Belgiens GP: Løbsoptakt

Formel 1 har haft en velfortjent sommerpause. Det betyder, at batterierne er ladet op til en intens kamp på Spa-banen. Derfor varmer vi op til weekendens løb i Belgien.

Spa 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 26/8 2021 klokken 10:08

Formel 1 er rykket til Belgien for at køre sæsonens 12. Formel 1 Grand Prix. Det kommer til at foregå på den legendariske bane Spa Francorchamps.

Spa er med sine flotte omgivelser og kuperede terræn en klassiker på kalenderen. Samtidig har banen gode overhalingsmuligheder med flere lange lige stræk.

Løbets officielle navn er Formula 1 Rolex Belgian Grand Prix 2021, så det kendte ur-mærke har sneget sig med i overskriften.

Belgiens Grand Prix 2020. Ferrari på Eau RougeBelgiens Grand Prix 2020. Ferrari på Eau Rouge
Copyright Ferrari


En lang og kuperet omgang

Banen er med sine 7,004 km og 19 sving en ordentlig moppedreng, og det fåes ikke større på 2021-kalenderen. Derfor bliver der også “kun” kørt 44 omgange på søndag. Løbsdistancen er dog nogenlunde den samme som normalt, da bilerne tilbagelægger 308,052 km.

Banerekorden (løb) er sat tilbage i 2018, da Valtteri Bottas kørte en omgang på 1:46.286 sek.

Lewis Hamilton nappede sejren i 2021, og årene før hed vinderne Charles Leclerc (Ferrari) og Sebastian Vettel (Ferrari).

Ferrari mangler stadigvæk at opdatere meget af 2021-motoren, og da Spa er kendt for at være en motorkrævende bane, så forventes det ikke, at Ferrari napper det store trofæ i weekenden.

Banen så dagens lys tilbage i 1921. Dengang var banen på hele 14,9 km. Første gang Formel 1-feltet (i officielt VM-sammenhæng) kiggede forbi, det var tilbage i 1950. Her var Spa én ud af syv baner, der blev kørt på i 1950. Så banen har stor historisk betydning for Formel 1.

Banen blev dog lavet om i 1979, hvor den blev ca. halveret (med yderligere få modifikationer frem til banens nuværende layout fra 2007).

Størrelsen er også med til at gøre banen ekstra spændende. Den er nemlig så stor, at det kan regne på en del af banen, og være tørt andre steder. Derfor er der garanti for god underholdning.

Det som banen er mest kendt for, det er de super fede, hurtige sving op af bakken, hvor Eau Rouge og Raidillon hiver mange G-kræfter.

Alexander Albon på vej op af den velkendte bakkeAlexander Albon på vej op af den velkendte bakke
Copyright Bil Magasinet BMF1


Dækkene til løbsweekenden

Dækkene til weekenden festligheder er de hårde C2, medium C3 og bløde C4. Det er samme dæk som blev brugt i 2020, men en tand blødere end der blev brugt i 2019.

Banen er meget hård ved dækkene på Spa, specielt Eau Rouge og Raidillon kombinationen trækker tænder ud på dækkene.

I 2020 blev løbet vundet på en et-stop-strategi, så mon ikke det også viser sig at være favoritten i 2021.

Det minimale dæktryk er fastsat til 1,65 bar foran og 1,51 bar bagved. Samtidig er cambervinklen sat til maksimal -2,75 grader foran, og -1,5 grader bagved.

Det bliver spændende at se, om Max Verstappen kan på sin oprindelige hjemmebane (han er født og opvokset i Belgien), eller om Lewis Hamilton trækker det længste strå.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Perez forsvarer Ricciardo - og sig selv Officielt: Alonso tager mindst et år mere »