Da Formel 1 sæsonen 2024 startede, var der rekord mange kørere uden kontrakt efter sæsonen.
Lewis Hamilton var en af dem, men fik hurtigt stoppet spekulationer om at han ville stoppe helt, da han meget overraskende, meldte ud at han skiftede til Ferrari.
Ferrari havde allerede annonceret at man ville holde fast i Charles Leclerc, så det betød at Carlos Sainz Jr. allerede fra sæsonstart vidste, at han skulle finde en ny arbejdsgiver, hvis ikke han skulle forlade Formel 1.
I meget lang tid, også inden Hamilton meldte sit skifte ud, blev Sainz sat i forbindelse med Audis Formel 1 projekt, men i takt med at der ikke er kommet noget konkret frem om sådan et skifte, og at Nico Hülkenberg allerede er bekræftet som Audi-kører efter denne sæson, spekuleres der i at Sainz måske er på vej til Mercedes, som alt andet lige, ligner et bedre skifte, i hvert fald på den korte bane.
Da Hülkenberg meldte sit skifte ud, var de fleste sikre på at Magnussen ville blive hos HAAS. Men som det ser ud nu, er det yderst tvivlsomt. Men det ser ikke ud til at Valteri Bottas, der endnu ikke officielt er ude af Sauber/Audi men som alle er sikre på er ude, og som HAAS havde vist interesse for, ikke er interesseret i at rykke over på det amerikanske hold, men derimod til Williams, hvor Seargeant står til at få sparket.
Ud over Bottas, står Zhou Guanyu heller ikke til at fortsætte hos Sauber/Audi, hvor en gammel kending i form af den 4 dobbelte verdensmester Sebastian Vettel pludselig er dukket op som holdkammerart til Hülkenberg, som så vil få et rent tysk line-up.
Vettel har også været i dialog med Mercedes, som han var meget interesseret i at skifte over til, da Ferrari stoppede samarbejdet med ham.
Og netop Mercedes er nok holdet der sidder med nøglen, til at låse hele kabalen op.
Tidligere ville der være lange køer af kørere, der ville på holdet, men de seneste års nedtur, og en udbredt mangel på tiltro til at de kan få vendt udviklingen indenfor nær fremtid, har gjort dem mindre og mindre interessante.
Det betyder at det er Sebastian Vettel og Andrea Kimi Antonelli, der tales mest om, med Sainz som outsider.
Tilbage til HAAS, der uden Bottas som mulighed, står tilbage med to muligheder. Behold Magnussen, hvilket vil være populært i Danmark og angiveligt har han også fuld opbakning af holdejer Gene Haas. Alternativet er kinesiske Zhou, der kommer med stærke kinesiske sponsorer, hvilket Gene Haas helt sikkert også vil være glad for. Hvad der tæller højst, ved kun Gene Haas, som også e manden der ender med at tage beslutningen.
Men selvom Kevin ikke skulle få forlænget med HAAS, er det ikke nødvendigvis det samme som at han er ude af Formel 1.
Hos Red Bull har verdensmesteren Max Verstappen en kontrakt der løber til og med 2027, selvom der er mange der spekulere i, at han er på vej væk, ser det ikke sådan ud. Perez har fået tilbudt ny kontrakt og forventes at acceptere den.
Her er et overblik over hvordan BMF1.dk ser kørerfordelingen i 2025, med nogle lidt tvivlsomme spekulationer:
Hold |
Kører |
Bekræftet |
Ferrari |
Lewis Hamilton |
ja |
|
Charles Leclerc |
ja |
Red Bull |
Max Verstappen |
ja |
|
Sergio Perez |
nej |
VCAP |
Yuki Tsunoda |
nej |
|
Liam Lawson |
nej |
Aston Martin |
Fernando Alonso |
ja |
|
Lance Stroll |
nej |
Sauber/Audi |
Nico Hülkenberg |
ja |
|
Carlos Sainz Jr. |
nej |
HAAS |
Oliver Bearmann |
nej |
|
Zhou Guanyu |
nej |
Williams |
Alexander Albon |
ja |
|
Valteri Bottas |
nej |
Mercedes |
George Russell |
ja |
|
Esteban Ocon |
nej |
Alpine |
Pierre Gasly |
ja |
|
Kevin Magnussen |
nej |
McLaren |
Lando Norris |
ja |
|
Oscar Piastri |
ja |