Strejke på vej hos Alpine?

Medarbejderne hos det franske Formel 1-team Alpine er sure - så sure, at de overvejer at protestere og i sidste ende nedlægge arbejdet. Årsagen skal findes i planerne om at nedlægge motorafdelingen i Viry-Chatillon i Frankrig.

Alpine A523 . Copyright Alpine F1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 30/8 2024 klokken 08:08

Medarbejderne hos Alpine føler sig forbigået af ledelsen og truer nu med strejke og forskellige protestaktioner.

Det skriver bl.a. den franske udgave af motorsport.com.

Baggrunden for konflikten er, at Alpine og Renault har planer om at skrotte deres egen motor og tilhørende motoruvidkling i Viry-Chatillon i Frankrig og i stedet køre med Mercedes-motorer fra 2026.

Esteban Ocon jubler over sin P3. Monacos GP 2023Esteban Ocon jubler over sin P3. Monacos GP 2023
Copyright Alpine F1


Planen om i fremtiden at skulle køre med Mercedes-motorer falder selvsagt ikke i god jord, men hvad værre er, så føler den mangeårige medarbejdere hos Alpine/Reanult sig forbigået og overset af ledelsen - og det vækker en del vrede.

Derfor har Alpine-medarbejderne i første omgang planlagt en stile protest på tribunerne på Monza. Ifølge Alpines medarbejderråd vil de deltagende medarbejdere bære hvide t-shirts med Alpine-logo med hashtagget #ViryOnTrack samt et sort armbånd.

Der skulle være tale om et "klart og ikke-aggressivt budskab" med formålet om at bevare "en fransk motor i Formel 1".

Esteban Ocon. Canadas GP 2024Esteban Ocon. Canadas GP 2024
Copyright Alpine F1


Selv om protesten på og uden for Formel 1-banerne næppe kommer til at påvirke Apline som team, er der frygt for, at det kan sprede sig til en strejke i Frankrig, for enkelte lokalpolitikere overvejer at deltage i en strejke, da regionen står til at miste masser af arbejdspladser.

Ifølge rygterne er det allerede besluttet, at motorfabrikken i Viry-Chatillon lukker og slukker. Det skulle efter planen blive meddelt den 30. september i år.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvem er Franco Colapinto? Opdateringer fra Monza »