Kevin Magnussen og Nico Hülkenberg er begge blevet diskvalificeret fra Monacos Formel 1-grandprix, der køres i morgen, søndag den 26. maj. Det skriver bl.a.
Autosport.
Det drejer sig om bagvingen på Haas-raceren:
Haas kører i denne uge med en ny bagvinge, og designet af denne bagvinge er åbenbart ikke i overensstemmelse med det gældende reglement.
Ayao Komatsu teamchefen fra Moneygram Haas F1 Team til Japans GP
Copyright MoneyGram Haas F1 Team
På den gamle bagvinge var mellemrummet mellem de to elementer i midten større. Den nye bagvinge har derimod et større mellemrum mellem kandeter, men det var mekanikerne åbenbart ikke klar over.
Det betyder, at mellemrummet blev indstillet som altid, hvilket utilsigtet førte til, at de obligatoriske 85 mm udadtil blev overskredet.
Haas påstår, at størrelsen på bagvingens mellemrum ikke påvirker bilens præstation.
Men det spiller ikke nogen rolle i henhold til reglementet. En overtrædelse af de tekniske regler betyder automatisk, at man bliver diskvalificeret.
Haas i tunnelen i Monaco
Copyright Haas F1
Som konsekvens af diskvalifikationen får både Magnussen og Hülkenberg brug for en dispensation for at kunne deltage i morgendagens Formel 1-grandprix.
Haas har allerede ansøgt om dispensation, men FIA har på nuværende tidspunkt ikke truffet nogen endelig afgørelse.
P.t. forlyder det, at begge Haas-biler starter fra pitten.
BMF1.dk følger sagen.