Kvinde tester Aston Martin F1-racer

Formel 1-kørerne er normalt mænd, der dyster på alverdens racerbaner. Nu har en kvinde dog sat sig bag rattet af en moderne F1-racer igen.

Fernando Alonso jagtes af Lewis Hamilton. Canadas GP 2023 . Copyright Aston Martin

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/9 2023 klokken 11:09

Formel 1 er motorsportens kongeklasse. Derfor banker det os på døren for forhåbningsfulde kørere af alle køn, der drømmer om at blive den næste Kevin Magnussen.

Den “normale” Formel 1-kører er typisk en mand, men derfor har der ikke været undtagelser igennem tiden. Bl.a. har Susie Wolff, Toto Wolffs kone, været testkører for Williams, hvor hun bl.a. kørte under den frie træning i England og Tyskland i 2014.

Siden da er det gået stille med dørene for det kvindelige køn, indtil debatten vågnede op for få år siden, at der var for få kvindelige professionelle racerkørere.

Dermed blev W-Series skabt, og det seneste skud på stammen er F1’s F1 Academy, som har til formål at udvikle kvindelige talenter i motorsport.

Den seneste tids debat har også knyttet en del kvindelige kørere til div. F1-teams, bl.a. Jamie Chadwick der var udviklingskører for Williams, Tatiana Calderon der er testkører for Alfa Romeo, Sophia Flörsch for Alpine, og nu også den britiske racerkører Jessica Hawkins for Aston Martin.

Nu har Jessica Hawkins også sat et stort kryds på sin ønskeliste, for hun har kørt i en moderne F1-racer.

Det foregik på den populære racerbane i Budapest i en Aston Martin Aramco Cognizant AMR21 Formel 1-bil.

Det er faktisk første gang siden 2018, hvor Tatiana Calderon testede Saubers C32-racer fra 2013, at en kvinde har testet en moderne F1-bil.

Jessica er Hawkins er heller ikke hvem som helst. Hun er nemlig også stunt- og racerkører.

26 omgange blev det til for den unge kvindelige racerkører, som med garanti har fået ømme nakkemuskler af den fede oplevelse. Dagen blev i øvrigt delt med Aston Martins udviklingskører Felipe Drugovich.

Selv siger Jessica Hawkins i Aston Martins pressemeddelse: "Jeg vil gerne sige en stor tak til alle på AMF1 Team for at have tilliden til mig, troen på mig og for at give mig denne mulighed. Det har krævet mig hver en smule blod, sved og tårer at nå hertil.

"Da jeg først hørte, at det måske var en mulighed, kunne jeg næsten ikke tro det. Jeg har været nødt til at holde det hemmeligt i flere måneder nu - hvilket var ret hårdt! Det har været det hele værd, og det har givet mig virkelig værdifuld indsigt."

"Intet kan sammenlignes med accelerationen og bremsningen i en Formel 1-bil, og efter at have set på dataene er jeg virkelig stolt af min præstation."

"At komme til at køre AMR21 har været en drøm, der er gået i opfyldelse for mig, og en drøm, jeg har været klar til at opfylde i lang tid."

"Jeg vil blive ved med at presse på for mere, og i processen vil jeg inspirere andre kvinder og lade dem vide, at de bør følge deres drøm, uanset hvad det er," slutter Jessica Hawkins.

Teamchefen Mike Krack har også udtalt følgende i pressemeddelelsen om den store begivenhed:

“Dette er et særligt øjeblik – for både AMF1 Team og for Jessica, som er et vigtigt medlem af vores hold."

"Vi var virkelig imponerede over Jessicas forberedelse til testen - hun arbejdede utroligt hårdt med vores simulatorteam, og det gjorde det til en nem beslutning at sætte hende i AMR21."

"Jessica nærmede sig muligheden med stor modenhed; hun var hurtigt oppe i fart og fandt en fin rytme."

"Dette har været et enormt betydningsfuldt øjeblik i Jessicas rejse med AMF1 Team, og jeg er glad for, at vi kunne give hende dette næste skridt i hendes udviklingsrejse ved at teste en moderne Formel 1-bil,” slutter Mike Krack.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ricciardo tvivlsom til Qatar Vowles: Sargeant har klare mål, han skal ramme »