Belgiens GP: kvalifikation

Formel 1-feltet er rykket til Belgien, hvor de skal køre på den berømte racerbane Spa-Francorchamps. Her er højdepunkterne fra kvalifikation.

Belgiens Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/7 2023 klokken 18:07

Formel 1-feltet er rykket til Belgien, hvor de skal køre på den berømte racerbane Spa-Francorchamps. Her er højdepunkterne fra kvalifikation.

Formel 1-feltet er i Belgien, hvor kørerne skal ud på, det der er en af verdens fedeste racerbaner.

Banen er med sine 7,004 km og 19 sving den længste på kalenderen.

Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk. Det har dog regnet en del, så de våde dæk kommer i spil.

Vejret er overskyet med våd asfalt, da det har regnet meget af dagen, dog er der mere ro på i starten af sessionen.

Kvalifikationen er udsat 10 min. De vil have banen tørrer lidt inden kørerne kommer ud.

Q1:
Solen skinner overraskende over banen, hvilket ikke er forventeligt, men det gør, at racerne kan køre. Det var lidt sværere under F2-kvalifikationen, hvor regnen silede ned.

Der er heftig aktivitet fra start, alle vil nå at sætte en tid, inden regnen potentielt kommer.

Alle er på intermediate-dæk.

Kørerne holder sig ikke tilbage, for det er de perfekte forhold for det grønne dæk.

Logan Sargeant er ikke ude på banen grundet sit crash til træningen, resten er dog ude på banen.

Der kommer røg fra venstre bremse bagtil på Norris’ bil. Den kører dog hurtigt igen denne weekend.

Kevin får slettet sin tid, han kører for bredt i sving 10.

Norris skrider ud og kører i gruset. Han kæmper sig ud og tilbage på banen. Han får dog besked over radioen, at der måske er skade på frontvingen.

Alexander Albon får ødelagt tiden. Verstappen ligger i vejen. Det er også noteret af stewards.

Hülkenberg pitter og forsøger, men han når det ikke inden tiden løb ud.

Ricciardo får slettet sin tid grundet tracklimits, han mistede den en smule i sving tre og kørte bredt.

Leclerc slutter i front med Verstappen og Hamilton bag sig.

Kevin er videre til Q2 på 15. pladsen.

Albon, Zhou, Sargeant, Ricciardo og Hülkenberg er ude.

Q2:

Q2 er i gang og solen skinner stadig. Hamilton spørger, men pitten bekræfter, at der ikke er noget på radaren lige nu. Derfor tror Mercedes også, at det er tæt på de tørre dæk.

Nu er det et spil, om hvem der går på slicks først. For i det her spil handler, hvor banen konstant bliver bedre, handler det om at komme sidst ud på slicks.

Man kan også se, at Hamilton kører og køler sine slicks-dæk.

Magnussen med hurtigste tid. Piastri foran og Alonso bagved. Tiderne skifter dog konstant med den våde bane.

Albon er udenfor sporet, men kommer ikke sikkert ind igen. Derfor kigger stewards på sagen.

Hamilton lægger os i vejen for Russell op igennem Raidillon. Umiddelbart prøver Hamilton at give plads. Det noterer stewards med det samme.

Med syv minutter igen kommer flere af kørerne ud på slicks-dæk.

Russell får at vide over radioen, at en hurtig omgang, langsom og en hurtig er bedst. Russell er dog ikke enig. Problemet er nemlig at dækkene bliver kolde. Man misser også følelsen af banens udvikling, ved at bakke af på en langsom omgang.

Ocon siger over radioen, at han har ramt væggen. Forvingen er ødelagt. Han skred ud og ramte væggen. Stroll bliver ramt, da han kører forbi Ocon, der kører i grus.

Episoden med Hamilton og Russell, kigges der på efter sessionen.

Magnussen skrider ud og kører i gruset og rammer væggen med bagenden, men han kører videre.

Magnussen kører dog i vejen for Leclerc, hvilket monegaskeren ikke er tilfreds på. Kevin giver den dog selv gas.

Piastri i front med Sainz og Leclerc i nakken.

Tsunoda, Gasly, Magnussen, Bottas og Ocon.

Q3:
Q3 er forsinket.

Der er heftig aktivitet fra start.

Norris han skrider ud, men han når at redde den.

Kørerne er på softdæk igen, for regnen er ikke kommet.

Hamilton har svært ved at finde greb. Det har Leclerc og de to McLaren-kørere ikke. McLaren virker stærke igen.

Russell får os svært end at finde farten og i første forsøg er Russell på 9. pladsen med Hamilton P6.

Sporet ser mere tørt ud til sidste forsøg, så det er forventeligt, at der bliver givet mere gas nu her.

Sainz kører bredt i sving 8, hvilket kan koste dyrt. Han er 0,164 efter Leclerc.

Verstappen giver de andre bank. Han er 0,82 sek foran Leclerc på andenpladsen. Selv Perez er 0,877 sek efter på tredjepladsen.

Hamilton napper fjerdepladsen med Sainz i hælene.

Piastri slår Norris, der dog er lige bag.

Russell er på ottendepladsen med Alonso og Stroll på plads ni og plads 10.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:46.168 22
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:46.988 23
3. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:47.045 22
4. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:47.087 24
5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:47.152 23
6. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:47.365 23
7. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:47.669 21
8. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:47.805 24
9. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:47.843 22
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:48.841 22
Udelukket efter perioden
11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:53.148 15
12. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:53.671 17
13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:54.160 17
15. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:56.372 13
16. Alexander Albon Williams Racing
P
2:00.314 8
18. Logan Sargeant Williams Racing
P
2:01.535 6
19. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
P
2:02.159 8
20. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
2:03.166 5
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Norris undskylder for trofæet Straf til Magnussen »