Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 29/7 2023 klokken 14:07
Red Bull har taget et nyt motorcover med, som ændrer køleudgangen på begge sider over de øvre wishbones. Det er lavet for at imødekomme de koldere temperaturer, som kan være her i Belgien.
Ferrari har en ny bagvinge med, som er ment til at skulle give mere performance og mindre drag. De har simpelthen gjort toppen af vingen og det nederste af bagvingen profiler svagere, da topfart er vigtigere her i Belgien.
Mercedes har tømt reservedelslageret og har hele fire opdaterede dele med.
Mercedes har ændret sidepoden, som nu er højere, hvilket forbedrer luftflowets kvalitet ind i kølerne, der sidder i sidepoden.
Mercedes har også taget et nyt motorcover med. Motorcoveret forbedrer flowet til bagvingen, som så producerer mere downforce.
Gulvet er også ændret, så luftvolumen bliver distribueret bedre. Dermed bliver noget af luften fra det forreste af gulvet, hvilket giver bedre flow til den bagerste diffuser.
Mercedes har også en ny bagvinge, der er mindre. Det giver mindre downforce og drag, hvilket er bedre til en bane som Spa.
Alpine har ikke kun skiftet ud i ledelsen, de har også en frontvinge med, som har mindre belastning foran, hvilket er bedre på en bane som Spa, hvor det er bedre med lavere downforce.
Alpine har pogså lavet flere modificeringer af gulvet, som samlet skal give bilen bedre downforce.
McLaren har også fundet nye dele frem fra gemmerne.
De har skiftet den såkaldte beam-wing, hvor målet er at få mindre drag.
Endplaten på bagvingen er også skiftet, for at få mindre drag og mindre belastning på vingen. Til sidst har de også en ny bagvinge med, der har til formål at opnå det samme.
Alfa Romeo har en ny forvinge, hvor de kan modficere flapsene på vingen, så den passer bedre til den nye bagvinge på Spa. Bagvingen er nemlig lavere og har mindre drag. Ligesom McLaren har de også skiftet den såkaldte Beam Wing. Alfa Romeo har faktisk to versioner med - med og uden det øvre element.
Aston Martin har skiftet kanten af gulvet, for at få bedre lad på undersiden. Derudover har Aston også en ny bagvinge og beam wing med, af samme årsag som Mclaren.
AlphaTauri har også taget en n y bagvinge med, hvor de har øget de cut-outs, der er. Det er også for at give mere load på vingeelementet netop der.
Williams har skiftet vingerne på begge bremsetragte bagved. Det giver mindre drag og downforce.
Derudover har Williams også en ny forvinge med, som giver bilen mindre belastning foran, i og med at bilens nye bagvinge også presser bilen mindre ned i banen. Så det er for at udligne det.