Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 7/5 2022 klokken 02:05
Formel 1-feltet er taget et smut til Miami, en drømmedestination for både teams, kørere og fans. Formel 1 har aldrig bidt sig fast i USA, men det har den populære Netflix-serie ‘Drive to Survive’ fået sat godt gang i.
Derfor er Miami også et ud af to løb på F1-kalenderen i USA, og ‘Formula 1 Crypto.com Miami Grand Prix 2022’ løber af stablen på den nybyggede bybane ‘Miami International Autodrome’.
Banen er med sine 5,412 km og 19 sving en interessant udfordring for de 20 kørere.
Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C3 og bløde C4.
Med 32 grader i luften og 42 grader på asfalten er der lagt op til en spændende session i Miami.
I starten af sessionen bliver der skruet heftigt i Alfa Romeo-garagen, samt på Verstappens racer.
1 minut efter de grønne lamper tænder, så er der hele ni kørere på banen. Det skyldes, at F1 aldrig har kørt på banen før. Så banen udvikler sig hele tiden og racerne skal indstilles til den ukendte bane.
Ocon finder farten lige fra start og sætter den foreløbige hurtigste tid, et halvt sekund foran Norris på andenpladsen.
5 minutter inde har feltet fået selskab af Mick Schumacher og Fernando Alonso.
6 minutter inde er Magnussen også på banen.
Stroll forbremser sig og må et smut af banen.
Schumacher kører i pit. Han melder over radioen, at der er problemer med raceren. Kølekassen løfter sig simpelthen, når han kører.
8 min er gået og 16 kørere har været ude på asfalten.
Det virker til at medium-dækket er favoritten i starten af den her session.
Magnussen sætter fart på, men han må et smut af banen og afbryder sin omgang.
Sainz har nuppet førstepladsen fra Ocon.
Gult flag i sektor 1 og 2. Det varer dog kun 15 sek. Perez kører rundt om sig selv. Mexicaneren skubber sig dog ind på andenpladsen kort efter.
17 min inde sætter Sainz raceren i væggen. Han skrider ud og rammer væggen. Rødt flag og alle skal køre i pit.
30 min tilbage og der er grønt lys for kørerne igen.
34 minutter inde i sessionen, så er det Hamiltons tur til at føre i tabellen
Glæden er dog kort for verdensmesteren, da Leclerc får samme gode idé.
Russell napper førstepladsen.
Albon skrider i svinget og er tæt på at ramme, hvad der ligner en Alfa Romeo.
Soft-dækkene har efterhånden også overtaget hos det meste af feltet.
Latifi holder stille i raceren og frembringer endnu et rødt flag.
Med ni minutter igen, så sættes sessionen i gang igen. Det er dog ikke de hurtige tider, som kørerne forsøger at opnå. Kørerne er startet på de såkaldte longruns.
Perez overhaler Vettel. Perez kører ligeud, men kører for langt. Derfor må han afbryde og vende bilen,
Top tre hedder Russell, Leclerc og Perez, stærkt efterfulgt at Hamilton.
Magnussen skrider ud, og han kan køre videre efter stuntet. Danskeren kører for bredt på curben og snurrer.
Vettel bliver overhalet af en Alfa Romeo, dermed snurrer Vettel. Han kan køre videre.
Ferrari er på rette spor, men det er bekymrende for dem, at Russell sætter hurtigste tid.
Her er resultatet:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)