USA’s GP: Optakt

Formel 1-feltet er rykket til USA, for at køre sæsonens 19 Formel 1-Grand Prix. Derfor varmer vi op til weekendens herligheder på Circuit of the Americas.

Pitten i Austin . Copyright BMF1.dk

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/10 2024 klokken 19:10

Formel 1-feltet er taget et smut over atlanten for at besøge en af favoritterne på løbskalenderen, nemlig COTA.

COTA har lidt af det hele; masser af fede svingkombinationer, højdeforskelle og et hjemmebanepublikum der formår at give den ekstra meget gas.

Hvis du synes, at banen minder om noget du har set før, så er det fordi at sving 3-6 minder om Silverstones Maggotts/Becketts samt S-kurven på Suzuka, mens sving 12-15 minder om Hockenheims stadium-sektion.

Banen er med sine 5,513 km en af de længere, og med 20 sving og 2 DRS-zoner, er der masser af action for både kørere og fans. Kørerne skal køre 56 omgange, det svarer til, at de kører 308,405 km, før kørerne møder det ternede flag.

Banen er designet af Hermann Tilke i samarbejde med det amerikanske arkitetsfirma HKS, og første gang Formel 1 kiggede forbi banen, det var tilbage i 2012.

Asfalten er også helt ny, hvilket har været et større projekt de seneste to år.

Vejret kan være meget skiftende i Austin, og der kan være alt fra høj solskin til nærmest monsun-agtig regn.
derfor kan det også være svært at opsætte raceren og vælge den rette dækstrategi for weekenden.

Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4-dæk. Dermed har Pirelli valgt at gå den sikre vej dækmæssigt, hvilket faktisk er de samme som sidste år.

Denne weekend er en af de såkaldte sprint-weekender, hvilket betyder, at fredag består af første frie træning og sprint-kvalifikation. Lørdag består af sprint løb og kvalifikation, mens søndag består af løbet som sædvanlig.

Derfor har hver bil også “kun” 12 sæt dæk til rådighed til hele weekenden, modsat 13 på en normal weekend. To sæt hard, fire sæt medium og seks sæt softdæk.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Reaktioner fra kørerne, omkring Red Bull USA's GP: 1. frie træning »