Bahrains GP: Kvalifikationen

Sjældent har der været så kort afstand fra den hurtigste til den langsommeste i feltet, hvilket betyder at det blev den mindste fejl, der endte med at afgøre startplaceringerne og hjalp Max Verstappen med at sikre sig, endnu en Pole Position.

Max Verstappen fejrer sejr og sæsonafslutning med en donut. Abu Dhabis GP 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/3 2024 klokken 11:03

Det var en af de mere spændende Q1 vi har oplevet længe, hvor selv Mercedes måtte sætte softdæk på, for at komme videre til Q2.

Kevin Magnussen satte ret tideligt en stærk tid, der ville have sikret ham en rimelig komfortabel viderekvalifikation til Q2, men tiden blev slettet, efter han havde overskredet banebegrænsningen.
Det betød at han endte med kun at have et rigtigt forsøg, som han igen skulle passe lidt ekstra på i, for ikke igen at få taget tiden.

Det lykkedes på yderste mandat, for Magnussen at komme med til Q2, mens Hülkenberg i den anden HAAS, igen viste, at han har godt styr på den nye racer og var et godt stykke oppe i top ti, da tiden løb ud for Q1.

Uden efter Q1, var ikke overraskende de to Alpine, der virkelig så ud til at have problemer, med en frustreret Gasly som bagerste mand, mens Ocon lige nøjagtig ikke formåede at snige sig forbi Sargeant i Williams.

De to skriggrønne Sauber racere, var de sidste der røg ud i Q1, med Bottas som den hurtigste af de to.

Q2 blev endnu en tæt affære, hvor det endnu engang blev tydeligt for alle, hvor tæt feltet er her fra sæsonstart.

Kevin Magnussen fik det ikke rigtigt til at hænge sammen, og endte som nummer 15.

Med ud sammen med Magnussen, var de to RB biler, med Tsunoda og Ricciardo, hvilket var lidt overraskende, efter de gode træninger de har kørt, samt Albon i Williams.

Største overraskelse var det dog, at Stroll også røg ud, hvilket betyder at han skal starte i sin Aston Martin, nede fra P 12.

Inden Q3, begyndte Max Verstappen at vise lidt frem af, hvad Red Bull raceren med ham i, kan i år, men Ferrari viste også hele tiden stor styrke, med begge biler.

På et tidspunkt i Q3, satte Verstappen en tid, der var markant hurtigere end de øvrige, hvilket fik en til at tro, at så var den Pole hjemme, men kort efter kom Leclerc over stregen, i en endnu bedre tid.

Kampen endte med at blive vandvittig tæt men det endte med at Max Verstappen trak det lange strå, og sikrede sig endnu en Pole Position, foran Leclerc og noget overraskende Russell i Mercedes.

Hülkenberg viste at HAAS kan være med, da han kom med til Q3 hvor han dog sluttede som den langsommeste og derfor starter på P10, når løbet køreres løsdag eftermiddag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:29.179 17
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:29.407 19
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:29.485 17
4. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:29.507 18
5. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:29.537 17
6. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:29.542 14
7. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:29.614 15
8. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:29.683 18
9. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:29.710 18
10. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:30.502 18
Udelukket efter perioden
11. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:30.129 12
12. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:30.200 12
13. Alexander Albon Williams Racing
P
1:30.221 12
14. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:30.278 12
15. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:30.529 12
Udelukket efter perioden
16. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:30.756 6
17. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:30.757 6
18. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:30.770 6
19. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:30.793 9
20. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:30.948 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bahrains GP: 3. frie træning Bahrains GP: Løbsresumé »