Formel 1-feltet er taget til Miami, hvilket har været en stor drøm for Formel 1 i mange år. Lækkert vejr og smukke omgivelser er den perfekte cocktail til en festlig Formel 1-weekend til 'Formula 1 crypto.com Miami Grand Prix 2022.'
Banen er helt ny, så alle kørere og teams er helt grønne, når de rammer asfalten for første gang på Miami International Autodrome. Samtidig kører bilerne mod uret, hvilket sætter nakkemusklerne på ekstraarbejde, da kørerne er vant til at køre med uret rundt.
Banen er med sine 19 sving og 5,412 en fornuftig krabat, med masser af langsider. Samtidig er der hele 3 DRS-zoner, så der er lagt i kakkelovnen til en god håndfuld overhalinger i weekenden. Specielt sving 11 og 17 er udset som gode muligheder for overhalinger.
Det er ihvertfald forventet, at kørerne holder gassen i bund på hele 58 % af omgangen.
Kørerne skal tilbagelægge 57 omgange på søndag, hvilket er lig med 308,326 km på Miami International Circuit.
Banen har som sagt sin debut i 2022, og i princippet er det en midlertidig bane, som det også kendes fra bybaner som Monaco, Singapore og Baku.
Banen er beliggende lige klods op af Hard Rock Stadium-komplekset i Miami Gardens, hvor også det verdenskendte NFL-hold Miami Dolphins holder til.
Det har også været noget af en hovedpine, at bygge Miami International Autodrome. Designholdet slog streger til hele 36 banelayouts før de fik grønt lys af arrangørerne.
Miami har også været en udfordring for dækleverandøren Pirelli. For hvilke dæk skal man bruge til en asfalt der er helt ny og en bane der aldrig er kørt på før? Asfalten vil udvikles til det bedre hele weekenden. Så der vil være mere greb, efterhånden som der køres gummi i asfalten. Samtidig kører bilerne heller ikke med særlig meget downforce den her weekend - omkring en 2’er på 5’er-skalaen ifølge Pirelli.
Pirelli har været i tænkeboksen, og er kommet ud med, at de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk er den bedste løsning for teamene.
Dæktrykket foran er sat til 1,68 bar, med en cambervinkel på -3,25 grader, samt et dæktryk på 1,41 bar bagtil, med en cambervinkel på maksimalt -2,00 grader.
I og med løbet køres i USA, så skal den opmærksomme læser lægge mærke til, at sessionerne køres sent om aftenen.
Pirellis oversigt over Miamis GP
Copyright Pirelli