Formel 1-feltet er blevet i Østen, hvor Shanghai International Circuit lægger asfalt til weekendens herligheder. Derfor byder vi velkommen til Formula 1 Lenovo Chinese Grand Prix 2024.
Løbet i Kina plejer at være en begivenhedsrig en af slagsen, men der er nok én person, der glæder sig lidt mere end resten af feltet - nemlig hjemmebanehelten Guanyu Zhou.
Shanghai International Circuit, designet af Hermann Tilke, er med sine 5,451 km en gennemsnitlig bane på kalenderen. Derfor skal kørerne også tilbagelægge 56 omgange, når de røde lamper slukker på søndag.
Banen har 16 sving og 2 DRS-zoner, og det skal nok sørge for gang i den alle tre dage. Banen har også en enorm langside på 1,2 km, så kørerne har rig mulighed for overhalinger.
Denne weekend er dog også lidt anderledes, end kørere og fans er vant til i løbet af sæsonen. Denne weekend er sprint-weekend, hvilket betyder, at vi skal se hele to løb og to kvalifikationer.
Fredag er der træning 1, som vi er vant til fra alle andre weekender. Forskellen er så bare, at kvalifikationen køres fredag, mens sprintløb køres lørdag. Senere om lørdagen skal kørerne så i aktion, når kvalifikationen til featureløbet bliver kørt. Søndag er helt som det plejer.
Parc ferme er ændret i 2024 med det nye format, så nu må bilerne ikke ændres mellem sprintkval og sprintløb, og men også fra starten af kvalifikationen. Det giver holdene håb for søndagen, hvis de var helt forkert på den i sprinten.
Banen tog hele 18 måneder at bygge og kostede 450 millioner dollar at bygge, men det afspejler sig også i banens flotte og kæmpe byggeri.
Første gang der blev kørt på banen, det var tilbage i 2004, hvor selveste Michael Schumacher satte banerekord med en omgang (under løbet) på 1:32.238. Det var dog Rubens Barrichello, der løb med sejren.
Corona satte dog en stopper for løbet i Kina, og derfor er der heller ikke kørt her siden 2019. Her startede Bottas i front med Hamilton og Vettel bag sig, men Hamilton og Bottas havde byttet plads ved det ternede flag.
Dækkene til weekenden er de bløde C4, medium C3 og hårde C2-dæk. Det er ikke, fordi banen er specielt hård ved dækkene, det ligger på en medium på skalaen. Dog gør banens udfordring, at de venstre dæk er lidt mere udsatte.
Dæktrykket et sat til minimum at være 26 psi (1,79 bar) foran og 22 psi (1,52 bar) bagved. Samtidig må Cambervinklen ikke overstige -3,00 grader foran og -1,75 grader bagved
I og med at det er en sprintweekend, så har holdene også kun 12 sæt dæk til rådighed.
Du kan se mere om banen i illustrationen nedenfor:
Oversigt over banen Kinas GP:
Copyright Pirelli