 3. plads i årets første løb, på Albert Park i Melbourna, Australien 2007
Renault og Fisichella reddede en del af skindet på næsen, ved at han fik sig kørt ind på en respektabel 5. plads, alt i mens at Heikki Kovalainen faldt igennem i sin debut og at der er stor forskel på at være et lysende talent og så at slå igennem.
Længere ned i feltet, der møder man et par overraskelser, Toyota endte på absolut respektable 8. og 9. pladser, ikke i forhold til deres forventninger, men i forhold til hvordan det er gået de forrige år. Til gengæld, så må man sige at Honda indfriede de forventninger man havde til dem, eller rettere de manglende forventninger. Placeringer som nummer 11 og 15 er ikke imponerende og det virker som om, der er meget, meget lang vej op, før de er med til at kæmpe om point.
De resterende teams gjorde som man måtte forvente, på nær Takuma Sato, der fik sin Super Aguri racer kørt hjem på en 12. plads, en placering, der ikke kan andet end at puste til rygterne om at Super Aguri’en ikke er andet end en ommalet Honda.
Næste løb bliver på Sepang, i Malaysias brændende hede og her forudser undertegnede at en mand vil skille sig klart ud. Massa har en motor, der kun har kørt et enkelt løb, det har de andre også, men Massas motor har ikke kørt de 3 gange træning og lørdagens kvalifikation. Det vil afgjort betyde at han har et kraftoverskud, tidligere har man talt om at der mistes en del hestekræfter mellem løb 1 og 2, det vil han kunne udnytte, samtidigt så må han og Ferrari være mindre bekymret for et eventuelt motorhavari i den sydende varme. Så vores bud lyder på 2 Ferrari i forreste række og en sikker sejr til Massa. Outsider til podiet er Robert Kubica, der måtte udgå af sidste løb, men som indtil da var stærkt kørende.
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Sepang. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
Træninger |
Fredag - 1. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:34.946 |
Fredag - 2. |
Anthony Davidson |
Honda |
1:35.041 |
Lørdag |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:34.126 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:33.840 |
Hurtigste omgang |
Fernando Alonso |
Renault |
1'34.803 |
Vinder |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:30'40.529 |
Referat |
For første gang siden 1982 var det to Renault-kørere, der stod øverst på podiet, da sejrscermonien blev afholdt efter løbet. I modsætning til den normale rangorden på holdet var det dog Giancarlo Fisichella, der vandt foran Fernando Alonso, der ved et uheld havde fået for meget brændstof på under kvalifikationen, og derfor måtte starte tilbage på en ottendeplads.
Ferrari havde for en gangs skyld tekniske problemer og måtte inden løbet skifte motorerne i begge biler, hvormed de kom til at starte langt nede på gridden. Felipe Massa endte med at vælge den bedste strategi og slog sin holdkammerat.
Vores fulde referat af løbet finder du her. |
1: Fisichella 2: Alonso 3: Button 4. Montoya 5. Massa 6. M. Schumacher 7. Villeneuve 8. R. Schumacher |
Sidste år i Melbourne
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1'35.266 |
2003 |
Fernando Alonso |
Renault |
1'37.044 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1'33.074 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
3'07.672 |
2006 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1'33.840 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
J.P.Montoya |
Williams |
1'38.049 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1'36.412 |
2004 |
J.P.Montoya |
Williams |
1'34.223 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1'35.483 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1'34.803 |
Vinder |
2002 |
Ralf Schumacher |
Williams |
1:34'12.912 |
2003 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:32'22.195 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:31'07.490 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:31'33.736 |
2006 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:30'40.529 |
De seneste fem år i Sepang
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Sepang International Circuit |
By |
Sepang |
Tidszone |
6 timer foran Danmark |
Første Grand Prix |
17 Oktober 1999 |
Antal Grand Prixer |
8 |
Rekorder |
Banerekord - Pole |
1'33.074 (Michael Schumacher, 2004) 214.397 km/t |
Banerekord - Løb |
1'34.223 (J.P.Montoya, 2004) 211.782 km/t |
Hurtigste løb |
1:30'40.529 ( Giancarlo Fisichella , 2006) 205.397 km/t |
|
|
Flest sejre |
3 (M. Schumacher) 4 (Ferrari) |
Flest poles |
5 (M. Schumacher) 5 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
2 (M. Schumacher/Montoya/Hakkinen) 3 (McLaren) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,543 km |
Omgange i løbet |
56 |
Løbsdistance |
310,406 km |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.malaysiangp.com.my |
Banebeskrivelse |
Bil Magasinet F1 |
TV-tider |
Bil Magasinet F1 |
Løbs- og banedata
Afslutning
I løbet af weekenden vil vi bringe kvalifikationen og løbet LIVE fra Grand Prixet, og inden begge begivenheder varmer vi op med de seneste nyheder i timerne op til løbet. Derudover vil du kunne finde alle tiderne og mange udtalelser fra holdene efter de forskellige dele - alt krydret med de nyeste billeder.
Her på BMF1 gætter vi igen på en ét-to Ferrari sejr med Massa som vinder og skulle du have lyst til at diskutere dette, eller det kommende løb generelt med andre Formel 1 fans, kan du eventuelt gøre dette hos vores venner fra
Safetycar