Kinas GP: 1. frie træning - Stroll hurtigst

På grund af sprintformatet denne weekend, så køres der kun én fri træning inden kvalifikationen senere i dag. Den blev travl og bestemt ikke kedelig. Til sidst var det Lance Stroll som satte sin Aston Martin forrest, foran Piastri og Verstappen.

Lance Stroll . Copyright Aston Martin

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 19/4 2024 klokken 08:04

Som beskrevet i BMF1.dks optakt, så har der været fem års pause siden at Formel 1 feltet sidst har været i Kina. Dermed har alle teams samme udgangspunkt for at sætte raceren op fra bunden af, da data fra seneste løb i 2019 ikke kan bruges i de nuværende racere.

Løbet i 2019 var i øvrigt en dobbelt-sejr til Mercedes med Hamilton foran Bottas.

Weekenden er tilmed en sprint-weekend, hvilket betyder at holdene er nødt til at bruge denne første træning til at teste opsætning til den kommende sprint-kvalifikation i eftermiddag. Der er ikke andre træninger i weekenden.

Stroll timede perfekt

Lance Stroll formåede at sætte hurtigste tid med en næsten fejlfri omgang i den sidste del af træningen. Teamkammeraten Alonso, fik ikke sat en ordentlig omgang sammen og slutter i den tunge ende på P19.

Brand i græsset

Undervejs måtte træningen afbrydes da der var gået ild i græsset ved sving 7 på Shanghai banen. Noget usædvanligt, men alle racerne måtte tilbage i garagen mens det røde flag kom ud.

Kinas Grand Prix 2019. Feltet kører afsted på første omgang og i baggrunden overhaler Kevin Magnussen Romain GrosjeanKinas Grand Prix 2019. Feltet kører afsted på første omgang og i baggrunden overhaler Kevin Magnussen Romain Grosjean
Copyright Renault F1


I morgen, lørdag, køres der sprint-løb. Senere køres så den almindelige kvalifikation hvor startrækkefølgen til søndagens løb skal bestemmes.

Søndag formiddag (dansk tid) køres det almindelige Formel 1 løb.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:36.302 + 0.000 20
2. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:36.629 + 0.327 23
3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:36.660 + 0.358 24
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:36.690 + 0.388 23
5. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.101 + 0.799 22
6. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.118 + 0.816 22
7. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:37.213 + 0.911 22
8. Alexander Albon Williams Racing
P
1:37.229 + 0.927 19
9. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:37.238 + 0.936 24
10. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:37.530 + 1.228 23
11. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:37.626 + 1.324 23
12. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:38.006 + 1.704 26
13. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:38.090 + 1.788 19
14. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:38.284 + 1.982 18
15. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:38.286 + 1.984 22
16. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:38.630 + 2.328 20
17. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:38.806 + 2.504 20
18. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:38.839 + 2.537 23
19. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:38.936 + 2.634 21
20. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:39.276 + 2.974 21
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kinas GP: løbsoptakt Kinas GP: Sprintkvalifikationen »