Miamis GP: 1. Frie træning

Charles Leclerc var hurtigst i den første træning nogensinde på Miamis helt nye by-bane. Mercedes virkede stærke på den helt nye asfalt mens Haas kæmpede lidt for at finde fart.

Bahrains Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 6/5 2022 klokken 21:05

Som altid er første frie træning ikke til at konkludere noget ud fra. Dog er der et par enkelte tendenser som er værd at bemærke. Mercedes har kæmpet en del med deres racer i denne sæson men i denne weekend er banen helt ny med meget få ujævnheder. Det ser ud til at passe sølvpilen godt, for George Russell var næsthurtigst i træningen, tæt på den førende i VM, Charles Leclerc.

Kevin Magnussen satte en P9 i de absolut sidste minutter af træningen, men ellers har Haas ligget i den tunge ende indtil videre.

Dagens overraskelse bliver leveret af Alex Albon med 7. hurtigste tid. Selvom det kun er en træning, så har Albon god fart Williams-raceren. I hvert fald bedre end holdkammeraten Latifi som slutter P20 og dermed absolut langsommest af alle.

Bottas's afkørsel

Træningen blev kort afbrudt af et rødt flag da Valtteri Bottas snurrede af og ødelagde sin bagvinge. Miami banen er ellers berygtet for de meget snævre sving med beton-barrierer på begge sider. Det var dog et af de bredere sving som kostede Bottas resten af træningen. Han måtte sidde over i de sidste 25 minutter af træningen.

Valtteri Bottas foran Sebastian Vettel. Emilia-Romagnas GP 2022Valtteri Bottas foran Sebastian Vettel. Emilia-Romagnas GP 2022
Copyright Alfa Romeo Racing Orlen


Verstappen med køling-problemer

Max Verstappen havde ikke en optimal træning. Undervejs måtte han køre i garagen for at få løst et problem med køle-systemet på motoren. Det kostede noget vital tid midt i træningen, men mekanikerne alle stod og fik løst problemet med den gamle Honda-motor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:31.098 + 0.000 25
2. George Russell Mercedes AMG
P
1:31.169 + 0.071 22
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:31.277 + 0.179 14
4. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:31.301 + 0.203 21
5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:31.498 + 0.400 26
6. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:31.528 + 0.430 24
7. Alexander Albon Williams
P
1:31.854 + 0.756 19
8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:31.956 + 0.858 22
9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:32.559 + 1.461 19
10. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:32.592 + 1.494 20
11. Lando Norris McLaren
P
1:32.615 + 1.517 25
12. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:32.884 + 1.786 30
14. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:33.024 + 1.926 23
15. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:33.417 + 2.319 26
16. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:33.576 + 2.478 22
18. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:34.043 + 2.945 26
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:34.945 + 3.847 19
20. Nicholas Latifi Williams
P
1:35.637 + 4.539 26
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Miamis GP: løbsoptakt Miamis GP: 2. Frie træning »