Kinas GP: Sprintkvalifikationen

En sprintkvalifikation der blev afgjort på en regnfyldt bane, men hvor vi så HAAS klare sig rimelig godt gennem Q1 og videre til en godkendt Q2. Norris satte bedste tid, lige foran Hamilton, mens Verstappen så ud til at passe lidt på.

Japans GP . Copyright Aston Martin Aramco F1 Team

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 19/4 2024 klokken 10:04

Det var med varsel om regn, Formel 1 kørerne kom ud til sprintkvalifikationen, hvilket betød at der var travlhed helt fra start af.

Q1 blev afsluttet af endnu en brand i græsset, som dog heldigvis ikke påvirkede resultatet, da de 5 kørere der blev elimineret efter Q1, allerede var fundet.

HAAS fik begge biler med videre til Q2, hvor det igen var Hülkenberg der var den hurtigste af de to.

Mest overraskende var det, at den lokale helt fra Japans GP, slet ikke formåede at få sat en tid der kunne bruges og derfor røg ud.

Branden i græsset betød, at starten af Q2 blev forsinket, hvilket igen fik holdene til at holde i kø på vej ud af pitten, for at kunne nå at sætte en tid, inden regnen kom.

Q2

Med 5 minutter tilbage af Q2, kom der en melding fra Mercedes om, at regnen forventet at begynde om 4 minutter.

På det tidspunkt lå begge HAAS biler til at ryge ud, men med Kevin Magnussen som den hurtigste af de to, desværre kun på P11.

De nåede dog at komme ud igen, men der var regnen allerede begyndt at falde, hvilket gjorde det umuligt at sætte hurtigere tider.

Det betød at der var flere overraskelser.

Stroll, der var hurtigste mand i den første frie træning, røg ud som nummer 15, Ricciardo i den anden RB, sluttede lige foran Stroll.

Magnussen lige foran Hülkenberg og så blev Q2 også endestation for Russell i Mercedes.

Q3

Regnen der begyndte at falde sidst i Q2, tiltog en del, hvilket betød at kørerne skøjtede rundt ppå banen, når de forsøgte at få bare lidt tempo på deres biler.

Charles Leclerc i Ferrari, var en tur ude og ramme barrieren, med en knækket frontvinge til følge, hvilket gav ham en del udfordringer.

Stake holdet, formåede at få begge deres biler med til Q3, til stor glæde for de mange kinesiske fans.

Hen mod slutningen, lignede Verstappen en mand der havde tænkt sig at tage pole, med helt suveræne sektortider, men i sidste sving røg han af banen, hvilket ultimativt betød at hans tid blev slettet, men han nåede lige akkurat at komme rundt igen.

Norris satte hurtigste tid, men fik den taget fra sig, hvilket betød at Hamilton stod på pole.

Men noget overraskende satte man Norris' tid tilbage, hvilket betød at Hamilton alligevel ikke fik pole.

Det betød at startrækkefølgen til sprintløbet hedder: Norris, Hamilton, Alonso, Verstappen, Sainz, Perez, Leclerc, Piastri, Bottas og Zhou.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:36.384 13
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:37.181 15
3. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:36.883 14
4. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:36.456 12
5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:36.719 15
6. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:36.110 12
7. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:36.537 15
8. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:36.542 15
9. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:37.112 16
10. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:37.544 16
11. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:37.310 10
12. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.033 10
13. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:36.924 10
14. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:37.321 9
15. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:36.961 8
16. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:37.632 6
17. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:37.720 6
18. Alexander Albon Williams Racing
P
1:37.812 6
19. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:37.892 6
20. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:37.923 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: 1. frie træning - Stroll hurtigst Kinas GP: Sprintløbet »