Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/7 2023 klokken 19:07
Haas har længe snakket om, at der er problemer med raceren, dækkene driller og race pace ikke er der. Men så hiver de den ene kanin efter den anden ud af ærmet.
I dag under sprintløbet lå Nico Hülkenberg længe til at få sin første tur på podiet i F1. Faktisk har tyskeren rekorden for den længste stime F1-løb uden et podie.
De fleste Hülkenberg tilhængere havde nok en klump i halsen, da de så tyskeren flotte placering i løbet, og det har nok kostet en fjernbetjening eller to i væggen, når Haas kaldte tyskeren i pit.
BMF1.dk var med til interview af Günther Steiner efter sprintløbet, og her indrømmer italieneren, at det var en svær beslutning. Steiner indrømmer dog, at det lignede det forkerte kald, men efter to-tre omgange, kunne de se, det var den rigtige beslutning.
Hvis Hülkenberg havde blevet på Intermediate, så havde de ikke fået de tre point, ifølge teamchefen. Nico Hülkenberg siger efter løbet til pressen, at det havde været godt at pitte en omgang før.
Problemet med medium-dækket, og specielt venstre fordæk var, at det blev hurtigt slidt. Hülkenberg havde ikke kunne få samme gode resultat, hvis han havde blevet ude, ifølge teamchefen. Dækkene fadede simpelthen mere end de andres.
Når det var meget vådt, så kunne de godt følge med de andre, siger teamchefen. De tørre forhold sendte holdet tilbage til den gange problemstilling, hvor dækkene har mere degradering end dem omkring dem.
Men hvorfor skiftede tyskeren så ikke til soft-dækket? Ifølge teamchefen, så havde de ikke flere nye soft-dæk til rådighed. Medium-dækkene var helt nye, og teamet havde god erfaring på medium-dækket fra sprintkvalifikationen.
Medium-dækket virkede også fint i alle ti omgange, men Günther Steiner ved ikke hvor længe, det vil holde i længden.
Haas krydser nok også fingre for smådryp i morgen, da de ved, i tørre forhold, at dem, de kæmpede med i dag, nok er en del hurtigere.
Og hvis han skulle være ærlig, så troede Günther ikke rigtig på podieplaceringen. Han udtaler “Nej, vi ved, vi er realistiske. Vi kan drømme, men du er nødt til at være realistisk,” slutter tyskeren.
Men det har nok været en fed fornemmelse for Günther og co. at se deres bil køre i toppen af midterfeltet.