Efter ottende runde af dette års Formel 1-mesterskab var det helt specielle fænomen 'porpoising' (en slags aerodynamiske svingninger, der får bilen til at hoppe ved høje hastigheder) specielt synligt - ikke mindst da en hårdt belastet Lewis Hamilton trak sig op af bilen efter løbet i Baku.
Den fysiske effekt af bilens hoppen var så tydelig, at FIA af sikkerhedsmæssige hensyn har fundet det nødvendigt at gribe ind for at kræve, at teamene foretager de nødvendige justeringer for at reducere eller helt eliminere dette fænomen.
I den anledning har organisationen udstedt en teknisk vejledning til teamene omkring de foranstaltninger, som (forhåbentlig) vil løse problemet.
Hamilton var plaget af rygsmerter. Azerbajdsjans GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Disse omfatter:
1. Nærmere undersøgelse af gulvet (plankerne og slæderne under bilen, red.), både i relation til deres design og det observerede slid på disse.
2. Definitionen af en metrik, baseret på bilens vertikale acceleration, der vil give en kvantitativ grænse for et acceptabelt niveau af de vertikale svingninger. Den nøjagtige matematiske formel for denne metrik bliver stadig analyseret af FIA, og Formel 1-teamene er blevet inviteret til at bidrage til denne proces.
Ud over disse kortsigtede foranstaltninger vil FIA indkalde til et teknisk møde med teamene for at definere foranstaltninger, der vil reducere bilernes tilbøjelighed til at udvise sådanne fænomener på mellemlangt sigt.
Endvidere skriver FIA, at man, efter samråd med sine læger, har besluttet at gribe ind af hensyn til kørernes sikkerhed.
Aserbajdsjans Grand Prix 2022. Sebastian Vettel på Baku banen
Copyright Aston Martin
I en sport, hvor konkurrenterne jævnligt kører med hastigheder på over 300 km/t, anses det for vigtigt, at kørerens fulde koncentration skal fokuseres på denne opgave, og at overdreven træthed eller smerte, som en kører oplever, kan have betydelige konsekvenser, hvis det resulterer i tab af koncentration.
Derudover har FIA bekymringer i forhold til den umiddelbare fysiske indvirkning på kørernes helbred, hvoraf en række allerede har rapporteret rygsmerter efter de seneste løb.
Især Mercedes har haft svært ved at tæmme sin W13's 'porpoising', men også kørerne hos Ferrari, Haas og AlphaTauri har klaget over voldsom belastning af ryggen på grund af fænomenet.
Omvendt har de teams, som ikke har haft mærkbare problemer klaget over, at et indgreb vil være unfair over for dem. Det er specielt Red Bull og Christian Horner, som mener, at et indgreb vil gavne Mercedes.
På BMF1 følger vi naturligvis op på den noget usædvanlige situation.