Da Mercedes præsenterede W13 i den rigtige version, var alle i vildrede omkring, dels dens lovlighed og dels om alle de øvrige hold, havde overset noget.
Mercedes selv, hævdede helt fra start, at de var klar over at den ville give dem nogle udfordringer, men at simuleringer viste at den var ekstremt effektiv og omkring 2 sekunder hurtigere på en omgang, end det mere konservative design, de øvrige hold havde valgt.
Det har senere vist sig, at den ekstreme aerodynamik, er svær at tøjle, hvilket mest ses, når bilen hopper ned af langsiden, som følge af deres ekstreme "ground effekt".
Under det netop overståede løb på bybanen i Baku, var det som mange troede var løst, tilbage, tilmed i en ekstrem grad.
Det betød at de to kørere måtte kæmpe med fysikken, der virkelig blev udfordret ned af den lange langside, og som til sidst endte med at vise aldersforskellen på de to kørere, da Hamilton dårligt kunne komme ud af bilen, efter løbet.
Hamilton var plaget af rygsmerter. Azerbajdsjans GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Det fik holdchef Toto Wolff til, igen at lange ud efter FIA for at fastholde budgetloftet, som han mener sætter kørernes helbred på spil.
Men det er ikke FIA der kan beskyldes for at have lavet denne fejl, kun Mercedes selv.
Mercedes kunne let fjerne langt størstedelen af deres hoppen på langsiderne, ved at løfte bilen og derved gøre suget, der skaber hoppeeffekten, mindre.
Det vil højst sandsynligt øge deres tophastighed, som det er tydeligt at de mangler, men vil reducere deres svinghastighed, markant.
Den samlede omgangstid vil derfor falde, også på en bane som Baku, hvor vi så Alpine ofre svinghastighed for tophastighed, og slippe godt fra det.
Det kompromis er Mercedes ikke klar til at tage, hvorfor det udelukkende kan tilskrives Mercedes selv, at deres kørere bliver udsat for ekstrem fysiske belastninger under et løb.
At Russell virker til at lide mindre end Hamilton, må tilskrives aldersforskellen.