Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/7 2023 klokken 14:07
Red Bull er sportens førende racer i øjeblikket. Den ene sejr efter den anden hiver de med hjem, så der dårligt nok er plads i trofæskabet - hvilket Norris hjalp med i Ungarn.
Selvom det ser let ud for teamet i 2023-sæsonen, så har det ikke altid været en dans på roser. Kørerne bliver ikke så gode af sig selv, og bilen bliver ikke bare på magisk vis hurtigere.
Hvis man beholder fokus på kørerdelen, så er Red Bull gode til talentudvikling - og til at smide dem væk, hvis de ikke leverer.
Red Bull har fået mange kørere op igennem rækkerne igennem tiden heriblandt Max Verstappen, Sebastian Vettel, Alexander Albon, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Carlos Sainz jr. og Yuki Tsunoda. Det er dog en hård branche Red Bull opererer i, for med mængden af stjerner, har der været endnu flere, som er hældt ud med badevandet undervejs - heriblandt Nyck De Vries. Det er iskold business at være Red Bull-kører.
Der har dog samtidig også været en del kritik af Helmut Markos benhårde stil, der smider unge håbefulde køreres F1-drømme væk, når de stadig er i gang med udviklingen.
Hvis man kigger på den nuværende liste over Red Bull-juniorkørere, så skal man holde tungen lige i munden. Der er nemlig hele 12 af slagsen, heribland 1 i Super Formula i Japan (Liam Lawson) og 6 (!) i rugeklassen Formel 2.
Det er en dyr fornøjelse for Red Bull at assistere disse mange unge kørere med midler og vejledning for at hjælpe dem til at nå drømmen. Samtidig håber Red Bull jo på, at de finder den næste generations Max Verstappen eller Charles Leclerc.
Det mærkelige med akademiet er dog, at Red Bull vælger ikke at bruge deres kørere. Brendon Hartley blev kaldt ind udefra i slut 2017 og fik 2018-sæsonen med. Nyck De Vries havde en karriere udenfor Formel 1, da AlphaTauri fik øje for Hollænderen, og senest har teamet kaldt Daniel Ricciardo tilbage i tyrestalden, for at køre for AlphaTauri. Alle disse ledige sæder er blevet udfyldt af kørere udenfor kørerakademiet, til trods for at listen af kørere er så stor.
Liam Lawson er på første parket til at overtage sædet, men han får også kamp til stregen af Iwasa. Dog er der ikke nogen af de to, der skubber Ricciardo af pinden, og Tsunoda får masser af ros for sin performance. Så hvor står Red Bull henne med dette luksusproblem?
Performancen er der tydeligvis, ellers havde Helmut Marko for længst sendt dem videre. Perez har underpræsteret i 2023, så der kunne Ricciardo godt snige sig ind, hvis han præsterer i 2023. Dermed vil Perez med stor sandsynlighed gå på pension fra Formel 1.
Dermed kunne der være en åbning for Lawson.
Det virker dog ikke til, at Red Bull tør smide rookies i deres biler. De gik fra talentudvikling til at bruge AlphaTauri som et “normalt” team med erfarne kørere.
Burde Red Bull så helt droppe talentprogrammet? Nej, talentprogrammet er en god mulighed, hvor de unge og talentfulde racerkørere kan blive en bedre version af dem selv på banen. Samtidig kan der være noget økonomisk hjælp at hente for de unge kørere, hvilket er velanset i så dyre sportsgrene.
Så hvor skal det gå hen fra nu af? Det ved kun Helmut Marko, Christian Horner og co. Men indtil da, må de unge kørere vente lidt længere.
Så nej, Red Bull-akademiet har ikke fejlet. Akademiet har opfostret mange unge talenter og det har skabt utroligt store muligheder for mange kørere. Det har dog også kostet mange drømme, men for tiden lever drømmene, de store herrer skal bare trykke på knappen og starte stolelegen, så sæderne kan fordeles til talentgruppen.