Efter årevis med McLaren, Renault og i særdeleshed Ferrari dominans, er der nu dukket en ny periode op. En hvor tingene ikke er helt hvad de plejer at være. Der er byttet godt og grundigt rundt på kørere og teams, og når vi nu ser frem til det første løb i Melbourne, stiger forventningerne til hvem der tager titlen 2007.
Gennem hele vinteren er det tydeligt, at Ferrari har farten og endnu vigtigere, også kørerne. De har gentagne sat McLaren og Renault på plads, men de to teams sætter deres lid til deres igangværende og kommende udviklingsarbejde.
Kimi Raïkkönen tester i Ferrari F2007. Teamet har vist, at de er holdet der skal slås.
BMW Sauber har holdt kortene meget tæt ind til kroppen når talen faldt på de imponerende testtider, og især hvorfor de er så langt fremme. På den anden ende af skalaen har Honda, Red Bull og Williams vist, at de stadig kæmper med formen. Williams er dog et lille lyspunkt af de tre.
Bag scenen er der rykket om på ledelsen i en del teams, de nye kontrollerede dækregler bliver interessant at følge, motorreglerne er ligeledes lavet om, og alt dette gør, at 2007 meget vel kan blive den mest spændende, nervepirrende, neglebidende sæson i historien.
Gennem hele 2006 var det Renault og Ferrari der kæmpede om mesterskabet. Fernando Alonso viste for anden gang, at han er fremtiden i Formel 1, og samtidig betød Michael Schumachers farvel, at det er på tide at overdrage tronen til nye kræfter.
Starten, Tyrkiet 2006. Alonso og Schumacher har gennem hele 2006 sæsonen, kæmpet ansigt til ansigt
Alonso skiftede til McLaren, Kimi kom til Ferrari og en masse unge talenter er linet op i kulissen. På banerne rundt omkring har Ferrari vist deres styrke og ført an i løjerne under test, tæt fulgt af McLaren og en tiendedel bag dem, Renault.
Mens de to sidstnævnte teams vil lave forbedringer gennem hele sæsonen, ser det ud til at Ferrari fra start, har leveret et færdigt produkt, det betyder dog ikke at Ferrari ikke vil komme med løbende opdateringer af deres racer, som set de sidste mange år.
Til gengæld kan Ferrari´s ulempe blive, at netop pensionerede Schumacher ikke længere sidder i en rød bil fra Maranello, Ross Brawn er på ferie, Jean Todt har fået andre opgaver og Martinelli er heller ikke med på holdet længere. Samme udskiftninger er dog sket hos både McLaren og Renault, så tiden må vise hvilken betydning de har for de forskellige teams.
Nick Heidfeld i Bahrain. BMW Sauber ser ud til at få det svært ved at følge med de tre top-teams
BMW Sauber er et af de hold, der er blevet tippet til at gøre store ting i 2007. De har dog både overrasket og skuffet. De har vist at de har fået mere fart i bilen, men gennem det meste af pre-sæsonen har der været problemer med pålideligheden.
Med hydraulikken som det største problem næsten hver dag gennem hele vintertestningen, og en masse andre småproblemer betyder at Nick Heidfeld og Robert Kubica håbe at materiellet holder hele vejen hjem i Australien. Det er meget usandsynligt at se dem på podiet så tidligt i sæsonen, men langtidsudsigterne ser fornuftige ud for teamet.
I midten af feltet, eller i bunden af den forreste del er der nok nogen der vil sige, ligger Honda, Red Bull og Williams. Det er 3 hold, lige under toppen, som det er svært at vurdere efter vinterens træninger. Men umiddelbart ser det ikke for lovende ud."
Honda ser tunge og sløve ud. Mange havde håbet på, at man ville arbejde videre på den form, som Jenson Button viste i det ungarske løb, hvor han vandt sin første sejr.
Jenson Button vinder endelig sin første sejr, men indtil videre ser det ikke ud til at teamet kan forbedre udvilingen. Ungarns Grand Prix 2006
Red Bull er færdig med at feste, for dem handler det nu om at levere resultater. Men den forventning som mange fans og journalister havde til Adrian Newey´s design, har indtil videre skuffet fælt og holdet skal være heldige, hvis de overhovedet scorer et enkelt point i Australien.
David Coulthard tester i Barcelona
Feltets største skuffelse må blive Toyota. Igen, vil mange sikkert sige. Om de skal ligge i midten af feltet eller i toppen af bunden, er lidt usikkert, for der har været momentvis gode takter. Desværre er de så få og af så svingende karakter, at deres indflydelse er minimal.
Verdens største bilfabrikant har nu været 5 sæsoner i Formel 1, og har fejlet slemt. Ikke en eneste sejr er det blevet til, på trods af teamets efterhånden slidte floskel om, at i år sker det. To poles, seks podieplaceringer og én hurtigste omgang er alt hvad man kan få for 2 milliarder om året, i solens rige.
Ralf Schumacher vinker farvel ved Brasiliens Grand Prix 2006. hvordan ser sæsonen ud for ham i 2007?
Bag Toyota kommer bundpropperne, Toro Rosso, Spyker og Super Aguri, som lyder mere som en japansk manga-tegneserie, end et seriøst bud på et Formel 1 team. Små ubetydelige glimt af noget der måske kan blive lidt større, kendetegner Toro Rosso i vintertestning.
De vil absolut få det meget svært i 2007, og derudover er de involveret i en sag om brug af køber-chassis. En sag der meget vel kan betyde knald eller fald for det lille Red Bull, åh undskyld Toro Rosso team. Det eneste plus for STR er, at de godt nok er langsomme, men de vil sandsynligvis prygle både Spyker og Super Aguri.
Man starter med fire hjul, og så....
...får man sådan én her. Men er den god nok? Vitantonio Liuzzi tester i Barcelona.
Spyker har stort set ikke testet deres F8-VII, lad jer ikke narre, det er langtfra et jagerfly, og Super Aguri har med mindre end en uge til starten i Australien, endnu ikke præsenteret deres nye bil, endsige testet den!
Marcus Winkelhoeck tester i Spykers nye farver
Sakon Yamamoto på Hungaroring 2006. copyright Michael Ewert
Ser man på talenterne i bilerne, er der en håndfuld som bliver nævnt som verdensmester 2007. Fernando Alonso har skiftet team til McLaren, men er stadig sulten. Felipe Massa og Kimi Räikkönen fra Ferrari har domineret testning gennem vinteren og ser på papiret bedst ud, og også Renault´s Giancarlo Fisichella har en chance.
Som nævnt tidligere er der også en masse håbefulde unge talenter på spring. Lewis Hamilton, Adrian Sutil og Heikki Kovalainen, får alle deres første start i en Formel 1 bil, mens Super Aguri´s Anthony Davidson er blevet forfremmet fra testkører til fuldtids kører.
Adrian Sutil skal bevise, at han tilhører den nye generation i Formel 1
Det er mest sandsynligt, at Hamilton og Kovalainen vil blive sat til vægs af deres holdkammerater, i hvert fald i starten, mens Sutil og Davidson kan måske levere gode præstationer. Sutil skal køre med Christijan Albers i den anden bil og Davidson får den japanske kamikaze pilot Takuma Sato som mentor.
Lewis Hamilton