Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/7 2023 klokken 12:07
Det er blevet tid til den anden af weekendens to kvalifikationer i Østrig. Denne gang gælder det kvalifikationen til sprintløbet, som køres senere i dag.
Det har regnet her i Østrig, så det tyder på, at posen nemt kan blive rystet på alle placeringerne. Det der kan blive den største faktor er, hvor meget vand, der kommer, og hvornår det giver mening for kørerne at gå fra intermediate til slicks. det virker nemlig for tørt til at gå på full-wet.
Banen er 4,318 km og har 10 sving, dermed er den en af de korteste på kalenderen.
Vejret er overskyet med 16 grader i luften og 21 grader på asfalten, hvilket kommer til at blive en stor faktor til denne session.
Formatet er dog lidt anderledes til sprint kvalifikationen. Q1 varer 12 min, Q2 varer 10 og Q3 varer kun 8 min.
I går var der en del brok over de mange straffe for tracklimits, men kørerne har fået klar besked, at det er sådan, det er, og det er ens for alle.
SQ1: Ikke så vådt som forventet
Der er kamp om at komme ud først på den dugvåde bane.
De to Williams starter på intermediate-dæk, men de kører i pit med det samme. De andre derpå soft-dæk med det samme.
Sainz siger, at bremsepedalen føles underlig. Han har brake by wire failure. Det føles underligt. Han kører i pit uden at sætte en tid.
Zhou humper rundt nede ved sving 9 og 10, men han kan køre videre. Han skred ud, og han meldte over radioen, at det er fordi dækkene ikke var klar.
Verstappen får slettet sin tid, men han sætter bare en der er hurtigere.
Magnussen starter på medium-dækket, men han pitter halvvejs. Det var et sats, der ikke gav pote. Verstappen og Bottas startede på samme dæk.
Alexander Albon sætter hurtigste tid med 4,5 minutter igen. Sargeant er dog hurtigere lige efter, hvad har de to Williams dog lavet natten over?
Piastri bliver holdt tilbage af Leclerc, det bliver også noteret.
Sainz kommer ud med 1 min og 40 sek igen. Så han kan lige nå rundt.
Russell skifter også dæk.
Hamilton får slettet sin tid, mens Norris får sat hurtigste tid. Alonso er lige i hælene mens Albon er treer. Vild opstilling med 1 min igen.
Sainz behøvede ikke mere, han sætter hurtigste tid.
Så top seks hedder Sainz, Verstappen, Hülkenberg, Stroll, Alonso og Magnussen.
Dem der er ude er Zhou, Piastri, Hamilton, Bottas og Sargeant. Det var heller ikke en tilfreds Hamilton. Han kørte ud over den hvide linje, derfor røg hans tid.
SQ2: Haas vil med videre
Der er ikke samme iver for at komme ud, som man så i SQ1. Banen er også blevet tørrere, så det er forventet, at tiderne bliver hurtigere.
Magnussen lægger hårdt ud med en tid, der overgår den fra SQ1.
Verstappen lægger sig dog i front, hvilket nok ikke overrasker de fleste i F1-verdenen. Sainz og Perez er dog lige i hælene. Efter de første forsøg, så er de dog et par tiendedele efter Verstappen.
Magnussen får nye dæk på og sætter andenhurtigste tid, 0,1 sek efter Verstappen. Ocon får samme idé, og er ny P1.
Russell har hydraulikproblemer, og han når ikke ud og sætte en tid, der er konkurrencedygtig.
Sainz med ny bedste tid. Verstappen er udenfor track limits, hvilket koster tiden.
Magnussen er sidste mand rund. Kevin er videre.
Verstappen sender bilen tilbage på P1, med Sainz, Ocon og Leclerc efter sig. Så er Norris P5 og Magnussen P6. Hülkenberg kommer med på sidste mandat.
Ude er Albon, Gasly, Tsunoda, De Vries og Russell.
Gasly er sur, og der kommer kun bip-lyde fra radioen.
Der var åbenbart kaos i sidste sving, så det bliver spændende om det medfører straffe.
SQ3: Verstappen er uovervindelig
Verstappen holder forrest i pitlane. Der kommer åbenbart en kæmpe røgsky ud fra bagdelen af Verstappens racer.
Hülkenberg og Sainz er åbenbart på medium-dækket.
Det virker åbenbart for Hülkenberg, da han starter med at sætte P6.
Magnussen er P8, 0,8 sek efter sin makker.
Verstappen, Norris og Perez starter med at tage top tre.
Der har åbenbart været et miks af nye og brugte dæk henover linjen. Magnussens var bl.a. otte omgange gamle.
Verstappen slutter i front med teamkammeraten næsten 0,5 sekunder efter.
Norris får en flot tredjeplads, med meget overraskende Hülkenberg lige i hælenen. Haas-raceren kunne åbenbart gode lide at køre på de medium-dæk. Hülkenberg og Stroll var ihvertfald de eneste to der forsøgte, Stroll endte dog længere nede.
Ferrari-duoen slutte fem og seks, med Sainz i front, stærkt efterfulgt af Alonso foran Stroll på hhv. syvende- og ottendepladsen.
Ocon slutter på niendepladsen, mens Kevin Magnussen ikke rigtig fik det til at spille og måtte nøjes med en 10. plads. Magnussen havde åbenbart kun gamle dæk til rådighed.
Mercedesen virker ikke til at fungere optimalt den her weekend, mens McLaren version 2,0 den spiller bare.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
P. |
Kører |
Team |
Dæk |
Tid |
Omg |
Point |
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)