Kan flere teams ødelægge F1?

Formel 1 er flyvende de senere år, og derfor er interessen fra fans og virksomheder steget. Med 10 teams på gridden og 13 potentielt ledige pladser, så er interessen stor. Men giver det mening at få flere teams på gridden?

Starten i Ungarn. Carlos Sainz foran Charles Leclerc. Ungarn GP 2022 . Copyright Ferrari Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/7 2023 klokken 12:07

Formel 1 er det ultimative mål for de fleste kørere. Efter Formel 1 blev solgt til Liberty Media og Bernie Ecclestone blev smidt på porten, så skete der en transformation af sporten.

Pludselig kom man med bag kulissen i Drive To Survive serien, og F1’s sociale medier eksplodere med content, så selv unge teenagere ikke kan nå at scrolle hurtigt nok.

Med den øgede interesse er antallet af seere steget, og der er kommet flere sponsorer til. Noget andet der også er interessant, det er, i 2017 gik Manor konkurs, da det ikke var rentabelt.

I 2009 købte Ross Brawn Honda-teamet (det nuværende Mercedes) for £1.

I 2020 blev Williams solgt for $179,5 millioner, og i 2023 er Williams $795 millioner værd.

Det er en vanvittig udvikling, der er sket i Formel 1, og den øgede markedsværdi tiltrækker også stor interesse fra flere aktører udenfor Formel 1. Så sporten er gået fra ikke at kunne sælge teams, til de går konkurs og til at Ferrari er hele $3,13 Milliarder dollars værd.

Selv Haas, som er feltets mindste spiller, er $710 millioner værd.

På papiret må der være op til 13 teams på grinden og i skrivende stund er der 10.

FOM har åbnet op, og de har modtaget ansøgninger fra potentielle ansøgere. En af dem er Andretti og Cadillac, og en anden er racerteamet Hitech.

Flere teams på gridden betyder også, at lagkagen lavet af pengesedler skal skæres i flere stykker. Derfor er der heller ikke ligefrem jubel fra de andre teamchefer, når snakken falder på det.

BMF1.dk var med til pressemøde med Günther Steiner i Belgien, hvor han skulle forhold sig til spørgsmålet om et potentielt 11. team.

Günther siger, at det ikke er en afstemning, som teamene har andel i, det er FOM. Günther siger dog, at han ikke skifter mening, angående sin modstand mod et ekstra team.

Günther steiner udtaler “Vi har ti meget stabile teams, som er gamle, tekniske stabile og økonomiske stabile. Hvis vi smider et andet team ind, så kan nogen af dem komme i fare om 3-4 år.” Og så siger Günther, at vi kan ende ud med kun at have 9 teams i sidste ende.

Günther siger, at Formel 1 er blevet stabilt, og vi har 10 teams som er stabile, og ifølge Günther er det ikke sket før.

Günther siger, at der var en forretningsplan fra FOM’s side for at få sporten hen, hvor den er i dag. Og det er lykkedes, hvis man kigger på sportens vækst i seere, popularitet og økonomisk.

Men skal der så et 11. team ind i sporten?

Kravet fra F1 og teamene er, at det skal skabe værdi for sporten, også økonomisk. Derfor koster det også $200 millioner, som fordeles mellem de to eksisterende hold, hvis et nyt team skal ind i sporten. Og der er faktisk snak om, at dette beløb skal forhøjes, da sporten er vækstet mere, siden aftalen blev indgået.

Fra et kørersynspunkt så vil det medføre flere sæder til talenterne fra Formel 2. Fra et fan-synspunkt, så er det vel kun interessant, at der er flere teams, der dyster.

Det bliver interessant, hvad de forskellige ansøgninger ender ud med, om vi får flere hold på gridden, eller om de smækker døren i igen.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Dækvarmere fjernes først i 2025 Steiner taler om Haas’ problemer »