Østrigs GP: sprintløbet

Første løb af to blev afviklet her i eftermiddag, og sprintløbet skuffede ikke her i Østrig. Her er højdepunkterne fra sprintløbet i Østrig.

Østrigs Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/7 2023 klokken 18:07

Formel 1-feltet er i Østrig, hvor der i denne weekend er sprint løb her i dag. Det har regnet drypvis i løbet af dagen, så det gjorde bestemt ikke løbet mindre kedeligt for seere og kørere.

Verstappen startede i front med sit sidekick lige ved siden af. Lige bagved lå Norris og Hülkenberg, så der var lagt op til en spændende sandwich i fronten af gridden. Længere nede fandt man Sainz og Alonso, og særligt Sainz havde vist gode takter under kvalifikationen.

Starten gik fint og alle tyve kørere var afsted, dog medførte de våde forhold, at det blev en lidt rodet affære, hvor der blev rystet godt og grundigt op i posen.

Det var så vådt, at slicks ikke kom i spil til start, dog fik de hurtige dæk sat sit præg på resten af løbet.

Hülkenberg fik kæmpet sig op på andenpladsen, hvor han lå det meste af løbet og duellerede med Perez. Det viste sig dog, at dækproblemer sendte tyskeren ud i en anden strategi og dermed væk fra podieplaceringen.

Kevin Magnussen lå i flere omgange og kæmpede med de to Mercedes-racere, men danskeren måtte til sidst se sig overhalet af de to tyske-racere.

Russell tog en chance og pittede for slicks-dæk, hvilket hurtigt gav pote for den unge englænder. Han udtaler dog efter løbet, at det var et par omgange for tidligt, han gik ind. Om ikke andet, så fik han hurtigt skub i Mercedes-raceren.

Nico Hülkenberg fulgte også trop og hoppede på medium-dækket, hvilket overraskede de fleste, da tyskeren så forlod sin potentielt første podieplacering.

Verstappen lå lunt i front gennem løbet og her sluttede han også, 30 min senere. Perez var 21 sekunder bagud, så Verstappen havde ikke den store kamp om pladsen.

Dog fik Sainz kæmpet sig op bag Perez, så han sluttede bare to sekunder bagved.

Hülkenberg bragede tilbage op igennem feltet, men det var desværre for sent for Hülkenberg at nå tilbage på podiet. Han sluttede bare et enkelt sekund bagved Alonso på femtepladsen, så bare en enkelt omgang mere havde gjort underværker for Haas-raceren, da Stroll var ikke mindre end 0,4 sekunder foran Alonso.

Ocon nappede også to point på syvendepladsen, mens feltets første pitstopper sluttede kun 0,009 sekunder efter Ocon.

Magnussen havde mindre held med sit løb, og der var ikke samme fart i raceren, som i den anden side af garagen. Derfor blev det til en 14. plads for danskeren.

Husk at det går løs igen søndag på Red Bull Ring.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:06.236 0
2. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:06.924 0
3. Lando Norris McLaren
P
1:06.723 0
4. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:06.548 0
5. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:06.187 0
6. Charles Leclerc Ferrari
P
1:07.061 0
7. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:06.611 0
8. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:06.569 0
9. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:06.840 0
10. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:06.629 0
11. Alexander Albon Williams
P
1:06.892 0
12. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:06.873 0
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:06.896 0
14. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
1:06.704 0
15. George Russell Mercedes AMG
P
1:06.653 0
17. Oscar Piastri McLaren
P
1:07.106 0
18. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:07.282 0
20. Logan Sargeant Williams
P
1:07.426 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Er der en fremtid for større motorer? Derfor vinkede Haas farvel til podiet »