Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 24/5 2024 klokken 14:05
Formel 1-feltet er tilbage på den mest ikoniske bane. Nemlig bybanen i Monaco, som alle dage har været den mest udfordrende bane på kalenderen.
I starten af træningen kørte de fleste af kørerne på enten det hårdeste dæk eller medium-dækket.
Det er en bane, som hele tiden bliver hurtigere og hurtigere og det var også tilfældet i dagens første frie træning.
Der var ikke mange afkørsler selvom Monaco ofte bider hårdt fra sig. Det mest nævneværdige var ind til sving 1, hvor Zhou fik gennemført svinget, men i udgangen af svinget fik kineseren en overstyring, som betød, at frontvingen gik i stykker.
Det røde flag blev viftet som resultat af hændelsen, da der var vragrester på banen.
Hamilton var overraskende hurtigste mand i den første frie træning efterfulgt af Piastri, Russell og Norris. Mercedes har tidligere på sæsonen vist gode takter om fredagen, hvorefter de har faldet i niveau.
Men det kan være, at det tidligere succeshold kan overraske på bybanen i Monaco.
Leclerc endte på femtepladsen, men var i store perioder hurtigste mand og det var endda på hard-dækket, så hjemmebanehelten kunne godt være blandt favoritterne til at tage pole position.
Verstappen var også blandt de hurtigste i starten af træningen, men faldt længere tilbage ned i feltet (P11), hvor han undervejs over radioen sagde, at bilen var på et knivsæg.
Magnussen kørte sig ind som P14 og danskeren var hurtigere end Hülkenberg, der sluttede P16.
Et tæt felt som forventet i Monaco, og mon ikke det fortsætter resten af weekenden.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)