BMF1.dk's Power Rating: Japans GP

Her bringer vi BMF1.dk's Power Rating over kørernes indsats fra Japans Grand Prix, hvor Red Bull var tilbage i front og cementerede sin suverænitet ved at vinde konstruktørmesterskabet 2023.

Kevin Magnussen og Sergio Perez i nærkamp umiddelbart før danskeren modtager et skub og en 180 gr. snurretur. Japans GP 2023 . Copyright Red Bull Racing/Getty Images

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 25/9 2023 klokken 16:09

Med sejren i Japans Grand Prix understregede Max Verstappen endnu engang, at han er en værdig og ubestridt verdensmester, som nede i cockpittets mørke sjældent sætter en fod forkert - meget modsat den anden side af de røde tyres garage, hvor Sergio Perez klokkede godt og grundigt i det. Mere om det senere.

Endelig var Japans Grand Prix også stedet, hvor Red Bull på overbevisende måde hentede sejren i årets F1-konstruktørmesterskab. Til statistiknørder kan det oplyses, at Red Bull indtil nu har hentet 623 point, hvilket er hele 318 point mere end nr. to, Mercedes, som har tilkæmpet sig 305 point. Noget af en omvæltning for det sejrsvante team fra Stuttgart.

Herunder kigger vi derfor på gode og mindre gode præstationer fra Japans Grand Prix.



Alt i alt var lørdagens kvalifikation og søndagens grandprix typisk Max Verstappen (hvis vi lige ser bort fra nedturen i Singapore). Verdensmesteren var dominerende fra start til slut og sluttede ca. 20 sekunder foran nr. to, som ikke var teamkammeraten Sergio Perez men derimod Lando Norris i McLaren.

McLaren-køreren blev distanceret lørdag af teamkammeraten Oscar Piastri, som hentede en P2 i kvalifikationen, men efter en Virtual Safety Car i løbet så briten sig ikke tilbage, og det er vel blot et spørgsmål om tid, før den 23-årige kører står øverst på podiet. McLaren er i hvert fald godt på vej med et brugbart stykke værktøj til ham - selv om 20 sekunder op til Verstappens P1 dog stadig er et stykke vej.

I Japan var Oscar Piastri endelig i stand til at følge Norris og lå et stykke tid foran ham, men manglede i sidste ende lige det sidste. Af samme årsag byttede de to derfor plads og australieren sluttede på P3, 2 sekunder efter teamkammeraten.



Hos Ferrari var Charles Leclerc tilbage og hurtigere end Carlos Sainz i den anden røde model fra Maranello, og der var ikke en finger at sætte på monegaskerens indsats. Ferrari havde bare ikke farten. Så ikke noget podie på Suzuka denne gang. Sainz mistede en position til Hamilton under Virtual Safety Car men var ikke i stand til at hente eksverdensmesteren og sluttede derfor bag ham på P6.

Hos Mercedes vart Lewis Hamilton klart i bedre form end George Russell i den anden sorte pil, og lidt hidsig nærkamp mellem de to teamkammerater kom det også til, inden de blev kaldt til orden fra pitvæggen. Men de tyske biler var ikke lige så hurtige som Red Bull, McLaren og Ferrari.



Weekendens brølere stod Sergio Perez og Logan Sargeant for. For førstnævntes vedkommende kunne løbet sammenfattes i fire ubegribelige fejl fra en så erfaren kører: Sammenstød med Hamilton, 5-sekunders straf under Safety Car, sammenstød med Kevin Magnussen, som fik en 180 gr. snurretur samt udskiftninger af 2 x frontvinger. Noget af en sjældent set dårlig præstation på kun 15 omgange fra en så erfaren F1-kører.

Japans Grand Prix burde være stedet hvor Logan Sargeant burde vise sine hidtil ikke-viste evner, men sådan kom det (igen) ikke til at gå. Således nåede den amerikanske kører at smide sin Williams i barrieren under kvalifikationen og udgå af løbet efter kun 22 omgange. Hvor stor tålmodighed har teamchef James Vowles snart tilbage?



Hos Haas var det "business as us usual". Det startede nogenlunde, men manglende fart og bilens glubende dækappetit ødelagde som sædvanligt teamets chancer for point. I den interne kamp var Kevin Magnussen dog igen hurtigere end Nico Hülkenberg i kvalifikationen, men et sammenstød mellem konkurrenter foran danskeren under starten, satte ham bagud. Læg dertil Sergio Perez' totalt klodsede påkørsel, der sendte Magnussen 180 gr. rundt.





Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation og hovedløb med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Max Verstappen 10,0 0,00
2. Lando Norris 9,7 0,35
3. Oscar Piastri 9,6 0,53
4. Charles Leclerc 9,0 0,49
5. Liam Lawson 8,4 0,50
6. Carlos Sainz 8,3 0,68
7. Lewis Hamilton 8,1 0,90
8. George Russell 7,6 1,12
9. Fernando Alonso 7,5 0,52
10. Yuki Tsunoda 7,4 0,76
11. Esteban Ocon 7,3 0,37
12. Pierre Gasly 7,2 0,57
13. Alex Albon (DNF) 6,6 0,59
14. Kevin Magnussen 5,7 0,86
15. Guanyu Zhou 5,3 0,74
16. Valtteri Bottas (DNF) 5,3 0,71
17. Nico Hülkenberg 5,1 0,58
18. Lance Stroll (DNF) 4,1 0,68
19. Sergio Perez (DNF) 2,5 1,12
20. Logan Sargeant (DNF) 2,3 0,71


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA stopper regelhul "Sergio Perez' kørsel nærmest kriminel" »