Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/3 2024 klokken 11:03
Det var en af de mere spændende Q1 vi har oplevet længe, hvor selv Mercedes måtte sætte softdæk på, for at komme videre til Q2.
Kevin Magnussen satte ret tideligt en stærk tid, der ville have sikret ham en rimelig komfortabel viderekvalifikation til Q2, men tiden blev slettet, efter han havde overskredet banebegrænsningen.
Det betød at han endte med kun at have et rigtigt forsøg, som han igen skulle passe lidt ekstra på i, for ikke igen at få taget tiden.
Det lykkedes på yderste mandat, for Magnussen at komme med til Q2, mens Hülkenberg i den anden HAAS, igen viste, at han har godt styr på den nye racer og var et godt stykke oppe i top ti, da tiden løb ud for Q1.
Uden efter Q1, var ikke overraskende de to Alpine, der virkelig så ud til at have problemer, med en frustreret Gasly som bagerste mand, mens Ocon lige nøjagtig ikke formåede at snige sig forbi Sargeant i Williams.
De to skriggrønne Sauber racere, var de sidste der røg ud i Q1, med Bottas som den hurtigste af de to.
Q2 blev endnu en tæt affære, hvor det endnu engang blev tydeligt for alle, hvor tæt feltet er her fra sæsonstart.
Kevin Magnussen fik det ikke rigtigt til at hænge sammen, og endte som nummer 15.
Med ud sammen med Magnussen, var de to RB biler, med Tsunoda og Ricciardo, hvilket var lidt overraskende, efter de gode træninger de har kørt, samt Albon i Williams.
Største overraskelse var det dog, at Stroll også røg ud, hvilket betyder at han skal starte i sin Aston Martin, nede fra P 12.
Inden Q3, begyndte Max Verstappen at vise lidt frem af, hvad Red Bull raceren med ham i, kan i år, men Ferrari viste også hele tiden stor styrke, med begge biler.
På et tidspunkt i Q3, satte Verstappen en tid, der var markant hurtigere end de øvrige, hvilket fik en til at tro, at så var den Pole hjemme, men kort efter kom Leclerc over stregen, i en endnu bedre tid.
Kampen endte med at blive vandvittig tæt men det endte med at Max Verstappen trak det lange strå, og sikrede sig endnu en Pole Position, foran Leclerc og noget overraskende Russell i Mercedes.
Hülkenberg viste at HAAS kan være med, da han kom med til Q3 hvor han dog sluttede som den langsommeste og derfor starter på P10, når løbet køreres løsdag eftermiddag.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)