Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/5 2024 klokken 14:05
Formel 1-feltet er taget til legendariske Monaco, hvor de små tætte gader sætter alle bilerne på prøve, mens de store yachts fylder hele havnen og skaber en fantastisk stemning.
Monaco er kalenderens mindste bane, og det er den eneste bane på kalenderen, hvor den totale løbsdistance ikke skal overstige 300 km.
Banen er 3,337 km lang, og fordi den er så smal, og svingene kommer i hobetal, giver kørerne kun fuld gas på 44% af omgangen. Derfor er det også svært at overhale i Monaco, specielt efter bilerne er blevet så store og tunge de senere år.
Banen har 19 sving, og elevationsforskellen er næsten 42 m. Selvom fyrstendømmet er lille, er terrænet meget kuperet.
Banen har kun én DRS-zone på langsiden, hvilket er utraditionelt i F1-sammenhæng. Normalt er der 2-3 stykker og enkelte steder op til 4.
I og med at Monaco er en bybane, udvikler banen sig hele tiden. Grebet, der var fredag, er meget anderledes nu, fordi der køres mere gummi i banen hver session.
Dækkene til weekendens herligheder er i den blødeste ende af sortimentet. Pirelli har taget de bløde C5, medium C4 og hårde C3-dæk med til Monaco, hvilket kan åbne op for forhåbningen om en minimum to-stop strategi.
Vejret er 21 grader i luften, mens asfalten er 45 grader. Vejret er solrigt, og fansene har fundet solbriller og teamtrøjer frem, så nu går det løs i Monaco.
Da det er tredje frie træning, er det sidste mulighed inden kvalifikationen senere i dag. Charles Leclerc er hjemmebanehelt, og han virkede stærk under fredagens træninger, så han er favorit, sammen med Verstappen, til at tage pole.
Leclerc har altid været hurtig på hjemmebane, men han har hele tiden været ramt af uheld, når han kører løb i hjembyen.
Russell er første mand på banen, men der er ikke samme kø, som man så i går. De to Senna-hyldende McLaren-racere gør ham selskab.
Russell melder over radioen, at styringen føles anderledes i dag. Han havde store problemer med, at rattet vibrerede under nedbremsningen i går.
Russell kører få omgange og kører i pit. Han melder, at styringen føles lettere, og at der ikke er vibrationer i raceren mere. Han melder dog, at styringen til venstre er let, mens den er hårdere til højre.
De to RB-racere og Aston kigger også ud på banen. Alonso er på hårde dæk, hvilket er interessant på denne bane.
Magnussen er på softdæk og har banen for sig selv sammen med Hamilton. Selvom han er ottende mand på banen, er han faktisk første kører, der sætter en tid. Så er han i gang.
Bottas får at vide over radioen, at banen er et halvt sekund langsommere end i går.
Der er rødt flag. Bottas får overstyring og rammer barrieren med baghjulet i sving 17. Det betyder, at forhjulet også rammer barrieren, og sporstangen knækker.
Magnussen kommer til at køre for langt ud i et smalt afkørselsområde. Her laver han en fed vending på meget lidt plads. Det skabte også respekt blandt banefolkene, kunne man se!
Hamilton forbremser sig i sving 1 og kører ud på afkørselsarealet. Han vender dog let og elegant. Han melder over radioen, at hans dæk er “døde”.
Der er masser af trafik på banen, og Verstappen bliver fanget i et tog af racere på en opvarmningsomgang.
Magnussen er også involveret i en episode. Magnussen er på en flyvende omgang, og da han kører ind igennem tunnellen, kører Tsunoda og Hülkenberg side om side. I og med at tunnellen er mørk, er det svært for Magnussen at se, så han er tæt på at kollidere med Tsunoda. Det ender dog i “No further investigation” fra stewards.
Gult flag i sektor 1. Piastri har gentaget samme stunt som Hamilton.
Perez er tæt på at kollidere og køre op i den ene Kick Stake-bil.
Albon melder over radioen, at fordækkene er pressede. De er væk, inden han har kørt en omgang.
Norris er ikke specielt imponeret over Russells kørsel, da de kommer ud fra tunnellen. Russell får det blå flag, men han bliver lidt usikker og slingrer, hvilket så forstyrrer Norris' omgang. Norris går også lige ud og markerer efterfølgende.
Russell fortsætter og forsøger sig med en timet omgang. En måling viser, at han er bare 4 cm fra barrieren, da han kører forbi sving 1.
Tsunoda er tæt på at køre i væggen. Han overhaler inde i tunnellen, men han må overhale i det beskidte spor, hvor grebet er dårligere. De vil rapportere det til stewards.
Verstappen melder over radioen, at han ender med at køre i væggene, hvis han bliver bedt om at køre omgange som denne. Han forsøger at sætte hurtigste tid lige til sidst i sessionen, men han bliver fanget i trafik. Der bliver også kigget på episoden. Faktisk er det hans egen teamkammerat, i selskab med en Alpine og en Williams, der sætter en kæp i hjulet for en potentiel hurtigste tid.
Leclerc slutter i front med Verstappen og Hamilton lige bag sig. Piastri og Perez slutter som fjerde og femte hurtigst. Perez lå ellers 14’er til sidst i sessionen, men når lige nøjagtig at sætte en konkurrencedygtig tid.
Hülkenberg når også lige at sætte en tid til sidst, og derfor sneg han sig forbi Magnussen. Dermed slutter de to på henholdsvis 13. og 14. pladsen.
Du kan se alle placeringerne i tabellen nedenfor:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)