Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/7 2023 klokken 16:07
Formel 1 forsøger hele tiden at gøre tingene bedre, mere spændende og ikke mindst mere miljøvenligt. Netop miljøet har fået stort fokus de senere sæsoner.
Et af de tiltag Formel 1 oprindelig ville have, det var at fjerne dækvarmerne, som holdene bruger til ubrugte dæk. Ved at varme dem op, så er de allerede alt på driftstemperatur og dermed klar til at komme i brug med det samme.
De er dog ikke 100% klar, når de forlader pitten, men det hjælper. Disse dækvarmere bruger meget energi, hvilket ikke er så miljøvenligt. Derfor har planen været, at introducere dæk, der skulle være varme allerede efter et par sving. Dermed kunne kørerne give den hurtigt gas efter et pitstop. Samtidig er der et sikkerhedsmæssigt i det, da det er farligt, hvis dækkene ikke virker optimalt. Dermed kan de skride ud og have manglende greb.
Derfor var det til afstemning her i Belgien. Ifølge Günther Steiner, så var Haas ihvertfald ikke forudbestemt med hvad de ville stemme, men åben for at høre begge sider af sagen.
Det gjorde, holdene så. Det blev dog et nej til at fjerne dækvarmerne i 2024. Der var enighed blandt holdene, at teknologien og udviklingen ikke var der endnu. Derfor udskød de beslutningen til 2025.
Det skal dog lige siges, at der allerede blev indført dækvarmerfrie regnvejrsdæk fra Monaco, og det bliver også indført, at intermediate-dækkene bliver sådan.
Det der dog kan være noget rod i udskydelsen af de dækvarmerfri slicks-dæk er, at der er et udbud i gang, hvem der skal levere dækkene i 2025. Valget er mellem Pirelli og Bridgestone.
Kevin Magnussen var åben overfor dækvarmerfri-dæk. Han har også prøvet testdækkene, som Pirelli har forsøgt sig med i 2023. De var nemlig okay, siger danskeren.
“Dækkene er, hvad de er. Når de er varme, er det okay, tror jeg, men opvarmningsfasen og ud-omgangen bliver super vanskelige.”
“Jeg tror, at i en løbssituation, hvor man har brug for fart på ud-omgangen, tror jeg ikke, det bliver så sjovt.”
“Så medmindre de forbedrer sig, ved jeg ikke, om det kommer til at virke,” slutter danskeren.
Esteban Ocon er dog bekymret for, at det såkaldte undercut bliver taget ud af spillet, da dækket simpelthen ikke er godt nok i starten til at kunne vinde tid. Derfor mener Ocon ej, at det er det rigtige at gøre med den nuværende teknologi.
Ocon har en anden bekymring angående de kommende dæk.
“Selvfølgelig stoler jeg på, at Pirelli gør et godt stykke arbejde med det, men hvis du har et dæk, der fungerer ved kolde temperaturer, vil det degradere massivt. Det er altid det problem, du står over for med dæk.”
Valtteri Bottas har også sine bekymringer.
“Trykstigningen er stadig et problem, fordi du selvfølgelig stadig skal starte med et vist minimumstryk.”
“Men når først der er så stor forskel på temperaturen, bliver trykket selvfølgelig meget højt, og det betyder, at du mister greb.”
“Ja, mere degradering, og hvis du følger efter en anden bil, så er det endnu værre. Så der er naturligvis stadig arbejde at gøre, men tiden vil vise det.”
Så nu er det tilbage til tegnebrættet for Pirelli, så de kan arbejde videre.